۱۳۹۷ مهر ۲۰, جمعه

۱۰اکتبر روز جهانی نه به اعدام ، نه به حکومت اعدام گفتگو با خانم شیرین نریمان



۱۰اکتبر روز جهانی نه به اعدام ، نه به حکومت اعدام گفتگو با خانم شیرین نریمان


10 اکتبر روز جهانی نه به اعدام ، مصادف با ۱۸ مهر می باشد گرامیداشت این روز برای مردم ایران که تحت ستم حکومت اعدام قرار دارند از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که این مردم ایران هستند که در دیکتاتوری‌های پی در پی و بخصوص در حاکمیت ولایت فقیه اصلی‌ترین قربانی این حکم ظالمانه هستند.
از قتل عام ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی درسال ۶۷؛ تا اعدام در ملاعام؛ از اعدام کودکان و نوجوانان؛ تا اعدام گسترده زنان که تنها و تنها بجرم دگراندیشی توسط فاشیسم مذهبی اعدام شدند.
خانم شیرین نریمان زندانی سیاسی دهه شصت ، فعال حقوق بشر ، حقوق زنان و مدیر انجمن اتحاد زنان علیه بنیاد گرایی؛ طی گفتگویی با شبکه تصویری ایران آزادی به سئوالات در این زمینه پاسخ میدهد.
شیرین نریمان: بله جنبش نه به اعدام در حقیقت از سالهای ۱۷۸۰ شروع شد ولی بیشتر شبیه یک رؤیا و تصور بود اما بطور واقعی در سال ۱۹۷۶ کشور پرتقال اولین کشوری بود که حکم لغو اعدام را در کشور خودش اجراکرد و به تصویب رساند و بعد از آن هم در سال ۱۹۷۸ کشور دانمارک به آن پیوست در سال ۷۹ هم شش کشور از جمله لوکزامبورگ ، پرو، فیجی، برزیل، نروژ به این لیست پیوستند .
هر ساله تعدادی کشور به این لیست اضافه شدند؛ مثلاً کشور فرانسه در سال ۱۹۸۱ به این لیست اضافه شد اما بطور جدی در سال ۲۰۰۲ کنگره بین المللی یا کنگره جهانی نه به اعدام شکل گرفت و شروع به کار کرد؛ در سال ۲۰۰۷ اتحادیه اروپا آن را به رسمیت شناخت و در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴ دبیر کل  وقت سازمان ملل آقای بان کی مون این روز را به رسمیت شناخت ، تا الان ۱۰۶ کشور هستند که کلاً حکم اعدام را ملغی کردند .
کشورهایی مثل آلمان ،ایرلند ، ایتالیا؛ اکوادور، آذربایجان؛ آلبانی؛ کنگو؛ ازبکستان و بسیاری از کشورهای دیگر ،  ۳۶ کشور هستند که حکم اعدام را در کشورشان دارند ولی ۱۰ سال است که در کشور آنها اعدام نشده است و متعهد شدند به جامعه بین المللی که حکم اعدام در کشورشان نداشته باشند یعنی اجرای حکم را نداشته باشند ازجمله این کشورها الجزیره؛ کامرون؛ غنا؛ مالدووی؛ موریتانی؛ سریلانکا و زامبیا هستند. ۵۷ کشور هستند که در این لیست هستند که متاسفانه ایران رتبه اول در اعدام دارد.

کلیپ کنفرانس




مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange