۱۳۹۷ مهر ۹, دوشنبه

رادیو آلمان -ایران تهدید تاسسیسات و اماکن آمریکایی در عراق را رد کرد



رادیو آلمان -ایران تهدید تاسسیسات و اماکن آمریکایی در عراق را رد کرد

سایت رادیو آلمان(فارسی) ۸/۷/۹۷ : « آمریکا دلیل بسته شدن کنسولگری خود در بصره را تهدید نیروهای قدس سپاه پاسداران اعلام کرده است. اما ایران هرگونه تهدید علیه تاسیسات آمریکایی در عراق را رد می کند. عراق نیز از بسته شدن کنسولگری آمریکا در بصره اظهار تاسف کرد. یک روز بعد از بسته شدن کنسولگری آمریکا در بصره ایران و دولت عراق در این باره واکنش نشان دادند. ایران هر گونه تهدید علیه اماکن و تاسیسات آمریکایی را رد کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود در پی افزایش تهدیدها علیه دیپلمات های این کشور دستور انتقال موقت این کارمندان را صادر کرده است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بعد از ظهر روز شنبه هفتم مهر (۲۹ سپتامبر) اتهامات و ادعاهای مطرح شده از سوی وزارت خارجه آمریکا در بسته شدن کنسولگری آمریکا در بصره را "ناموجه و بی مورد و فرافکنی آشکار" دانست. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه تعرض به دیپلماتها و اماکن دیپلماتیک را محکوم می کند و توجیه مضحک بسته شدن سرکنسولگری آمریکا در بصره که در پی روزها و هفتهها تبلیغات و پیشگویی و ایراد اتهامات واهی به ایران و نیروهای عراقی انجام شد را فراری به جلو و اقدامی فرافکنانه و مشکوک می داند. قاسمی افزود: توجیهات کودکانه مقامات آمریکایی برای ماجراجویی و القاء ناامنی در عراق و فشار به دولت این کشور در پس این نمایش بخوبی عیان بوده که البته اقدامی مذموم و کاملا محکوم است.

اظهار تاسف عراق
دولت عراق نیز به بسته شدن کنسولگری آمریکا در بصره واکنش نشان داد. احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق روز شنبه ۷ مهر (۲۹ سپتامبر) با صدور بیانیه ای از بسته شدن کنسولگری آمریکا در بصره ابراز تأسف کرد.
سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت دولت عراق وعده می دهد که امنیت اماکن دیپلماتیک مستقر در این کشور را تامین کند و با هرگونه تهدید علیه این اماکن و یا شهروندان خارجی در عراق مقابله کند.
ناآرامی های بصره
بصره در هفته های اخیر شاهد اعتراض های خیابانی علیه فساد و عدم مدیریت دولت در ارائه خدمات عمومی بوده است. در این نا آرامی ها به برخی از ساختمان های دولتی، مقر برخی احزاب عراقی حمله شد. کنسولگری ایران در بصره به آتش کشیده شد و به سمت کنسولگری آمریکا نیز خمپاره و موشک شلیک شد.

به دنبال این حمله مایک پومپئو، وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که فعالیت کنسولگری این کشور در بصره متوقف خواهد شد. پمپئو تصریح کرد که آمریکا سپاه قدس، بخش برون مرزی سپاه پاسداران، را مسئول حملات احتمالی علیه تاسیسات آمریکا می داند.وزیر امورخارجه ایالات متحده در این ارتباط به حملات موشکی و پرتاب خمپاره به برخی از تاسیسات آمریکایی اشاره کرد. به گفته پومپئو تهدیدات تنها مربوط به کنسولگری این کشور در بصره نبوده، بلکه سفارتخانه این کشور در بغداد نیز مورد تهدید قرار گرفته است.مایک پومپئو در باره تهدیدات ایران گفت: به دولت ایران اطلاع داده ام در صورتی که به تاسیسات آمریکا یا شهروندان این کشور در عراق آسیبی وارد شود، ایالات متحده ایران را مسئول مستقیم آن می داند.به گفته مقامات آمریکایی این هشداری روشن به ایران و شبه نظامیان حامی این کشور در عراق است. پومپئو افزود: موضع ما روشن بیان شده و ایران باید بداند که آمریکا به هر حمله ای به سرعت و به گونه ای متناسب با آن واکنش نشان خواهد داد».


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChangeصور