۱۳۹۷ آذر ۳, شنبه

نگاهی به اعتصاب و اعتراضات کارگران هفت‌تپه در آبان



نگاهی به اعتصاب و اعتراضات کارگران هفت‌تپه در آبان



سابقه امر و ریشه اعتراضات 
شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه، با حدود ۶هزار نیروی کار در ١٥کیلومتری شهر شوش و در ١٠کیلومتری معبد چغازنبیل در زمینی به وسعت ٢٤هزار هکتار واقع شده و در سال ١٣٣٨ شروع به کار کرد. این شرکت اواخر سال ١٣٩٤ از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. اعتراض کارگران به‌ خصوصی‌سازی این شرکت از همان موقع شروع شد، این اعتراضات و اعتصابات از ۲سال پیش شدت گرفت و این روزها به نقطه اوج خود رسیده و الآن سومین هفته اعتراضات گسترده و سراسری کارگران هفت‌تپه در جریان است و کارگران همراه خانواده‌های خود در تظاهرات شرکت می‌کنند. حضور زنان در این تظاهرات چشم گیراست.

خواسته اصلی کارگران 

کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه می‌گویند این مجتمع بزرگ به بستگان اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور ارتجاع، آخوند روحانی، واگذار شده که هیچ فرصت و بهانه‌ای را برای خودداری از پرداخت حقوق کارگران از دست نمی‌دهند.
به اعتراف محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه رژیم، مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه فراری است این شرکت در سال ۱۳۹۴ توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق مزایده به ۲نفر به نامهای «مهرداد رستمی چگنی» و «امید اسدبیگی» واگذار شده است:
۱- کارگران شرکت هفت‌تپه خواستار پایان یافتن مالکیت شرکت از بخش خصوصی هستند
۲- کارگزان ‌خواستار این هستند که اداره این شرکت باید به گونه‌ای باشد که نه بخش خصوصی و نه بخش دولتی نتوانند کنترل این شرکت را در دست بگیرند
۳- کارگران خواهان اخراج مدیران این شرکت و اداره کردن شرکت توسط شورای کارگری می‌باشند
۴- اتحادیه آزاد کارگران ایران اشاره کرد که در زمان واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی، در اسفند سال ۹۴، سازمان خصوصی‌سازی قید کرده بود که کارفرمای خصوصی حق رهن، اجاره و واگذاری هیچیک از بخشهای این شرکت را بدون توافق با آن سازمان ندارند
۵- کارگران خواهان دریافت حقوق ۴ماهه خود هستند
۶- کارگران خواستار تعیین تکلیف حق بیمه کارگران و خانواده‌هایشان می‌باشند کارگران خود می‌گویند ۴ماه مطالبات مزدی ۵۶۰۰کارگر این واحد پرداخت نشده است.
۷- کارگزان خواهان تمدید دفترچه‌ بیمه‌های آنان و اعضای خانواده‌هایشان هستند. چرا که به‌دلیل پرداخت نشدن حق بیمه‌ از سوی کارفرما تمدید نشده است.

درخواست کارگران بازنشسته 

همچنین حدود ۲۰۰نفر از کارگران بازنشسته این واحد تولیدی که از اسفندماه سال ۹۴ تا هم‌اکنون بازنشسته شده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند مطالبات بازنشستگی خود را دریافت کنند. به همین دلیل تعدادی از این کارگران بازنشسته در روزهای گذشته با تجمع مقابل درب ورودی این واحد تولیدی خواستار دریافت مطالبات خود شدند و در تجمعات اعتراضی شرکت دارند.

ادامه اعتصاب کارگران و تعمیق اعتراضات

کارگران هفت‌تپه گفتند با وجود اعلام کردن تعطیلی شرکت از طرف اسدبیگی به اعتصاب خود ادامه خواهیم داد و تا بیرون کردن شخص اسد بیگی و رستمی از پای نخواهیم نشست. آنها گفتند از حالا به بعد تمام کارگران یکصدا فریاد خواهیم زد که اسدبیگی و رستمی از این سرزمین باید بروند. همچنین مهره‌های دست‌نشانده آنها نیز حق ورود به شرکت را ندارند.
روز جمعه ۲۵آبان(۱۶نوامبر)، برای چندمین روز متوالی، دهها تن از کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه تجمع اعتراضی برگزار کردند. تجمع‌کنندگان در نمایش جمعه شهر شوش حضور یافتند و شعارهای اعتراضی سردادند. تقلای کارگزاران نماز جمعه برای آرام کردن کارگران نتیجه‌یی در پی نداشت. تجمع‌کنندگان پشت به جایگاه امام‌جمعه رژیم شعار می‌دادند: «رو به میهن، پشت به دشمن».

اقدامات سرکوبگرانه رژیم

نیروهای سرکوبگر رژیم آخوندی روز ۲۷آبان ۹۷، ۱۸نفر از کارگران از جمله اسماعیل بخشی نماینده کارگران را دستگیر کردند. کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه ۲۸آبان و در پانزدهمین روز اعتراض خود در شوش راهپیمایی کردند و با بست‌نشینی در مقابل دادگاه این شهرستان خواستار آزادی بازداشت‌شدگان روز یکشنبه ۲۷آبان، شدند. بر اساس فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی،‌ کارگران معترض شعار می‌دادند: «زندانی هفت‌تپه، آزاد باید گردد!» و «نه زندان، نه تهدید، دیگر اثر ندارد!».
۱۶ تن از بازداشت‌شدگان از جمله اسماعیل بخشی، محسن آرمند، محمد خنیفر، پویا بشمه، سعید منصوری، جلیل احمدی، ایمان خضری و عظیم سرخه از نمایندگان کارگری بازداشت شده در روز ۲۷آبان هستند.

حمایت از اعتراضات کارگران 

در شرایطی اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه و پرونده‌سازی برای نمایندگان آن انجام می‌شود که کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری نیز پیش از این در فروردین‌ماه گذشته از ۳۳۱سندیکا و اتحادیه عضو خود در ۱۶۳کشور خواسته بود نسبت به آزار و اذیت فعالان کارگری و نقض سیستماتیک حقوق کارگران، اعتراض کنند.
همچنین در چند روز گذشته واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در بیانیه‌ای بازداشت کارگران نیشکر هفت‌تپه را محکوم کرده و خواستار تحقق مطالبات این کارگران شده‌ است. همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران روز سه‌شنبه ۲۹آبان در پردیس مرکزی این دانشگاه و در حمایت از کارگران نیشکر هفت‌تپه تجمع کردند.
از سوی دیگر ۳۰انجمن‌ صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور در بیانیه‌ای مشترک ضمن انتقاد از اوضاع معیشتی طبقه کارگر، خواستار رسیدگی به مطالبات کارگران نیشکر هفت‌تپه شدند.
جمعی از رانندگان شهر اصفهان حمایت خود را از کارگران ستم‌دیده نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز اعلام کردند و خواستار آزادی همه‌ٔ کارگران عزیز زندانی شدند. علاوه بر این رانندگان آذربایجانی و کامیون‌داران بندرعباس و زاهدان نیز از کارگران هفت‌تپه حمایت کردند.
صبح روز ۳۰آبانماه، جمع کثیری از کارگران نیشکر هفت‌تپه هفدهمین روز اعتراض و تظاهرات خود را همراه با مردمی که به حمایت از آنها آمده بودند شروع کردند. در این تظاهرات بازاریان و معلمان با کارگران همراه شده بودند.
کارگران در راهپیمایی خود از بازار شهر عبور کرده و به سمت فرمانداری رفتند. کارگران هفت‌تپه به حمایت و پشتیبانی دانشجویان از اعتراضات و مطالباتشان اشاره کرده و شعار می‌دادند: دانشجوی تهرانی، تشکر! تشکر!
در مسیر راهپیمایی، جمعیت یک‌صدا شعار می‌دادند:
نه تهدید، نه زندان، دیگه فایده نداره!
کارگر زندانی، آزاد باید گردد!
علاوه بر این در دست جمعیت، این دست‌نوشته‌ها دیده می‌شد:
من فقط یک کارگرم، اراذل و اوباش نیستم!
بچه ما گرسنه، فکر اونا تو غزه!
کارگر زندانی، آزاد باید گردد!
طوایف خوزستان، حمایت! حمایت!
یه اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه!
من اسماعیل بخشی هستم!

فریبکاری و عقب‌نشینی رژیم 

ظهر پنجشنبه اول آذرماه، رژیم برای منحرف کردن و فریب کارگران معترض هفت‌تپه که در مقابل فرمانداری رژیم تجمع کرده بودند، چند مزدور عمامه به‌سر را به محل آورد که مردم پشت سر آنها نماز بخوانند.
اما کارگران و مردم محل بدون اعتنا به آنها پست سرشان نایستادند و به آنها اقتدا نکردند. این آخوندها مورد تمسخر مردم قرار گرفتند.
به‌دنبال گسترش اعتراضات کارگران رژیم ابتدا ۱۲نفر از کارگران دستگیرشده را آزاد کرد و ۲روز بعد یعنی در روز اول آذرماه ۹۷، ۳کارگر بازداشتی باقیمانده را نیز مجبور شد که به قرار کفالت آزاد بکند. همچنین رژیم مجبور شد که یک ماه حقوق کارگران را به حساب آنها واریز نماید. فرماندار شوش نیز گفت: «به مدیران مربوطه دستور داده شده که مسأله طبقه‌بندی مشاغل حدود یک‌هزار نفر از کارگران نیز هر چه سریع‌تر انجام شود». ولی این تنها بخش کمی از خواسته‌های به حق کارگران محروم هفت‌تپه می‌باشد.

ایستادگی کارگران تا آخر

اما اسماعیل بخشی که یکی از نمایندگان کارگران توسط مزدوران رژیم است، تاکنون در زندان نگه داشته شده است و کارگران نیشکر هفت‌تپه روز اول آذر ۹۷ در هیجدهمین روز اعتصاب دست‌نوشته‌ای در دست داشتند و روی آن نوشته بودند که تا آخر ایستاده‌ایم. کارگران امروز جمعه دوم آذر نیز تجمع اعتراضی خود را شروع کردند.
از سوی دیگر عده‌یی از کارگران کشت و صنعت گلچشمه - که از شرکتهای تابعه بنیاد مستضعفان در استان گلستان است - در اعتراض به واگذاری آن به بخش خصوصی در مقابل استانداری گلستان تجمع کردند. نگرانی کارگران از این است که سرنوشت کشت و صنعت هفت‌تپه برای آنها نیز رخ دهد.



مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange