۱۳۹۷ مهر ۲۰, جمعه

سپاه و خامنه‌ای شکست خورده‌ی CFT؛ روند اقتدار زدایی



سپاه و خامنه‌ای شکست خورده‌ی CFT؛ روند اقتدار زدایی



سپاه و خامنه‌ای در کشاکش درونی قدرت در مجلس بر سر لایحه الحاق نظام ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) شکست خوردند اما آنها جنگ را پایان یافته نمی‌دانند و علم‌الهدی را به صحنه فرستادند تا درباره‌ی «مبنای» خامنه‌ای سخن بگوید با این همه آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کند شتاب گرفتن روند اقتدار زدایی از خامنه‌ای‌ست.
مفهوم نزاع درونی
موضع خامنه‌ای درباره‌ی لایحه الحاق نظام ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) چیست؟ آنچنان که علی لاریجانی، رئیس مجلس در روز طرح این لایحه در مجلس در نامه‌ی ارسالی از دفتر خامنه‌ای خواند، خلیفه‌ مسلمین! با طرح موضوع در مجلس مخالفتی نداشت. [نزاع درونی بر سر پیوستن به FATF، نظام ایران را بیشتر تضعیف می‌کند] هرچند چند ماه پیش یعنی در ۳۰ خرداد وقتی نزاع در این رابطه در مجلس بالا گرفته بود، خامنه‌ای اعضای مجلس را به بیت خود احضار کرد و مخالفت آشکار خود در پیوستن به CFT را تصریح کرد. [خامنه‌ای اعضای مجلس را به حذف شدن تهدید می‌کند]
روز ۱۵ مهر پس از کارزار سنگینی که بین نمایندگان سپاه از یک طرف و ائتلافی متشکل از برخی اعضای باند اصول‌گرا به همراه اصلاح طلبان در گرفت، سپاه بازی را در رأی گیری در درون مجلس باخت.
توازن موجود در جامعه که به هر ترتیب جایگاه ولایت فقیه و سپاه را نشانه گرفته است، بخشی از اعضای مجلس را جرأت داده است تا در برابر این گروه بایستند؛ افزون بر آن محاصره‌ی جهانی که آنهم نهادهای مرتبط با ولایت فقیه و سپاه را آماج گرفته است بر سنگینی این وزنه افزود.
این بخش از اعضای مجلس و به عبارت دقیق‌تر بخشی از تمامیت نظام شاید در این تصور هستند که با تهاجم به سپاه و خامنه‌ای ممکن است بتوانند خود را و در ادامه کلیت نظام را از شرایط کنونی عبور دهند. در همین رابطه است که عباس عبدی از سخنگویان دارودسته‌ی اصلاح طلب پس از رای گیری ۱۵ مهر با اشاره به همراهی بخشی از اصول گرایان در رای آوردن لایحه الحاق نظام ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: «بخشی از اصولگرایان که در مسئولیت‌های اجرایی هستند و نیم‌نگاهی هم به آینده خود دارند، متوجه هستند که اگر قرار باشد در این کشور به جایی برسند، باید این کشور باقی بماند.» [دنیای اقتصاد ۱۹ مهر ۹۷]
مبنای خامنه‌ای
با این همه جنگ از نظر جبهه‌ی سپاه و خامنه‌ای هنوز پایان نیافته است. هرچند خامنه‌ای اجازه بررسی لایحه را در مجلس داد اما او پیشتر مخالفت خود را با تصویب آن اعلام کرده بود. پس از رای آوردن لایحه الحاق نظام ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) نیز نمایندگان و سخنگویان خامنه‌ای برای ابراز مخالفت با نهایی شدن این لایحه بسیج شده‌اند.
در یکی از آخرین موضع‌گیری‌های اینچنینی علم‌الهدی نماینده خامنه‌ای در مشهد به صحنه آمد و صریحا اعلام کرد که «مبنای» خامنه‌ای «این است که نپیوندیم.»
علم‌الهدی که در بسیاری موارد نقش یکی از سخنگویان غیررسمی خامنه‌ای را ایفا می‌کند خطاب به اعضای مجلس گفت: «شما عزیزان نماینده مردم هستید و این مردم روز و شب داد می‌زنند «مرگ بر ضد ولایت فقیه».»
امام جمعه مشهد خطاب به اعضای مجلس تاکید کرد: «شما باید این لوایح را با توجه به مبنای مقام رهبری بررسی می‌کردید».
علم‌الهدی هرگونه تعارف را کنار گذاشت و ارتباط موضوع با سپاه را برجسته کرد و گفت: «این حرکت در مسیر خودتحریمی در برابر نیروهای مدافعی بود که در سپاه دارند جان می‌دهند و از ما دفاع می‌کنند.»
نماینده خامنه‌ای در مشهد، اعضایی از مجلس که به لایحه رای مثبت دادند را کسانی توصیف کرد که برای «دشمن جاده‌سازی» می‌کنند. علم‌الهدی گفت: «خدا از یک قطره خون شهید نمی‌گذرد تصمیمات و رفتار شما اگر با یک قطره خون شهید منافات داشته باشد؛ خدا نمی‌گذرد. این نیست که یک عده بچه‌هایشان را از دست بدهند، شما برای دشمن جاده‌سازی کنید و راه را باز کنید به سمت براندازی ما. خدا از یک قطره خون شهید نمی‌گذرد.»
به‌واقع روح سخنان علم‌الهدی بر این اساس قرار داشت که اکثریت اعضای مجلس با موضوعی موافقت کرده‌اند که خامنه‌ای مخالف آن است. نه تنها خامنه‌ای که «مراجع» تقلید نیز مخالف آن هستند و افزون بر همه‌ی آنها سپاه نیز مخالف آن است. با این همه بخشی از خلافت اسلامی! مسیر دیگری را مورد حمایت قرار می‌دهد؛ آنهم بخشی که در نزاع درونی قدرت دست پایین‌تر را دارد.
روند اقتدار زدایی
با این همه چرا خامنه‌ای با یک «حکم حکومتی» این دسته‌ی «نافرمان» را بر سر جای خود نمی‌نشاند؟
هیمنه‌ی خامنه‌ای روز به روز بیشتر فرو می‌ریزد. این امر یکبار به طور جدی در قیام سال ۸۸ اتفاق افتاد و به تعبیر مجاهدین، «طلسم ولایت» را شکست. اما روند اقتدار زدایی از خامنه‌ای در قیام ایران که از دی ۹۶ آغاز شده است، شتابی فزاینده دارد. رودررویی مستقیم و بی‌پروای خامنه‌ای با بخشی از حکومت می‌تواند به این روند شتابی غافلگیر کننده بدهد و خامنه‌ای از این نقطه پروا دارد. بی‌دلیل نیست که می‌بینیم بین دو صف شکل گرفته در درون خلافت اسلامی! در اغلب موارد فحش‌ها غیر مستقیم ردوبدل می‌شود.
پروانه سلحشوری یکی از اعضای مجلس که به لایحه الحاق نظام ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) رای مثبت داده بود در برابر تهدید به مرگ توسط دارودسته‌ی سپاه و خامنه‌ای خطاب به آنها گفت که «علیه چرخه فاسد پولشویی و حمایت مالی از تروریسم در ایران و جهان» رای داده است و یادآوری کرد که به «استخر» نمی‌رود و حریف برای کشتن او فکر دیگری کند. [عصر ایران ۱۷ مهر ۹۷]
به این ترتیب این عضو مجلس نه‌تنها دارودسته‌ی سپاه و خامنه‌ای را به فساد و پولشویی که به قتل هاشمی رفسنجانی نیز متهم کرد؛ این یعنی فحاشی غیر مستقیم در برابر فحاشی‌های حریف.
ناظران بر این باورند که با تداوم قیام ایران؛ آنچنان که در روزهای اخیر در اعتصاب رانندگان کامیون دیده می‌شود، و با افزایش محاصره‌ی جهانی؛ آنچنان که بیش از پیش پس از شروع تحریم‌های نفتی و بانکی در نیمه آبان رقم خواهد خورد، تحولات درونی خلافت اسلامی! روندی شتابنده‌تر خواهد یافت و نخستین نتیجه خود را در شتاب گرفتن روند اقتدار زدایی از خامنه‌ای نشان خواهد داد.


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange