۱۳۹۷ دی ۲۰, پنجشنبه

وزیر خارجه آمریکا در عراق بر «اهمیت مقابله با ایران» تاکید کرد



وزیر خارجه آمریکا در عراق بر «اهمیت مقابله با ایران» تاکید کرد




مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، که به‌طور غیرمنتظره‌ای به عراق سفر کرده، به مقام‌های عراقی گفته است «مقابله با ایران یک مسئله واقعی و مهم است».
پومپئو که در پی اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، به غرب آسیا سفر کرده‌است، قصد دارد با مقام‌های کشورها در مور ادامه نبردها علیه داعش، مقابله با جمهوری اسلامی و مسائل دیگر گفت‌وگو کند.
وزیر خارجه آمریکا پیش از آغاز سفر خود نابودی داعش و روند مقابله با ایران را هم‌تراز یکدیگر آورده و گفته بود برای این کار ائتلافی منطقه‌ای شکل خواهد گرفت.
در بیانیه اولیه وزارت خارجه آمریکا گفته شده بود آقای پومپئو به اردن، مصر، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی، عمان و کویت خواهد رفت، اما او در جریان سفرش بدون اعلام قبلی به عراق نیز رفته‌است.
وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر بر اهمیت اتحاد استراتژیک میان کشورش و عراق تاکید کرده‌است. او با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرده‌است.
بنا بر گزارش‌ها پومپئو پس از ترک بغداد و سفر به اقلیم کردستان گفته «درک مشترکی وجود دارد که نبرد علیه داعش و مقابله با ایران، مسائلی مهم و واقعی‌ هستند».
به گفته رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مایک پومپئو در عین حال بر تلاش‌های کشورش برای آن‌که عراق در زمینه انرژی به استقلال برسد، تاکید کرده‌است.
دولت ترامپ از دولت عراق خواسته است وابستگی خود به واردات گاز و برق از ایران را قطع کند. وزیر انرژی عراق اما گفته است برای افزایش تولید داخلی گاز و قطع واردات از ایران، دو سال زمان نیاز دارد.
با خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، ایالات متحده به برخی کشورها به‌طور مقطعی و محدود اجازه داده‌است به خرید منابع انرژی از ایران ادامه دهند.
ریک پری در دیدار با رئیس جمهوری عراق
بیشتر بخوانید:
آمریکا: عراق وابستگی به انرژی ایران را قطع کند
موضوع عراق اما تنها محدود به خرید انرژی از ایران نیست. جمهوری اسلامی روابط نزدیکی با شماری از رهبران عراق دارد و در عین حال از برخی گروه‌های شبه‌نظامی آن کشور نیز حمایت کرده‌است.
خبرگزاری فرانسه می‌گوید بسیاری از گروه‌ها و احزاب حامی ایران در عراق، خواستار اعلام یک زمان‌بندی فوری برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند.
اسوشیتدپرس نیز می‌گوید تلاش برای خنثی‌کردن روابط ایران و گروه‌های سیاسی، دینی، اقتصادی و نظامی در عراق کار آسانی نیست و حتی ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد.
یک مقام آمریکایی همراه پومپئو گفته ایالات متحده از «تلاش‌های دولت تازه عراق برای ایجاد ثبات و امنیت برای همه مردم عراق پشتیبانی می‌کند».
بنا به گفته این مقام آمریکایی، بخشی از مذاکرات پومپئو با مقام‌های عراقی نیز در مورد «همکاری با نیروهای امنیتی عراق برای نابودی پایدار داعش در سراسر منطقه» بود.
رئیس‌جمهوری عراق نیز از آمریکا خواسته‌است به حمایت خود از کشورش ادامه دهد: «داعش از نظر نظامی نابود شده، اما ماموریت به پایان نرسیده‌است».

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور