۱۳۹۷ دی ۱۶, یکشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – یکشنبه ۱۶دی ۹۷




مروری بر رسانه‌های حکومتی – یکشنبه ۱۶دی ۹۷



مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های حکومتی امروز یکشنبه ۱۶دی به تصویب لایحهٔ پولشویی، بلاتکلیفی سازو کار اروپا، گمانه زنیها در مورد تصویب لوایح CFT و پالرمو، ماجرای بو در شهر تهران، دعواهای باندی حول بودجه ۹۸و بخشی از بحرانهای اجتماعی و اقتصادی اختصاص یافته است.
روزنامه‌های باند خامنه‌ای که مخالف تصویب لایحه پولشویی بودند در مورد آن سکوت کرده‌اند و باند رقیب را برای برجام یا تعیین‌تکلیف نشدن سازو کار اروپا زیر ضرب گرفته‌اند.
کیهان زیر عنوان «هدف برجام اقتصادی نبود تست میزان چسبندگی بتن بود»نوشته است: « وزیر خارجه اخیراً در گفتگو با روزنامه خراسان ادعا کرد هدف از برجام اقتصادی نبود.
سایت الف از مردم پرسید نظر شما درباره این اظهارات ظریف چیست؟ آنچه می‌خوانید نظر برخی مخاطبان الف است:
- هدف آمریکا و اروپا تخریب و بتن‌ریزی صنعت هسته‌یی ایران بود که محقق شد و هدف ما لغو تحریمهای ظالمانه بود که محقق نشد والسلام.
- بعضیا باید با دنیای سیاست خداحافظی نموده و از طریق کوله‌بری امرار معاش نمایند.
- ما گلهای خندانیم. مردم ایران یادتون هست قرار بود هم چرخ سانتریفوژ بچرخه هم چرخ زندگی شما؟
- جفت‌اش پنچر شد و خوابید؛ به برکت آقایون با تدبیر، علی برکت‌الله».
وطن امروز هم نوشته است«ظریف پس از ۸ماه انتظار منفعلانه برای اقدامات اروپا و تنفس مصنوعی به برجام، ایجاد سیستم مالی SPV توسط اروپا را تقریباً شکست خورده می‌داند. او می‌گوید: «البته اروپایی‌ها یک فرصت جدی داشتند در ایران و این فرصت را به‌خاطر بی‌عملی و انفعال در برابر آمریکا یا ناهمآهنگی داخلی یا فرصت‌طلبی از دست دادند. متأسفأنه اروپا آمادگی هزینه‌ کردن را ندارد».دلیل انفعال اروپا نیز کاملا روشن است. مطابق روندی که پس از برجام برقرار بود و ایران هیچ‌گاه پاسخ مناسبی به اقدامات تحریمی آمریکا نداد و همواره بر ادامه حضور در برجام تأکید کرد».

روزنامه‌های باند روحانی از تصویب لایحه پولشویی استقبال کرده و هر یک هشداری ضمیمه استقبال خود کرده‌اند:
آرمان در سرمقاله‌اش نوشته است: «ذکر این نکته ضروری است که مشکل اقتصاد ایران با پذیرش یا عدم پذیرش FATF حل نمی‌شود» و افزوده است: «اگر می‌خواهیم ارتباط تجاری با جهان بین‌الملل داشته باشیم باید مقررات بین‌المللی مانند FATF را پاس بداریم».
آرمان در مطلب دیگری با یادآوری ماجرای سلمان رشدی بر ضرورت غلط کردم گویی و عقب‌نشینی نظام در سایر عرصه‌ها تأکید کرده و از جمله نوشته است«مگر در ماجرای سلمان رشدی هوشمندی سیاسی همراه آرمان‌گرایی نشد و موضوعی که می‌رفت تا برای همیشه انواع مانع‌ها را برای ایران ایجاد کند برطرف نگردید؟ همین الگو که از سوی کلیت نظام ترسیم شد می‌تواند دوباره سرمشق عبور عزتمندانه از بسیاری از تنگناهای دیپلماتیک شود و فشارها علیه کشور را به حداقل برساند».
ایران هم در ضرورت پذیرش سایر لوایح fatf به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشته است«تحریم‌های آمریکا در حال حاضر به اندازه کافی ریسک‌های ایران را افزایش و اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است. با تصویب نکردن لایحه CFT دچار تحریم‌ها و فشارهایی با منشأ داخلی و همراستا با تحریم‌های آمریکا می‌شویم».
جهان صنعت هم به‌نقل از عبدالله ناصری بر علاجی نظام در پذیرش لایحه پولشویی تأکید کرده و نوشته است« باید گفت اکنون در رأس نظام به این نتیجه رسیدند که با این لوایح موافقت شود چون چاره‌ای هم ندارند لذا این موضوع نه به دست مجمع بود و نه رئیس‌جمهور و نه مجلس بلکه حاکمیت این لوایح را پذیرفت‌».
همین روزنامه به‌نقل از نعمت احمدی یک حقوقدان این باند هشدار داده است که « قانونگذار به مجمع تشخیص مصلحت‌ این اجازه را نداده که تغییراتی را در متن دهد‌. اگر مجمع تغییراتی را در متن داده و طبق گفته مصباحی‌مقدم با اصلاحاتی تصویب شده ‌این خلاف قانون اساسی است‌. با وجود‌ این‌که تصویب یکی از لوایح FATF خبر خوشی است».

برخی از سایر بحرانهای نظام را در عنوانهای دیگر دیده می‌شوند:
آفتاب یزد: چرا سیاسیون و مسئولان بحث در مورد بودجه را در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند؟ دعوای مجازی بر سر یک مشت ریال – حسام الدین آشنا: پشت هر ردیف بودجه یک قبیله و یک پدر و مادر قرار دارد؟
آفتاب یزد: موسوی لاری: روحانی تمام درها را به روی خود بسته است
ابرار اقتصادی: دولت در مسیر خطرناک استقراض مالی


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور