۱۳۹۷ اسفند ۲۲, چهارشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهارشنبه ۲۲اسفند ۹۷



مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهارشنبه ۲۲اسفند ۹۷


روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه ۲۲ اسفند مهم‌ترین مطالب خودشون را به دود و دم حول سفر آخوند روحانی به عراق اختصاص داده‌اند و به‌منظور حفظ روحیهٔ نیروهای وارفته نظام در تنگنای تحریم‌ها، تلاش کرده‌اند از این سفر یک پیروزی استراتژیک برای نظام دست و پا کرده و مدعی شکستن حلقهٔ تحریم‌ها هم شده‌اند.
دود و دم دوم حول گماشته شدن رئیسی به سرکردگی قضاییه آخوندی و نایب رئیسی خبرگان ارتجاع می‌رسد که با مجیز گویی جنتی از خامنه‌ای صفحات اول روزنامه‌های حکومتی را پر کرده‌اند.

بحرانهای اقتصادی – اجتماعی و ادامه دعوا بر سر لوایح fatf از دیگر موضوعات روزنامه‌های چهارشنبه است.

موضوع بعدی که در عنوانهای روزنامه‌ها به چشم می‌خورد عقب‌نشینی قضاییه آخوندی از اتهام اختلاس در پرونده بازرگانی پتروشیمی است.
پرونده‌یی که اول به‌عنوان بزرگترین ابر اختلاس اعلام کردند بعد از رو شدن نقش وزرای کابینه احمدی‌نژاد و این‌که متهمین شرکای رژیم در دور زدن تحریم‌ها بوده‌اند الآن این پرونده مسیر معکوس را می‌رود:
افکار: دادستان تهران با اشاره به پرونده بازرگانی پتروشیمی: اختلاسی در کار نیست
خراسان: فسادی که ۲۱۶برابر بزرگ نمایی شد، شفاف سازی مقامهای قضایی و اقتصادی درباره رقم واقعی پرونده فساد پتروشیمی

بحرانهای اقتصادی اجتماعی هم بیشترین تیترها را به خودشون اختصاص داده‌اند:
ابرار اقتصادی: وزیر اقتصاد: ارز ۴۲۰۰تومانی نتیجه نداد
اسکناس: دستمزد کارگران در وضعیت قرمز
امتیاز: معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد: رشوه روزانه ۹میلیون بشکه نفت برای گذران امور
امتیاز: پرواز قیمت مرغ به ۱۷هزار تومان
جهان صنعت: سیل عظیم بیکاری
کاروکارگر: دستمزد در دههٔ گذشته بدترین سقوط خود را تجربه کرده است
صدای اصلاحات: از چاله یارانه به چاه کوپن

روزنامه‌های باند خامنه‌ای اظهارات جنتی رئیس خبرگان ارتجاع علیه روحانی را برجسته کرده‌اند. برای نمونه روزنامهوطن امروز نوشته است: «، رئیس مجلس خبرگان رهبری که در اجلاسیه پنجم از دوره پنجم، انتقادات صریحی از ناکارآمدی دولت مطرح کرده بود، این‌بار از رئیس‌جمهور خواست برنامه‌های خود را برای حل این مشکلات ارائه کند».
FATF و برجام هم موضوع روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
کیهان خامنه‌ای نوشته است: «با توجه به این‌که از این همه مذاکره و دیدار با اروپایی‌ها هیچ دستاوردی حاصل نشده است، باید از وزارت امور خارجه سؤال کرد عباس عراقچی با چه هدفی و دستورالعملی به نشست پانزدهم کمیسیون برجام در وین رفت و با چه نتیجه مثبتی برگشت؟ و سپس ضمن حمله به باند رقیب افزوده است:« چرا برخی هنوز به اروپایی‌ها امیدوارند که «کاری بکنند»؟!. مگر هنوز تجربه به دستگاه دیپلماسی ما ثابت نکرده است که در هر مذاکره‌ای با اروپایی‌ها، با اتهامات و زیاده‌خواهی‌های جدیدی روبه‌رو شده‌ایم و در مقابل یک قدم عقب‌نشینی و انفعال، آنها ده قدم طلبکارتر شده‌اند؟».
و در مقابل جهان صنعت نوشته است: « مجمع تشخیص مصلحت اکنون حالا به مانعی تبدیل شده که با همراهی با مخالفان بیرونی مجمع اجازه به سرانجام رسیدن این لوایح را تاکنون نداده است. در حالی که بررسی لوایح چهارگانه برای خروج ایران از فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ضروری می‌نماید».
آرمان هم با حمله به مجمع تشخیص مصلحت از جمله نوشته است:« مجمع نیز نباید به نام نظارت بر سیاست‌های کلی نظام به‌گونه‌یی عمل کند که دیگر نهادهای رسمی کشور از اقتدار خود تهی شوند. به بیان دیگر اعمال نظارت بر سیاست‌های کلی توسط مجمع نباید چنان باشد که مجلس از صلاحیت قانون‌گذاری یا نظارتی خود تهی شود».

سوز و گداز از گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد رژیم در روزنامه جمهوری اسلامی منعکس شده که از جمله نوشته است: «مسائلی هم‌چون تورم رو به افزایش، شرایط بازار کار، دستمزدهای معوقه یا پرداخت‌نشده، استانداردهای زندگی، دسترسی به کار، غذا، مراقبت‌های بهداشتی و آب را به‌عنوان بسیاری از نگرانی‌های مردم ایران مطرح کرد.
در گزارش جاوید رحمان ادعا شده است که مواردی هم‌چون حق آزادی انجمنهای صلح‌آمیز و شرکت در آنها در متن این چالشهای افزایش‌یافته موجب افزایش نگرانی‌های مربوط به حقوق‌بشر می‌شد.
در گزارش جاوید رحمان، آماری مربوط به اعدام افراد زیر ۱۸سال و مجرمان محکوم به کودک‌آزاری، ارائه شده و به وجود تبعیض قومیتی در ایران اشاره شده است.
این گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر از ایران خواست تا با تعهد به بهبود وضعیت حقوق‌بشر در ایران در راستای مسائل مطرح شده در این گزارش، با وی همکاری کند».
روزنامهٔ ‌آرمان در میان دود و دم های موفقیت سفر روحانی به عراق فهرستی مطول از موضوعات لاینحل را بین دو کشور را ردیف کرده و از جمله نوشته است:« محمد شریعتی دهاقان سفیر سابق سازمان همکاریهای اسلامی گفت: ما باید وضعیت دولت عراق را که گاهی اوقات صحبت‌های خاصی می‌کند و محدودیتهایی که در ارتباط با معاملات اقتصادی ایران دارد را درک کنیم. عراق از جمله کشورهایی است که ارگانهای مختلف جمهوری اسلامی از اقتصادی و سیاسی در آن حضور دارند و همه ارگانهای ایران در این کشور هستند، ولی باید محوریت ارتباط را به وزارت امور خارجه داد» و در ادامه به‌ نقل از صباح زنگنه کارشناس دیگر رژیم افزوده است:« مسائل بسیار مهم و گسترده‌یی در مرزهای میان دو کشور وجود دارد که باید به آن توجه شود. روابط امنیتی نیز در برابر تهدیدهایی که در منطقه وجود داشته و دارد باید به یک جمع‌بندی حقوقی و توافق سیاسی منجر شود... مبادلات پولی و مالی نیز باید به یک وضعیت روشن و قابل‌قبول میان دو کشور برسد. موضوع لایروبی اروندرود و شط‌العرب و برقراری رفت و آمد کشتی‌ها در این آبراهه مهم و حقآبه میان دو کشور نیز باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید برای موضوع مربوط به ریزگردها که از کشور عراق به طرف ایران کشیده شده، راه‌حلی عملی پیدا کنند».


پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  
مطالب ما را در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتر @bahareazady دنبال کنید