۱۳۹۷ اسفند ۱۰, جمعه

شطرنج سیاسی – ۱۰بهمن ۹۷-آغاز هفته با یک پس‌لرزه سیاسی شدید!



    شطرنج سیاسی – ۱۰بهمن ۹۷-آغاز هفته با یک پس‌لرزه سیاسی شدید!


آغاز هفته با یک پس‌لرزه سیاسی شدید!

آغاز این هفته برای رژیم آخوندی با یک ضربه شدید همراه بود. سخنرانی مریم رجوی در مجلس ملی فرانسه که در پایان هفته گذشته برگزار شد و هر چه بیشتر آلترناتیو رژیم را در سطح جهانی برجسته کرد.
رسانه‌های حکومتی در نخستین شماره‌های منتشر شده شنبه این هفته خود نوشتند: «مجاهدین در پاریس رژه رفتند»!
وطن امروز، سراج و دیگر رسانه‌های نظام با نگرانی هشدار دادند که کجای کار هستید که مریم رجوی در قلب اروپا «هسته‌های شورشی» در داخل ایران را اعلام کرده است!
بخشی از صبحتهای مریم رجوی در مجلس ملی فرانسه:
«یک تحول مهم در ایران رخ داده است. این نیرو کانون‌های شورشی است. واحدهایی که از اعضا و هواداران مقاومت ایران تشکیل شده است... کانون‌های شورشی فعالیت‌های ضدرژیم را در دهها شهر ایران گسترش داده‌اند».

«پایان مهلت FATF و یک اولتیماتوم خطرناک!»

هنوز داربست پوسیده نظام در حال لرزش شدید از این ضربه بود که روز یکشنبه، دالان مرگ دیگری بر روی نظام گشوده شد: «پایان مهلت FATF و یک اولتیماتوم خطرناک!»
نهاد FATF برای سومین بار به رژیم فرصتی ۴ماهه داد. اما این مهلت جای چندانی برای دلخوشی نظام باقی نگذاشت. چرا که در بیانیه FATF به‌روشنی تأکید شده اگر رژیم ایران تن به الحاقیه‌ها ندهد، در تیرماه ۹۸ رژیم خودکار وارد لیست سیاه شده، تمامی مراودات بانکی‌اش با جهان قطع خواهد شد.
ظریف هم با ناامیدی گفت: «۲سالی که ما توافق کرده بودیم تمام شده است»!
مهمتر این‌که توصیه شماره ۱۹ بیانیه FATF در عمل کشورها را موظف می‌کند با رژیم از هم‌اکنون به‌عنوان کشوری در لیست سیاه برخورد کنند.
اکنون خامنه‌ای مجبور است تصمیم نهایی را بگیرد:
۱- یا تن به تمامی شروط FATF داده، به «خودتحریمی»، «قطع کمک به مزدوران»، «قطع پول به سپاه و بسیج و...» تن بدهد!
۲- یا با رفتن در لیست سیاه FATF تمامی آب‌باریکه‌های رابطه‌اش با بانک‌های جهان هم گل گرفته شده، اینس‌تکسِ پوچ نیز پوچ‌تر شده، با دست خود همین حمایت اندک اروپا را هم از میان بردارد!

هنوز خامنه‌ای و روحانی گیج از ضربه سنگین دریافتی FATF بودند که ناگهان از درون نظام زلزله‌ای شدید زیر پایشان را لرزاند.‌ استعفای ظریف!
شب‌هنگام ۶اسفند رسانه‌های حکومتی خبر دادند: «محمدجواد ظریف» در صفحه اینستاگرام خود نوشت که از سمتش استعفا کرده است»!
روحانی ۴۸ساعت بعد با استعفای ظریف مخالفت کرد. ظریف هم به‌صورت مبهم پذیرفت برگردد.
استعفای جواد ظریف و بعد منت‌کشی خامنه‌ای و روحانی از او برای ادامه کارش نمودی از بحران به‌شدت حاد درونی رژیم بود. یعنی بحران عمیق «بی‌راه‌حلی».
بحرانی که رسانه‌های حکومتی از آن با عنوان «باتلاق» نام می‌برند و اعتراف می‌کنند که رژیم هیچ راه‌برون‌رفتی از این بحرانها ندارد.
بحرانهایی مانند: برجام، رابطه با اروپا، بحران اجتماعی و قیام، فروپاشی اقتصادی، جنگ شدید باندی و...
نمونه FATF بسیار گویاست. در حالی‌که زمان برای رژیم رو به پایان است، اما پس از ۲سال کشمکش و جنگ شدید باندی، خامنه‌ای هنوز هم توان تصمیم‌گیری در رابطه با FATF را ندارد. چرا که از هر مسیری هم برود وارد پرتگاه خواهد شد.
بی‌جهت نیست که پس از بازگشت ظریف، نه تنها زلزله این بحران به پایان نرسید، بلکه با شدت یافتن جنگ باندی، تشدید هم شد. تا جایی‌که صادق ملکی، یک کارشناس باند روحانی گفت: «استعفای ظریف اختلاف عمیق در حاکمیت دوگانه نظام را علنی کرد...».

نتیجه:

برای رژیم آخوندی هفته‌ای که گذشت دارای ۳گام بحرانی بود:
۱. پس‌لرزه‌های ناشی از سخنرانی مریم رجوی در مجلس ملی فرانسه و اعتلای بیشتر آلترناتیو رژیم
۲. اولتیماتوم خطرناک FATF
۳. زلزله استعفا و بازگشت ظریف

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  
مطالب ما را در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتر @bahareazady دنبال کنید