۱۳۹۷ دی ۲۰, پنجشنبه

روایت سپیده قلیان از «شکنجه‌» خود و اسماعیل بخشی در بازداشتگاه اطلاعات





روایت سپیده قلیان از «شکنجه‌» خود و اسماعیل بخشی در بازداشتگاه اطلاعات


سپیده قلیان، فعال مدنی که همراه با اسماعیل بخشی و شماری از کارگران نیشکر هفت تپه در آبان ماه بازداشت شد و نزدیک به یک ماه زندانی بود، روز چهارشنبه ۱۹ دی در صفحه توئیترش موضوع شکنجه خود و اسماعیل بخشی را شرح داد.
خانم قلیان با اعلام اینکه ماموران اطلاعات‌ روز دوشنبه هفته جاری در دیداری، موضوع شکنجه را ناشی از «توهم او و اسماعیل بخشی» دانسته‌اند،‌ نوشت: «یادآوری ۳۰ روز رفتار وحشیانه و ضدبشری هنوز هم می‌تواند چشم‌هایش را خیس کند و تنش را بلرزاند. حین دستگیری، اسماعیل بخشی سعی می‌کرد مرا از زیر ضرب و شتم ماموران بیرون بکشد اما خودش را چنان به باد کتک گرفتند که بیهوش شد».
وی افزوده است:‌ «شکنجه آقای بخشی از زمان بازداشت تا انتقال به بازداشتگاه اطلاعات اهواز آن چنان شدید بود که در ۱۰ روز نخست بازداشت تصور می‌کردم که این فعال کارگری مرده است».
این فعال مدنی اظهار داشت: «ده روز نه می‌توانستم غذا بخورم، نه می‌دانستم شب است یا روز؟ فریاد می‌کشیدم، تا اینکه از بی‌قراری‌ها و فریادهایم عاصی شدند و نزدیک اتاق بازجویی‌اش بردند و صدای زخمی‌اش را شنیدم. برادرم اسماعیل زنده بود».
به گفته خانم قلیان، در زمان بازداشت،‌ سایه‌ کابل بالای سرش بود تا اعتراف بنویسد و نوشته است: «ای کاش و صد‌ای کاش شکنجه به همان ضرب‌وشتم خلاصه می‌شد. وارد کردن اتهامات جنسی، در جایی که قطعاً حتی اگر فریاد می‌زدم صدایم به جایی نمی‌رسید، دردناک‌ترین قسمت ماجرا بود».
او همچنین در توئیتی نوشت ماموران اطلاعات گفته بودند که تنها در صورت قبول اتهامات جنسی، آزادش خواهند کرد.
سپیده قلیان در عین حال،‌ به تهدید بازجویش اشاره کرد که گفته بود «اگر بیرون بروی و دهانت را باز کنی همین ادعاها و اعترافات اجباری تو و اسماعیل بخشی را در اخبار بیست‌وسی [تلویزیون] هم پخش خواهیم کرد. و پودرتان خواهیم کرد».
این فعال مدنی در یکی دیگر از توئیت‌های خود نوشته است که در زمان بازداشت، شاهد به توصیف او، ضرب‌وشتم وحشیانه اسماعیل بخشی و در روزهای بازجویی، شاهد تحقیر او بوده، به شکلی که چند بار بخشی را مجبور کردند در مقابل دیگران به خودش هتاکی کند.
قلیان ابراز آمادگی کرد که حاضر است در مورد خودش و اسماعیل بخشی، در دادگاهی عادلانه برای این شکنجه‌ها شهادت بدهد.
اخبار مربوط به شکنجه آقای بخشی، نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، به بالاترین سطوح قدرت در جمهوری اسلامی ایران رسیده است و علاوه بر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، که دستور رسیدگی به این موضوع را داده، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز هیاتی را مامور بررسی شکنجه وی کرده است.
کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفته که محمود علوی، وزیر اطلاعات، را برای توضیح در این زمینه احضار کرده است ولی حشمت فلاحت‌پیشه، رئیس این کمیسیون، اعلام کرده که آقای علوی شکنجه اسماعیل بخشی را تکذیب کرده و به همین دلیل، این موضوع از دستور کار کمیسیون خارج شده است.
فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل بخشی، در واکنش گفته است که سخنان رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس، «قبل از صدور حکم، آن هم در مرحله تحقیقات مقدماتی، از کسی که عضو نهاد قانونگذاری کشور است، شگفت‌زده‌اش کرد».
او در عین حال، استناد حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به فیلم اعترافات آقای بخشی را مصداق بارز بی‌قانونی در نهاد قانونگذاری دانست و افزود: «مجلس باید تریبون ملت باشد نه نهادهای خاص».
اسماعیل بخشی با تشریح شکنجه‌های دوره بازداشت خود و سپیده قلیان، خواستار پاسخگویی علنی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در یک مناظره تلویزیونی شده است.
به گفته آقای بخشی، ماموران وزارت اطلاعات او و سپیده قلیان را «کتک می‌زدند» و به آنان «انواع و اقسام فحش‌های رکیک جنسی می‌دادند» و مکالمات خانوادگی او نیز «شنود» شده اس


پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

 سرنگونیاتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange