۱۳۹۷ دی ۱۷, دوشنبه

سخنگوی طالبان می گوید که برنامه آینده کشورش را با ایران در میان می گذارد




سخنگوی طالبان می گوید که برنامه آینده کشورش را با ایران در میان می گذارد


ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در اظهاراتی روز شنبه ۵ ژانویه تایید کرد که گفت‌وگو این گروه با طالبان ادامه خواهد داشت. سخنگوی گروه طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «تماس با ایران برای برقراری صلح و ثبات در منطقه است و ما باید نظرات خود را در مورد آینده کشورمان با تهران در میان بگذاریم».
وی با اشاره به اینکه مسئولان سیاسی طالبان تماس‌هایی با این کشور داشته‌اند گفت: «صد هزار نفر مجاهد مسلح در افغانستان داریم. بیش از نصف خاک کشور در تصرف ما است و حتی برخی از برآوردها حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد را نشان می‌دهد».
سخنگوی طالبان در این گفت‌وگو مشروعیت دولت افغانستان را رد کرده و گفت: «این دولت از سوی اشغال کننده افغانستان تاسیس شد و از این منظر وجاهت ملی ندارد، لذا انتخابات آتی ریاست جمهوری را سناریوی دیکته شده ایالات متحده می‌دانیم و آن را نمی پذیریم.»
قابل ذکر است که هیئتی از گروه طالبان هفته گذشته با تعدادی از دیپلمات‌های ایرانی در تهران به ریاست عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، گفت‌وگو کردند.
پس از آن عباس عراقچی به کابل سفر کرد تا در دیدار با مقامات بلندپایه افغانستان آنها را در جریان این مذاکرات قرار دهد.
از سوی دیگر، شماری از فعالان سیاسی افغانستان در واکنش به این گفت‌وگوها گفتند، نشست نمایندگان طالبان و کشورهای همسایه در غیاب نماینده‌یی از افغانستان، مشروعیت دادن به این گروه «تروریستی» است.
جاوید کوهستانی، آگاه مسائل سیاسی در افغانستان گفت، دیدار نمایندگان طالبان با مقام‌های کشورهای همسایه آنهم در غیاب نمایندگان حکومت می‌تواند با مشکلات و اختلاف نظرهای داخلی روبرو شود.
او تاکید کرد، کشورهای که با طالبان رابطه دارند تلاش می‌کنند، این گروه را از وضعیت جنگی بیرون و به وضعیت سیاسی تشویق کنند، این یک تلاش مثبت است اما می‌تواند با مشکلات داخلی روبرو شود.

قابل ذکر است که دولت ایران همواره از سوی امریکا و شماری از مقام‌های بلندرتبه امنیتی افغان به حمایت مالی و نظامی از گروه‌های «تروریستی» بخصوص طالبان در افغانستان متهم شده است، اما مقام‌های ایرانی این اتهام را همواره رد کرده‌اند.
مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور