۱۳۹۷ اسفند ۵, یکشنبه

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا: اعتماد اروپا به وعده‌های ایران شدیدا نابجاست


معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا: اعتماد اروپا به وعده‌های ایران شدیدا نابجاست


یک مقام ارشد دولت آمریکا در انتقاد از تصمیم اروپا به ایجاد ساز و کار جدید برای تسهیل تجارت با ایران گفت، ایجاد یک کانال جدید درآمد برای جمهوری اسلامی، به جای آن که به نفع مردم باشد، در جهت حمایت از تروریسم استفاده می‌شود.
فرانسه، آلمان و بریتانیا – سه طرف اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای تابستان ۱۳۹۴ با تهران – با ایجاد ساز و کار ویژه مالی برای تضمین تجارت اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی، تلاش‌های خود را در جهت حمایت از برجام شدت بخشیده‌اند.
این سه قدرت اروپایی می‌گویند عملکرد ساز و کار جدید تحت عالی‌ترین استانداردهای ضدپولشویی و متناسب با تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد علیه ایران است.
سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در یادداشتی در بخش نظرات  نشریه هیل که عصر جمعه سوم اسفند منتشر شده است، این ادعایی که اروپایی‌ها مطرح می‌کنند را به چالش کشیده است.
وی در آغاز این یادداشت می‌نویسد، به عنوان معاون وزیر دارایی آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی می‌توانم بگویم اگر اروپایی‌ها با بانک مرکزی یا هر بخش دیگری از رژیم ایران کار کنند، چنین ادعایی ممکن نخواهد بود.
به نوشته خانم مندلکر، «تشکیل ساز و کاری جهت ایجاد یک جریان درآمدی جدید برای ایران ثابت شده است که کار دشواری برای اتحادیه اروپا بوده است. همانطور که بانک‌ها و شرکت‌های بین المللی می‌دانند هر تجارتی با ایران خطر نقض تحریم‌های ایالات متحده را به دنبال دارد، کشورها یکی بعد از دیگری از میزبانی این ساز و کار جدید خودداری کردند؛ که جای تعجب ندارد.»
این مقام ارشد دولت پرزیدنت ترامپ، با اشاره به این که ایران میلیاردها دلار به گروه‌های تروریست حزب‌الله و حماس و رژیم بشار اسد در سوریه پول داده است، گفت که جمهوری اسلامی به عنوان اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم، تامین مالی تروریست‌ها و رژیم‌های بی‌رحم را به حمایت از مردم خود در ایران ترجیح می‌دهد.
وی در ادامه یادداشت خود نوشت، نزدیک به سه سال است که مسئولان ایرانی می‌گویند استانداردهای گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی ‌اف) را – که با پولشویی و تامین مالی تروریسم در سطح جهانی مبارزه می‌کند – در کشور پیاده می‌کنند، اما هنوز اصلاحات لازم برای اتخاذ ابتدایی‌ترین استادنداردها را هم حتی انجام نداده‌اند.
سیگال مندلکر، با تاکید بر این که شفافیت مالی ایران در حد صفر است، می‌گوید «خیلی دشوار خواهد بود که بدانیم طرف دیگر معاملات مالی آنها کیست. و این همانی است که ایران می‌خواهد، یعنی گروه‌هایی مانند سپاه پاسداران و نیروی قدس – که تروریسم را تامین مالی می‌کنند و از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند – همچنان عمیقا در تار و پود اقتصاد ایران باقی بمانند.»
دولت ایران درخواست اتحادیه اروپا برای تصویب اف ای تی ‌اف را رد کرده و همین هفته پیش هم گفت که امکان ندارد سرنوشت ساز و کار ویژه مالی اروپایی‌ها به اف ای تی اف گره بخورد، و اروپایی نباید با ربط دادن این دو موضوع به یکدیگر و وقت‌کشی، «فرصت‌سوزی» کنند.
معاون وزیر دارایی آمریکا، با اشاره به این که بانک مرکزی ایران نقش کلیدی در تامین مالی تروریسم ایفا کرده است، گفت که پائیز گذشته توصیه‌های مالی جدیدی را منتشر کردیم و روش‌های متعددی را که رژیم ایران برای دور زدن تحریم‌ها با استفاده از شرکت‌های تجاری صوری به کار می‌گیرد، یکی پس از دیگری توضیح دادیم.
به گفته سیگال مندلکر، اروپا علاوه بر این که نظام مالی اش از سوی ایران مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد، بلکه خاکش نیز قربانی برخی رفتارهای مخرب جمهوری اسلامی است و همین تابستان گذشته در فرانسه – که قصد دارد میزبان ساز و کار مالی جدید باشد – توطئه بمب‌گذاری در جریان یک گردهمایی مخالفان رژیم ایران کشف و خنثی شد.
این مقام ارشد دولت ایالات متحده تصمیم ماه گذشته اروپا به تحریم ایران بابت فعالیت‌های تروریستی اخیرش را یک گام مثبت در جهت شناخت «ماهیت واقعی» رژیم دانست و گفت، اروپا اکنون باید به خاطر داشته باشد که با چه کسانی وارد معامله می‌شود و ایرانی‌ها چگونه برای دور زدن نظامی مالی بین‌المللی عمل می‌کنند.
معاون وزیر دارایی آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در پایان یادداشت خود هشدار داد، آنهایی که وارد فعالیت‌هایی می‌شوند که با تحریم‌های آمریکا در تضاد است، خطر پیامدهای سنگینی را به جان می‌خرند؛ از جمله از دست دادن توانایی تجارت با آمریکا و دسترسی به نظام مالی ایالات متحده.
پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange