۱۳۹۷ مهر ۱۶, دوشنبه

تصویب لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم یا نمایش بن بست




تصویب لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم یا نمایش بن بست


پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجلس نظام به تصویب رسید اما آنچه بیش از همه به ثبت داده شده عمق کشمکش جناح‌های نظام در شرایط قیام و محاصره‌ بین‌المللی‌ست.
تصویب پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم
یکشنبه ۱۵ مهر صحن مجلس محل درگیری دو جناح نظام بر سر تصویب یکی از لوایح چهارگانه‌ی FATF بود. که در نهایت به تصویب لایحه الحاق «دولت جمهوری اسلامی ایران» به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم یا همان CFT منتهی شد.
نمایندگان سپاه در مجلس کوشیدند تا به هر ترتیب رای گیری را به صورت علنی برگزار کنند تا معلوم شود چه کسی چه رایی می‌دهد؛ [تسنیم ۱۵ مهر ۹۷] آنها می‌خواستند به این ترتیب نفرات دارودسته‌ی مقابل را از عملکردشان بترسانند. اما در نهایت رای گیری به صورت مخفی برگزار شد.
علی لاریجانی که اداره‌ی این سیرک را برعهده داشت برای آنکه بتواند کار خود را پیش ببرد پاسخ دفتر خامنه‌ای در عدم مخالفتش با بررسی لوایح مربوط به FATF را در مجلس قرائت کرد. [تسنیم ۱۵ مهر ۹۷]
در نهایت رای گیری به صورت مخفی برگزار شد و از میان ۲۷۱ عضو حاضر در مجلس، ۱۴۳ نفر رای مثبت و ۱۲۰ نفر هم رای منفی دادند. در این میان ۵ عضو مجلس نیز رای ممتنع دادند. البته این هنوز پایان کار نیست و لایحه مذکور برای نهایی شدن باید راهی شورای نگهبان بشود. [تسنیم ۱۵ مهر ۹۷]
لوایح چهارگانه
نظام در برابر یک سررسید زمانی قرار دارد. کارگروه اقدام مالی FATF که وظیفه آن نظارت بر مبادلات مالی کشورها است تا مهر امسال (اکتبر) به رژیم برای پیوستن به دو کنوانسیون بین‌المللی و اصلاح دو قانون داخلی مهلت داده است.
دولت روحانی برای پاسخ به این خواست چهار لایحه روانه‌ی مجلس کرد:
-لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی
-لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم
-لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسمCFT
-لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (یا قرارداد پالرمو)
اما تاکنون تنها یک لایحه از تصویب مجلس و شورای نگهبان گذشته است.
لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تنها لایحه‌یی‌ست که تا کنون از طرف شورای نگهبان تأیید شده است. پیشتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌یی به شورای نگهبان پیوستن نظام به کنوانسیون «مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی»(کنوانسیون پالرمو) را مغایر امنیت ملی دانست. [مجاهدین ۱۵ مهر ۹۷]
بن بست
اما در فراسوی سرنوشت هر کدام از این لوایح آنچه توجهات را به خود جلب می‌کند عمق شکاف و در هم ریختگی بین جناح‌های مختلف نظام است. در حالی که نمایندگان سپاه در مجلس کوشیدند با متشنج کردن فضا، سایر اعضای مجلس را به سمت خود جلب کنند اما در نهایت شکست خوردند.
آنها در بیرون از مجلس نیز نیروهای خود را بسیج کرده بودند که با شعار «عزا عزاست امروز» از تصویب لایحه CFT استقبال کردند.
با این همه آنچه در مجلس رقم خورد پیروزی بخش «مصالحه جوی» نظام بر «سخت سران» نبود. آنچنان که سپاه پیش بینی کرده است با پیوستن به این کنوانسیون‌ها فهرست افراد تحریمی نظام افزایش پیدا خواهد کرد و راه دور زدن تحریم‌ها دشوارتر خواهد شد. [چرا سپاه مخالف هرگونه پیوستن نظام به FATF می‌باشد؟] هرچند نپیوستن به این کنوانسیون نیز همین حداقل دادوستد مالی نظام را نیز با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد؛ به این وضعیت در دنیای سیاست می‌گویند: بن بست.


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange