۱۳۹۷ آبان ۲۸, دوشنبه

اینجا پولشویی در جریان است؛ ادعای ظریف پاسخ سپاه




اینجا پولشویی در جریان است؛ ادعای ظریف پاسخ سپاه



«پولشویی در جریان است»؛ آنچه از محمدجواد ظریف در ۲۰ آبان منتشر شد و سرآغاز جدالی شد که با پاسخ اعضای سپاه ادامه پیدا کرد. نتیجه اما علیه نظام از پیش مشخص بود یک سند از طرف وزیر خارجه نظام علیه آن به ثبت داده شد: «اینجا پولشویی در جریان است.»
انتشار یک مصاحبه
۲۰ آبان چند برش از یک مصاحبه تصویری محمدجواد ظریف با خبرآنلاین در توئیتر منتشر می‌شود. یکی از این برش‌ها حاوی اظهاراتی از طرف وزیر خارجه نظام است که جنجال‌ساز می‌شود.
ظریف رو به یکی از دو مصاحبه‌کننده‌ای که در دو طرف او نشسته‌اند می‌کند و می‌گوید: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند.» وزیرخارجه روحانی اضافه می‌کند: «کدهای زیادی در مورد میزان پولشویی در کشور وجود دارد.» البته «من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.»
ظریف ادامه می‌دهد: «مجموع بودجه وزارت خارجه از دلاری و ریالی و حقوق کارمندان و اجاره نمایندگی‌ها هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که با برخی ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند.» «با این وضعیت ما نمی‌توانیم با آن فضا سازی مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضا سازی‌شان کنند.» «من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم؛ من افرادی که در این قضیه منافع دارند را پشت القا این تصورات می‌دانم.» [دیدار ۲۱ آبان ۹۷]
آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسد؛ پاسخ وزیرخارجه روحانی به رد لایحه CFT یا همان لایحه الحاق نظام ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم توسط شورای نگهبان است. [چگونه کشاکش بر سر FATF، روی توازن قوا در درون نظام ایران تاثیر می‌گذارد؟]
به نظر می‌رسد وزارت خارجه خلافت اسلامی! که مدافع همکاری و الحاق به FATF است خود را گرفتار ضربه‌ای جدی از طرف سپاه یافته است. سپاه از طریق شورای نگهبان CFT را رد کرده است و حالا زمان آن است که دولت روحانی واکنش نشان دهد. [دو دستگاه استدلالی درباره پیوستن یا نپیوستن به FATF؛ وزارت خارجه و سپاه]
نقطه ضعف سپاه
در جنگ روحانی با سپاه، او موضوعات اقتصادی را پیش می‌کشد. سال گذشته پیش از تشکیل دولت دوازدهم، روحانی طی یک سخنرانی سپاه را دولت با تفنگ نامید که با تصاحب اموال دولتی زیر عنوان بخش خصوصی، امکان هرگونه رقابت در بخش خصوصی را از میان برده است. [داعش اقتصادی از منظر روحانی] این‌بار نیز در گیر و دارِ زد و خورد دسته‌جات قدرت بر سر لوایح مرتبط با FATF، ظریف بر روی نقطه ضعف سپاه یعنی پولشویی دست می‌گذارد. هرچند او بیش از یکبار تاکید می‌کند که منظورش دخالت ارگان خاصی در پولشویی نیست اما واکنش بلافاصله نمایندگان سپاه در مجلس و بخش رسانه‌ای آن همه را خبردار می‌کند که انگشت اشاره ظریف به سمت سپاه بوده است.
در این میان اطلاعاتی کهنه‌کار، حسام‌الدین آشنا که اکنون در موضع مشاور فرهنگی روحانی خدمت می‌کند در توئیترش نوشت: «به اصول گرایان قدیم و جدید پیشنهاد می‌کنم تلاش نکنند عجولانه به سخنان دکتر ظریف واکنش نشان دهند.
کمی صبر کنید ضمیر، مرجعش را خواهد یافت.» [توئیتر آشنا ۲۲ آبان ۹۷]
پاسداران وارد می‌شوند
هرچند به‌واقع هیچ نیازی به صبر نبود. زیرا پاسداران بلافاصله به صحنه شتافتند. آنچنان که تسنیم منتشر کرد پاسدار مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «وزیرامورخارجه مدارک و مستندات خود درباره وجود پولشویی را به مراجع ذی‌صلاح ارائه کند.» سید حسین نقوی حسینی دیگر عضو سپاه در کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز تصریح کرد: «وزیر امورخارجه باید با حضور در کمیسیون توضیحاتی درباره اظهارات خود ارائه کند.»
و جالب‌تر از همه موضع‌گیری مرتضی صفاری نطنزی بود که گفت: « پولشویی موضوع اقتصادی و مربوط به امور داخلی است و در حوزه سیاست خارجی نیست که آقای وزیر به آن ورود کرده است.» [تسنیم ۲۴ آبان ۹۷]
روز ۲۶ آبان، یعنی نزدیک به یک هفته پس از انتشار مصاحبه تصویری ظریف، پاسدار کریمی قدوسی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه‌ای با رسالت اعلام می‌کند: «ظریف پولشویی‌را اثبات نكند، دادستان حق تعقیب قضائی دارد.» به این ترتیب سپاه می‌خواهد نشان دهد که چنین اظهاراتی از طرف رقیب مشمول مرور زمان نمی‌شود و سپاه از پاسخگویی و تهدید کوتاه نمی‌آید.
کریمی قدوسی اضافه می‌کند: «محمدجواد ظریف، جمهوری اسلامی را متهم به پولشویی کرده است و باید در برابر نمایندگان پاسخگو باشد.»
این عضو سپاه ضمن اشاره به اینکه وزیر خارجه را برای هفته آینده به کمیسیون امنیت ملی احضار کرده‌اند افزود: «در فتنه ۸۸ سران فتنه به نظام اتهام تقلب زدند و برای نظام هزینه به وجود آوردند و امروز نیز وزیر امور خارجه اتهامی را مطرح کرده که اگر جرم آن از اتهام تقلب در انتخابات بیشتر نباشد، کمتر نیست.»
کریمی قدوسی برای آنکه مخاطبان خود را متوجه عمق معنی اتهام پولشویی توسط ظریف بکند، می‌گوید: «موقعی که وزیر امور خارجه کشورمان مدعی می‌شوند در نظام اسلامی، پولشویی‌های وسیعی وجود دارد، نظام اسلامی را متهم به کسب درآمد از راه مواد مخدر، رانت و فساد و امثال این مسائل می‌کنند.»
در پایان این گفت‌وگو پاسدار کریمی قدوسی تصریح می‌کند: «شما شک نکنید که ما این مسائل را به طور جدی در کمیسیون امنیت ملی پیگیری می‌کنیم.»
پولشویی در جریان است
اما شاید لازم باشد کمی عمیق‌تر به چنین دعوایی نگاه کرد؛ چرا ظریف چنین اتهامی را به بخشی از نظام نسبت می‌دهد؟ این درحالی‌ست که به قول کریمی قدوسی «مواضع شخصیتی در این جایگاه بار حقوقی بین‌المللی دارد و اکنون مواضع ایشان برای دشمنان ما» «سند شده و بار حقوقی به وجود آورده» است. [رسالت ۲۶ آبان ۹۷]
آیا ظریف به‌خاطر تداوم قیام در داخل و شروع مرحله جدید تحریم‌ها آنقدر تحت فشار است که می‌خواهد با تهاجم به سپاه و وادار کردن آن به عقب‌‌نشینی دست‌کم مسیر الحاق نظام به FATF را باز کند؟
آنچه به نظر می‌رسد این است که ظریف در این بازی تنها نیست، وزارت خارجه، و روزنامه ایران به‌مثابه تریبون رسمی دولت در پشت سر او قرار می‌گیرند. پس واضح است که جناحی در درون نظام به جناح دیگر اعلام جنگ کرده است.
هرچند اصلی‌ترین موضوع برای همه دسته‌بندی‌های درون خلافت اسلامی! بقای نظام است اما پیش‌بردن راه‌حل معطوف به‌این نتیجه، خود منجر به پاره‌پاره‌تر کردن تمامیت نظام خواهد شد. یک‌نمونه آن همین سندی‌ست که ظریف در دست جامعه بین‌المللی گذاشته است: در درون خلافت اسلامی! «پولشویی در جریان است.»


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange