۱۳۹۷ اسفند ۵, یکشنبه

وزیر خارجه آمریکا: زمان اقدام در ونزوئلا فرارسیده است


وزیر خارجه آمریکا: زمان اقدام در ونزوئلا فرارسیده است


نیروهای نظامی ونزوئلا به کامیون حامل کمک‌های انسانی در مرز کلمبیا شلیک کردند. حداقل دو نفر کشته شدند. وزیر خارجه آمریکا گفته است که کشورش برای نجات مردم ونزوئلا دست به اقدامات لازم خواهد زد.
روز شنبه ۴ اسفند (۲۳ فوریه) در درگیری میان نظامیان ونزوئلا و تظاهرکنندگانی که می‌خواستند مسیر کاروان کمک‌های انسانی در مرز کلمبیا را باز کنند، دستکم دو نفر کشته شدند. صدها نفر نیز زخمی شده‌اند.
نیروهای نظامی گسیل شده از سوی مادورو مانع عبور کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی از مرز کلمبیا به داخل ونزوئلا شدند.
این کمک‌ها به خواست خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا از آمریکا روانه ونزوئلا شده‌اند. تنش زمانی بالا گرفت که چهار کامیون حامل کمک‌های انسانی روی پل ارتباطی سانتاندر میان کلمبیا و ونزوئلا در مرز اورنا به حرکت درآمدند. نیروهای نظامی ونزوئلا دو کامیون را به آتش کشیدند.
در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند دیده می‌شود که چگونه مردم در میان دود غلیظ و آتش سعی می‌کنند بسته‌‌ها و کیسه‌هایی را از این کامیون‌ها خارج کنند. به دنبال این تنش و آشفته شدن وضع، دولت کلمبیا دستور بازگشت کامیون‌ها را داد.
در درگیری میان مردمی که می‌خواستند راه کمک‌های بشردوستانه را باز کنند با ارتش ونزوئلا ۲۸۵ نفر زخمی و حداقل ۲ نفر کشته شدند
این کامیون‌ها در مرز کوکوتا توقف کرده‌ و حامل صدها تن مواد غذایی و دارویی هستند. براساس گزارش دولت کلمبیا، ۲۵۵ نفر از مردم ونزوئلا و ۳۰ تن از کلمبیایی‌ها زخمی شده‌اند. “سازمان ایالات آمریکایی” نیز از ۲۸۵ زخمی در مرز کلمبیا و ونزوئلا خبر داده و گفته است حداقل ۱۴ نفر در درگیری‌های روز شنبه کشته شده‌اند.
بخشی از کاروان کمک‌های بشردوستانه نیز در مرز برزیل متوقف شده‌اند. در آنجا هم اخباری حاکی از شلیک گاز اشک‌آور و حمله به مردمی گزارش شده که قصد باز کردن مرز را برای ورود این کامیون‌ها داشتند.
)
درگیری میان مردم و نیروهای نظامی دولت ونزوئلا در مرز اورنا روز شنبه ۲۳ فوریه
به دنبال این درگیری‌ها دولت آمریکا اعلام کرد که با قدرت بیشتری در بحران ونزوئلا دخالت خواهد کرد.
عصر شنبه خوان گوایدو در توییتر خود از جامعه بین‌المللی خواست «همه گزینه‌ها را برای نجات ونزوئلا روی میز بگذارند». به این ترتیب خوان گوایدو عملا به راه‌حل نظامی برای “حل بحران” روی آورده است.
هم‌زمان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در توییتر خود نوشت: «زمان آن رسیده که برای کمک به مردم جان به لب رسیده ونزوئلا اقدام کرد».
جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ نیز سفر خود به کره جنوبی را لغو کرده تا به گفته خود بر اوضاع ونزوئلا نظارت داشته باشد.
روز دوشنبه ۶ اسفند (۲۵ فوریه) مایک پنس، معاون دونالد ترامپ و خوان گوایدو در بوگوتا، پایتخت کلمبیا با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نمایندگان کشورهای “گروه لیما” نیز در این دیدار حضور خواهد داشت.
گروه “لیما” از ۱۳ کشور آمریکای جنوبی و کانادا تشکیل شده است. “گروه لیما” از همان ابتدا پشتیبانی خود را از رهبر اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کردند.

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange