پروژة بندر ایران مخمصهای
برای آمریكاست
والاستریت ژورنال ۶/۸/۹۷ : « به قلم: بیل اسپیندل، راجش رُیترجمه بخشهای
گزیده:بندری كه در حال ساخته شدن در شهر جنوبی چابهار ایران است تأكیدی است بر
برخی از معضلات سیاستگذران آمریكا در اعمال تحریمها علیه تهران.بندر شهید بهشتی
كه بطور استراتژیك در خلیج عمان قرار گرفته دقیقاً همان نوع توسعة اقتصادی ایران
است كه دولت ترامپ خواهان متوقف كردن آنها از طریق تحریمهایی است كه از 5 نوامبر
اجرایی میشوند...همچنین این بندر میتواند یك امتیاز بزرگ برای هند ، یك شریك
آمریكا در آسیا باشد. هند خواهان مستثنی شدن فعالیتهای بندر چابهار از تحریمهاست.
عمدتاً شركتهای هندی مشغول تجهیز و مدیریت این تأسیسات هستند. اگر این بندر تكمیل
شود، انتظار میرود كه هند یكی از بزرگترین مشتریان آن باشد تا بتواند در بازسازی
افغانستان شركت كند، كاری كه دولت ترامپ از هند خواسته كه بیشتر خود را درگیر آن
نماید و حضور اقتصادی قویتری در جنوب آسیا برای هند ایجاد نماید...در ماههای
اخیر، مقامات سطح بالای ایران، هند و افغانستان مشغول سفر به پایتختهای یكدیگر
بمنظور یافتن راه كار حتی در صورتیكه از تحریمها مستثنی نشوند، بودهاند. این میتواند
شامل بكارگیری پرداخت از طریق مكانیزمی باشد كه كشورهای اروپایی تلاش دارند ایجاد
كنند تا علیرغم تحریمهای آمریكا، با ایران تجارت نمایند.
از
مدتها پیش چابهار جایی برای دور زدن پاكستان، یك دشمن قسم خورده هند، بوده كه فكر
میكند نفوذ داشتن در افغانستان برای امنیت خودش امری حیاتی است.پاكستان تجارت بین
هند و افغانستان از طریق خاكش را متوقف كرده است. پاكستان خواهان آن است كه
افغانستان نهایتاً كالاهایش را از طریق یك بندر رقیب چابهار در پاكستان در خلیج
عمان كه بهمراه چین در حال ساختن آن است، منتقل كند.این امر به میزان زیادی دسترسی
تجار و كشاورزان افغانی به بازار عظیم و در حال رشد هند را پیچیده كرده و در عین حال
تلاشهای هند برای ورود به افغانستان و فرای آن به آسیای مركزی را با مشكل روبرو
نموده است. در عین حال، پاكستان روابط پرتنشی با دولت فعلی افغان داشته و توسط دول افغانستان، آمریكا و هند متهم به
حمایت از طالبان شده كه مشغول یك جنگ شورشی علیه دولت افغانستان است. پاكستان
حمایت از طالبان را تكذیب میكند.بندر
چابهار، برای افغانستان كه راه به دریای آزاد ندارد، راهی به دریاست كه هند و
ایران مشتاق ایجاد آن بودهاند. محققاً جادههایی از این بندر در ایران به سمت
شمال به مرز و بداخل افغانستان ساخته شده تا به جادههای ساخته شده در آنجا در سالهای
اخیر با كمكهای بینالمللی، پیوند بخورد.بعنوان
بخشی از توافق با ایران در ماه مه 2016، دولت هند قبول كرده كه 85 میلیون دلار
بابت خرید تجهیزات و ادارة بندر از طریق كنسرسیومی از شركتهای هندی به رهبری
“بنادر جهانی هند” پرداخت كند. بطور جداگانه، دهلینو 150 میلیون دلار دیگر بصورت
وامهای كم بهره برای توسعة بندر مهیا خواهد كرد. در حالیكه ایران به تنهایی
مشغول توسعة این بندر است، هند مسئول خرید تمامی تجهیزات مورد نیاز آن است. همچنین
هند 2 ترمینال بندر را بمدت 10 سال اداره خواهد كرد.یك مقام هندی درگیر این موضوع
گفت، “ما نگرانیهای خود را با آمریكا مطرح كردیم. اگر هند بخواهد نقش بیشتری در
تقویت اقتصادی افغانستان بازی كند، چابهار یك عنصر مهم در اینكار است”بارنت
روبین، یك متخصص دانشگاه نیویورك در رابطه با آسیای جنوبی كه به دول غربی حول
سیاست در افغانستان و منطقة اطراف آن مشورت میدهد گفت، “اگر شما چابهار را متوقف
كنید، افغانستان را برای همیشه متكی به پاكستان كردهاید.”».
مطالب مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady دنبال کنید
پیش بسوی قیام سراسری ، ما بر اندازیم# شهرهای ایران اعتصاب # تظاهرات#
سرنگونی # اتحادوهمبستگی مرگ_بر_دیکتاتور #IranRegimeChange