۱۳۹۷ اسفند ۲۰, دوشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷




مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷


روزنامه‌های حکومتی امروز دوشنبه بیستم اسفند، موضوعات متعددی را در صفحات اول خود تیتر زده‌اند. از فساد و اختلاس تا بحرانهای اقتصادی اجتماعی و کشمکش بر سر لوایح FATF و سفر روحانی به بغداد اختصاص داده‌اند.
بحرانهای اقتصادی – اجتماعی موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
آفتاب اقتصادی: افزایش حقوقها متناسب با تورم نیست
ابرار اقتصادی: سفره خالی ۹۳۰۰۰کارگر در نوروز
ثروت: محمد شریعتمداری: تصمیم‌گیری برای توزیع کالا برگ در سال آینده – نایب رئیس اتاق ایران: کوپن موجب افزایش مصرف،فساد و بازار سیاه موازی می‌شود
جهان صنعت: همه گیر شدن فقر، حضور بی‌حاصل شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
رسالت: نسخه تکراری دولت برای اقتصاد؛ گفتاردرمانی
صدای اصلاحات: بمب حاشیه‌نشینی در سال ۹۸، شرایط کشور حاشیه‌نشینان را نگران کرد

کشمکش‌ها و دوگانه‌گویی در مورد FATF حتی در عنوانهای روزنامه‌ها دیده می‌شود:
رویش ملت: رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری: تصمیم‌گیر مجمع تشخیص درباره FATF به‌عملکرد اروپا بستگی دارد
رویش ملت: نماینده اصلاح‌طلب مجلس: ایران باید از برجام خارج شود
عصر ایرانیان: شرطی کردن مردم درباره ساز وکار مالی اروپا کلید خورد، تقلای مسببان برجام این بار برای تصویب پالرمو و «CFT»

روزنامه‌های هر دو باند خبر دادگاه‌های اختلاسهای نجومی را انعکاس داده و هر باند دیگری را مسبب فساد و اختلاس معرفی کرده است:
جمهوری اسلامی: «یکی از نکات این است که سردمداران فساد پتروشیمی پشت دو نفر که فراری هستند و در خارج مشغول خوشگذرانی می‌باشند (خانم شیخ الاسلامی و آقای علمی) پنهان شده‌اند در حالی که در این پرونده، ۸مدیر دولت دهم و فرزندانشان دخالت مستقیم داشتند و آنها نیز باید محاکمه شوند».
ایران: «پرسشی که در تمام این اختلاس‌ها و دزدی‌ها وجود دارد این است که ریشه اغلب آنها در دولت احمدی‌نژاد است و آغازگران ماجرا آن زمان به میدان آمده‌اند. پرسش این است که چرا این همه مدت از انجام فساد گذشته ولی متهمین پس از گذشت ۸سال به پای میز محاکمه کشیده شده‌اند؟»
کیهان: جریان مدعی اصلاح‌طلب و لیبرالهای داخلی مترصد آن هستند که از پرونده‌های فساد این چنینی که مستقیماًً به موضوع دور زدن تحریم‌ها مربوط می‌شود، سوءاستفاده کنند و آن را به مسائلی مانند لزوم پیوستن به FATF که مقاومت و ایستادگی ملت در برابر تحریم‌ها و شناسایی دقیق روزنه‌های دور زدن تحریم را نشانه رفته است، پیوند دهند.

آرمان از باند روحانی هم نسبت به پیامدهای اجتماعی برملا شدن فساده‌ای باندی هشدار داده و نوشته است:« این اخبار در شرایطی که مردم با انواع و اقسام مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، کام مردم را تلخ می‌کند و بی‌اعتمادی را در جامعه دامن می‌زند. عدم شفاف‌سازی مسائل باعث شده تا مردم اعتماد خود را نسبت به همه دستگاهها و مسئولان از دست بدهند که می‌تواند باعث بروز مشکلات عمده‌یی شود».

بحران اقتصادی و پیآمد اجتماعی آن موضوع حملات روزنامه‌های باند خامنه‌ای و باند هم‌سو با روحانی به روحانی و دولتش است:
رسالت: جمشید پژویان کارشناس اقتصادی و رئیس سابق شورای رقابت گفت: ما مشکل مدیریت اقتصادی داریم، نه اکنون و در این دولت بلکه به‌طور کلی در مدیریت اقتصادی ایران وجود دارد؛ یعنی ما به‌خوبی نمی‌توانیم سیاست‌گذاری کنیم. جهش قیمتهایی که شاهدش هستیم به این دلیل است که دلار از سه هزار تومان و با نوسانات، به ۱۳هزار تومان رسیده است؛ در نتیجه اگر انتظار داشته باشیم دولت بتواند در کوتاه مدت کاری کند درست نیست و دولت به جز سخنرانی و نمایشهای این چنینی کاری از دستش برنمی‌آید.
کیهان: فرمانده جنگ اقتصادی باید جلوی لشکر حرکت‌ کند
آرمان: فرشاد مومنی با بیان این‌که متأسفانه در مجموعه تصمیم‌گیری اقتصادی کشور آشفتگی فکری غیرعادی به‌وضوح مشاهده می‌شود، گفت: تصمیم‌گیران اقتصادی راجع به هیچ‌یک از عوامل اصلی صحبت نمی‌کنند و یکباره می‌گویند چون آن شیوه ناموفق بوده پس یکباره بیاییم نرخ ارز را درباره مایحتاج مردم افزایش دهیم. به‌نظر من به غیر از این‌که این مسأله مبانی استدلالی مشکوک و به کلی غیرکارشناسی دارد از این جهت مشکوک‌تر است که گویی برای سال ۹۸علناً می‌خواهند فرودستان کشور را به شورش ناشی از این سرخوردگی و یأس دعوت کنند که در حکومت کسی فریادرس آنها نیست».

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  
مطالب ما را در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتر @bahareazady دنبال کنید