۱۳۹۷ دی ۱۶, یکشنبه

آغاز و پایان نفتکش سانچی در هاله‌ای از ابهام



آغاز و پایان نفتکش سانچی در هاله‌ای از ابهام



یک سال از فاجعه آتش گرفتن نفتکش ایرانی موسوم به سانچی در سواحل شرقی چین گذشت. غروب شانزدهم دیماه بود که رسانه‌های چین، برخورد نفت‌کش سانچی متعلق به شرکت ملی نفت ایران با یک کشتی بار بر چینی به‌نام کریستال را به سراسر جهان مخابره کردند.

نفت‌کش سانچی که در تاریخ «۲۵آذرماه» با پرچم پاناما از جزیره خارک حرکت کرده بود قرار بود روز یکشنبه ۱۷دیماه وارد داسان در کره جنوبی شود. این نفتکش با داشتن «۲۷۴متر طول»، «۵۰عرض»، «۲۳متر ارتفاع» و «۱۴مخزن» حمل فرآورده‌های نفتی در ۳۰۰کیلومتری شانگهای در حالی با کشتی چینی برخورد نمود که حامل ۱۳۶هزار تن میعانات گازی معادل حدود یک میلیون بشکه نفت به ارزش ۶۰میلیون دلار بود.

در نتیجه این حادثه نفتکش سانچی در لحظه آتش گرفت. آتش‌سوزی پس از اصابت کشتی چینی، به مخزن نفت‌کش سانچی رخ داد و تا آنجا گسترش پیدا کرد که پس از چندین مرحله انفجار نهایتاً در روز یکشنبه بیست و چهارم دیماه، کشتی سانچی به‌صورت کامل در آب غرق شد.


در این حاد ثه دلخراش تمامی سرنشینان نفتکش سانچی جان خود را از دست دادند.
این سانحه که یکی از بدترین سوانح دریایی و یکی از بزرگترین فجایع زیست محیطی در دهه‌های اخیر را با خود بهمراه داشت
در میان انبوه ابهامات و تناقضاتی که اذهان عمومی را در این فاجعه اسفناک به خود مشغول کرد می‌توان به بیش از پنج بار تغییر نام کشتی در طول ۱۰سال و تعویض پرچم آن و ثبت اسم آن در کشور پاناما اشاره کرد که بیانگر نیات واقعی رژیم غارتگر آخوندی در مورد برنامه‌ها و اهداف رژیم در راستای دور زدن تحریمها بوده است.

سایت حکومتی پاسدار رضایی موسوم به انتخاب ۲۳دیماه تحت عنوان ۶سؤال مهم و کلیدی در مورد تصادف ۱۳۰میلیون دلاری سانچی در این باره به صراحت اعتراف کرده و می‌نویسد: «از جمله ابهامات بزرگی که با این رویداد تلخ برای عموم ایرانیان به وجود آمد، نام نفتکش دچار حریق شده و پرچم برافراشته بر فرازش بود که هیچ سنخیتی با کشور مان ندارد. کشتی‌ای که کمتر از ۱۰سال سن دارد، اما «سانچی» پنجمین نامی است که بر آن نهاده شده است. این تغییر نام‌های متوالی در حالی رقم خورده که برخی مدیران از دشواریهای حرکت نفتکش‌های ایرانی در شرایط تحریم و دور زدن تحریم‌ها با شیوه‌هایی مانند ثبت سپید با نام سانچی در پاناما سخن می‌گویند. ادعایی که اگر صحت داشته باشد، با تصادف سانچی به شکل کامل برملا شد و مشت کشور مان را در جهان باز کرد».
با وجود گذشت یک سال از این فاجعه و با وجود این‌که خانواده‌های قربانیان این سانحه بارها تجمع و اعتراض کرده و خواهان مشخص شدن علت بروز این سانحه شده‌اند اما رژیم آخوندی هیچگاه توضیح شفافی در مورد آن ارائه نداده است و در یک سال گذشته تمام تلاشش این بوده است نقش متولیان دروغگو و بی‌لیاقت و ناکارآمد حکومت چپاولگر آخوندی را در بروز این سانحه هم‌چون فجایع مشابه دیگر پنهان کند و بر علت واقعی این سانحه سرپوش بگذارد.

در همان هنگام روزنامه حکومتی جهان صنعت ۲۶دیماه ۹۶در اعتراف به نقش متولیان دزد و نالایق حکومتی نوشت: «در چند دهه اخیر‌ کشور ما با انواع تصادفاًت در جاده و هوا روبه‌رو بوده و تلفات جانی و مالی فراوانی هم بر جا‌ نهاده است که به‌خاطر مدیریت ناقص نا‌آگاه و در عین‌حال غیرشفاف در کشور است و بررسی و به‌قول معروف تحقق و تفحص مطلوب و مستدلی درباره آنها یافت نمی‌شود. نمونه‌هایی از سقوط هوایی و تصادفاًت جاده‌یی در کشور که اینک با فاجعه‌بارترین سانحه دریایی کشور ادامه یافته‌است... ».
سانحه کشتی سانچی یکی دیگر از نمونه‌های دردناکی بود که نشان داد مردم ما چقدر در برابر حوادثی از این دست و سوانح طبیعی بی‌دفاع رها شده‌اند.
علاوه بر سرکوب گسترده و اختناقی که امنیت را از مردم گرفته، مردم ما در هیچ جا، هیچ امنیت جانی هم ندارند! نه خودشان در خانه و محل کار و نه بچه‌ها و فرزندانشان در مدرسه و دانشگاه و نه عزیزانشان در آن سوی آبها.
در زلزلهٔ کرمانشاه که در ۲۱آبان سال ۹۶اتفاق افتاد، صدها تن از هموطنان ما جان خویش را از دست دادند، دهها هزار خانواده، خانه و کاشانه‌شان از بین رفت و پس از گذشت یک سال در این سوز سرما، اکثر آنها کماکان در گل و لای و برف و بوران در چادریا در کانکسهای حلبی و مقوایی روزگار می‌گذرانند. در حالی که در کشورهای دیگر، تلفات زلزله‌هایی به مراتب شدیدتر انگشت‌شمار است و خانه و کاشانه مردم هم به سرعت حل و فصل می‌شود. کما این‌که همین رژیم ویرانه‌های بیروت را در چند ماه ساخت و به تروریست‌های حزب‌الله تحویل داد!
در ۲۹بهمن ۹۶هواپیمای مسافربری تهران یاسوج که بر اساس استانداردهای بین‌المللی، نباید پرواز می‌کرد، پرواز کرد و سقوط کرد و کلیه ۶۵سرنشین آن‌هم کشته شدند.
در ۱۳اردیبهشت ۱۳۹۶، معدن زغال‌سنگ در آزادشهر منفجر شد و ۴۳تن از کارگران معدن جان خودشان را از دست دادند.
روز سه‌شنبه چهارم دی ۹۷در یک حادثه دلخراش در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در تهران بر اثر واژگون شدن اتوبوس فرسوده انتقال دانشجویان ۱۰تن جان‌ باختند و ۲۸تن دیگر مصدوم و مجروح شدند.
علاوه بر این ایران به‌لحاظ تعداد تصادفاًت رانندگی نسبت به جمعیت خودش در جهان رکوردار است.
در سال ۹۶به گواهی سازمان پزشکی قانونی کشور، بیش از ۱۶هزار نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند که این تعداد نسبت به سال قبل از آن ۱.۷درصد افزایش داشته است.
سالروز فاجعه دلخراش کشتی سانچی که در ۱۶دی ۹۶آتش گرفت و غرق شد و تمام ۳۲سرنشین آن سوختند و به قعر دریا رفتند؛ یک بار دیگر یادآور پوسیدگی رژیمی است که تمامی ساختارهای یک سرزمین ثروتمند را ویرانه کرده است. اکنون یک سال است که خشم و تأثر مردم ایران از پیامدهای ویرانگر حاکمیت آخوندی در هم آمیخته و یک قیام سراسری را شعله‌ور کرده است. سرنوشت رژیم آخوندی در برابر این قیام که روزبه‌روز گسترده و شعله ورتر می‌شود چیزی جز سرنگونی نیست. بی‌شک در فردای آزادی تمامی مسببان از دست رفتن جانهای هموطنانمان در برابر عدالت قرار خواهند گرفت.

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور