۱۳۹۷ اسفند ۷, سه‌شنبه

سایت مجاهدین خلق ایران - سخن روز :مهلت FATF، چاشنی تشدید بحران



سایت مجاهدین  خلق ایران - سخن روز :مهلت FATF، چاشنی تشدید بحران


ضرب‌الاجل ۴ماهه و شروط تعیین شده از سویFATF ، رژیم را با بحران حادی بر سر تن‌دادن به الزامات مربوط به این نهاد بین‌المللی مواجه کرده است.
در حالی که آخوند روحانی بار دیگر به تنگنای بحران مالی و پولی حکومت آخوندی پرداخته و نیاز مبرم رژیم به تن‌دادن به FATF را گوشزد می‌کرد، خبرگزاری سپاه پاسداران با برشمردن شروط بیانیه FATF نوشت: «ادعای برخی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس مبنی بر این‌که اجرای توصیه‌های FATF، می‌تواند مطابق با اقتضائات داخلی باشد، از اساس نادرست است». به این ترتیب واقعیت‌های ناشی از مطالبات FATF و فشار آنها از بیرون و تنگنای خفگی اقتصادی در درون، رژیم را با بحران حادی مواجه کرده و باندهای درونی رژیم را به جان یکدیگر انداخته است.

نگاهی به رفت و برگشت دعوای باندها

جواد ظریف، وزیر خارجهٔ حکومت ‌آخوندی، در روز ۵اسفند با اذعان به بحرانهای گریبانگیر و لاعلاج نظام گفت: «دوستان نگاه کنند و بر اساس واقعیات تصمیم بگیرند، تا حالا می‌گفتند اتفاقی نمی‌افتد حالا دارند شرایط را می‌بینند. در عین‌حال هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما بدانند (تصمیمات‌شان) چه آثاری دارد». ظریف در پاسخ به این‌که به‌نظر FATF تهدید کرده مهلت آخر است که به نظام داده شده؟ گفت: «تهدید یا هرچی. د۲سالی که ما توافق کرده بودیم تمام شده است».
متقابلاً کیهان خامنه‌ای(۶اسفند) اظهارات ظریف را به چالش کشید و نوشت: «ظریف در این اظهارنظر کنایه‌آمیز و همچنین تهدیدآمیز به اعضای مجمع تشخیص مصلحت تذکر داده که بر اساس واقعیت تصمیم گرفته و هشدار داده است که اعضای مجمع، توجه کنند که تصمیم آنها -در رد لوایح مرتبط با FATF- چه آثاری دارد!
آقای ظریف به جای هشدار و تهدید، باید به این سؤال پاسخ دهند که آن روزی که با اطمینان می‌گفتند تمامی تحریم‌ها در روز اجرای برجام(دی ۹۴) لغو می‌شود و یا آن روزی که مقامات ارشد دولت می‌گفتند که امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است، آیا این اظهارات بر اساس واقعیات بود؟!».

دیگر مهره‌های خامنه‌ای چه می‌گویند؟

آخوند رئیسی، جلاد ۶۷ و گماشتهٔ خامنه‌ای در آستان قدس رضوی نیز طی یک سخنرانی در تجمع آخوندهای حوزه که در مقبرهٔ خمینی برگزار شده بود، گفت:
«در دوران تحریم می‌خواهند راههای خروج از تحریم را هم بر ما ببندند. راههای دورزدن از تحریم را هم بر ما بنندند. می‌خواهند به دست خود ما را در انزوا قرار بدهند و برامون مشکلات ایجاد کنند... در این شرایط و وضعیت که دشمن عزت ملی ما، مسئولان ما و دولتمردان ما را در فشار قرار ندهد این هم رمزش آنست که باید با هوشیاری با دشمن‌شناسی با شناخت روشهای دشمن در این میدانها حاضر شد آنچه به نفع مصالح کشور است آنرا انتخاب کرد آنچه تهدید می‌کنه مصالح کشور را نسبت به اون سخت بدبین بود لبخندهای اونها را هم به حساب نیاورد».
آخوند مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اشاره به تصمیم‌گیری مجمع درباره لایحه الحاق رژیم به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) گفت: «مصالح پیوستن به پالرمو را بسیار کم و مضرات آن را زیاد می‌بینیم... در نتیجه الحاق به کنوانسیونهای مرتبط با FAFT ما همین میزان نفتی را هم که به‌صورت غیررسمی می‌فروشیم نخواهیم توانست به فروش برسانیم و مرتکب خودتحریمی می‌شویم».
حاجی دلیگانی، عضو مجلس ارتجاع هم گفت: «با تصویب این دو لایحه، حجم و دقت هوشمندانه برای فشار به ایران زیادتر خواهد شد و همه روزنه‌هایی که برای تنفس اقتصاد ایران وجود دارد، مسدود خواهد شد و بار اقتصادی و روانی آن باز بر ملت ایران تحمیل شود».
میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت آخوندها هم گفت: «الحاق به کنوانسیونهای مرتبط با FATF خطر بستن دست دولت را در مقابله و دورزدن تحریم‌های آمریکا دارد، این خطر قطعی است». وی با نگرانی از پیآمد پذیرش لوایح افزود: «در شرایط تحریم، پذیرش چنان معاهداتی هیچ گشایشی برای ما نیست بلکه کمک می‌کند به تکمیل زنجیره محاصره ما».
متکی، وزیر خارجهٔ اسبق هم در روز ۵اسفند نوشت: «پیشنهاد می‌کنم تصمیم‌گیری مجمع تشخیص درباره FATF، شش ماه به‌ تعویق افتد، چرا که تصویب آن در شرایط حاضر کمکی به مبادلات پولی و بانکی ما نمی‌کند». این در حالی است که FATF ضمن اعلام مهلت ۴ماهه تصریح کرده است که پس از طی این مهلت، مهلت دیگری در کار نخواهد بود و رژیم به‌طور خودکار در لیست سیاه FATF قرار خواهد گرفت.
نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع، گفت: «تعلیق یا عدم تعلیق ایران از لیست سیاه FATF برای غربی‌ها هیچ تفاوتی ندارد چون تحریم‌های ثانویه آمریکا فراتر از CFT و FATF است».

پاسخ باند روحانی

در نقطه مقابل مهدی پازوکی، از باند روحانی، با بیان این‌که «شکی نیست که جمهوری اسلامی FATF را خواهد پذیرفت» تجربه زهر آتش‌بس در جنگ ضدمیهنی را به رخ باند رقیب کشید و با اشاره به فضای انفجاری جامعه افزود: «پرسش اینجاست که چرا این پذیرش در دقیقه ۹۰ صورت می‌گیرد. باید از تجربه قطعنامه ۵۹۸ درس بگیریم چرا که آن زمان نیز می‌توانستیم این قطعنامه را یک سال و نیم زودتر بپذیریم تا جامعه متحمل خسارت کمتری شود. اکنون نیز به‌نظر می‌رسد شرایط چندان نرمال نیست چرا که دشمن در حال فشار آوردن است».

برآیند مطلب

با نگاهی به آنچه که در همین مدت کوتاه بین دو باند نظام در مورد این مهلت رد و بدل شده است، می‌توان دریافت آنچه که تحت عنوان مهلت با تمامی شرایط آن در بحبوحه قیام و خیزش‌های مردمی و چه بسا به‌عنوان یک به‌اصطلاح هدیه، به سوی آخوندها پرتاب شده بود، اینک به موضوع جدیدی برای تشدید دعوای بین آخوندها تبدیل شده و آنچه که باید مرهمی بر «دل ریش» آنها می‌شد اینک نمکی بر «زخم» آنها شده است.

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در وبلاک خط سرخ مقاومت ودر توئیتر @bahareazady دنبال کنید