۱۳۹۷ اسفند ۲۲, چهارشنبه

مایک پمپئو: رژیم ایران از صادرات انرژی برای گسترش نفوذ در خاورمیانه استفاده می‌کند


مایک پمپئو: رژیم ایران از صادرات انرژیبرای گسترش نفوذ در خاورمیانه استفاده می‌کن

مایک پمپئو در یک سخنرانی در ایالت تگزاس، با اشاره به سیاست‌های رژیم آخوندی در استفاده از منابع انرژی کشور در جهت منافع خود و نه مردم ایران گفت، جمهوری اسلامی از صادرات نفت و گاز برای گسترش نفوذ خود در منطقه استفاده می‌کند.
وزیر خارجه آمریکا در بخشی از سخنان خود در کنفرانس «تغییرشکل انرژی آینده» روز سه‌شنبه ۲۱اسفند در هیوستون گفت، رژیم ایران از صادرات انرژی برای گسترش نفوذ خود در سراسر خاورمیانه استفاده می‌کند، به‌ویژه در عراق، و این در حالی است که ایالات متحده تلاش می‌کند یک عراق مستقل و با اقتدار شکل بگیرد.
وی افزود، «ما در ماه‌های گذشته سخت تلاش کردیم صادرات نفت خام رژیم ایران را به جهان کاهش دهیم و رهبران این رژیم را متقاعد کنیم که از شهروندان خود مراقبت کنند و هر آنچه مردم می‌خواهند را به آنها بدهد، و در عین‌حال خطر ترور و بی‌ثباتی را در سراسر خاورمیانه کاهش دهیم.»
 به‌دنبال خروج ایالات متحده از توافق هسته‌یی در اردیبهشت ۹۷و اعمال دوباره تحریم‌هایی که پس از اجرای توافق لغو شده بودند، واشنگتن دوازده شرط برای رژیم ایران تعیین کرد؛ ولی رژیم آن شرایط را نپذیرفت.
آمریکا با این استدلال که رهبران ایران از منافع حاصل از اجرای برجام برای تقویت خود و ادامه سیاست‌های بدخواهانه‌شان در منطقه استفاده می‌کنند، گفته است که قصد دارد با اعمال فشار حداکثری و در عین‌حال رساندن فروش نفت ایران به صفر، تهران را وادار به مذاکره کند.
مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز پیش‌تر در سخنانی در دهم اسفند ماه گفته بود که رژیم ایران از منافع حاصل از توافق هسته‌یی برای تقویت گروه‌های نیابتی خود در منطقه خاورمیانه استفاده می‌کند و به آشوب و ناامنی در نقاط مختلف آن دامن می‌زند.