۱۳۹۷ اسفند ۵, یکشنبه

احتمال توقف فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل مشکلات مالی


احتمال توقف فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل مشکلات مالی


مقامات سازمان انرژی اتمی هشدار داده‌اند که ممکن است نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل “بلاتکلیفی تامین بودجه” فعالیت خود را متوقف کند. عدم کمک‌های مالی دولتی از جمله عواملی هستند که ممکن است نیروگاه بوشهر را به تعطیلی بکشاند.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز شنبه ۴ اسفند (۲۳ فوریه) در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا هشدار داده است که نیروگاه بوشهر هنوز مطالبات پیمانکار برای تعمیرات سال قبل را به طور کامل پرداخت نکرده و با رقم بودجه ارایه شده فعلی تکلیف نیروگاه بوشهر برای سال آینده مشخص نیست.
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
به گفته کمالوند یک سوم سوخت نیروگاه باید با سوخت جدید جایگزین شود که بخشی از بودجه آن توسط دولت تامین می‌شده ولی در بودجه سال ۹۸ کمک‌های دولتی در نظرگرفته نشده است.
محمد احمدیان معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی هم در این رابطه به خبرگزاری “خانه ملت” گفته است که دولت در سال‌های گذشته بخشی از هزینه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را پرداخت می‌کرده است اما به دلیل افزایش نرخ ارز در حال حاضر این کمک برای تأمین سوخت کافی نیست.
او اظهار نگرانی کرده است که اگر به صورت جدی تدابیر لازم برای حل مشکلات اتخاذ نشود در سال آینده “اداره نیروگاه اتمی بوشهر با اما و اگر همراه است”.
نیروگاه اتمی بوشهر نخستین و تنها نیروگاه هسته‌ای تولید انرژی در ایران است و زمانی جزو موضوعات پرمناقشه بین ایران و غرب بوده است. نیروگاه بوشهر که ساخت آن به دلیل تحریم‌ها به تعویق افتاده بود با هزینه کلانی توسط “اتم ستروی اکسپورت” روسیه ساخته شده است.
دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بالارفتن نرخ دلار تامین بودجه نیروگاه بوشهر را هم با مشکل روبرو کرده است. به دنبال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران صادرات نفت تا نصف کاهش پیدا کرد. مقامات ایرانی از جمله حسن روحانی بارها گفته‌اند که کشور در “شرایط جنگ اقتصادی” بسر می‌برد اما آنها وعده دورزدن تحریم‌ها و مهار آن را داده‌اند.
مقامات آمریکایی ولی جمهوری اسلامی ایران را به تحریم‌های سخت‌تری تهدید کرده‌اند. مایک پمپئو، وزیر خارجه و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا بارها اعلام کردند که هدف آمریکا به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.
ادامه این روند مشکلات مالی ایران را دوچندان کرده و بر وضعیت اقتصادی به ویژه افزایش نرخ دلار در ایران تاثیر گذاشته است.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این ارتباط خاطرنشان کرده است: «در سال جاری بلافاصله پس از افزایش نرخ ارز در مکاتبات متعدد از سازمان برنامه و بودجه و دولت درخواست شد یا نیروگاه کماکان از ارز دولتی استفاده کند، یا تفاوت قیمت به نوعی تامین شود که با وجود قول مساعدت عملا نتیجه‌ای حاصل نشده است.»
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفته است که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی قبلا هشدار داده است که اگر بودجه نیروگاه بوشهر تامین نشود، نیروگاه تعطیل می‌شود.

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange