۱۳۹۸ آبان ۲۱, سه‌شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - سه شنبه ۲۱آبان۹۸



مروری بر رسانه‌های حکومتی - سه شنبه ۲۱آبان۹۸



روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه ۲۱آبان بازتاب بحران در رأس حاکمیت نظام به‌دنبال اظهارات روحانی در سفر به استانهای یزد و کرمان است. سایر بحرانهای رژیم هم کم‌و بیش در روزنامه‌های سه‌شنبه دیده می‌شوند.

روزنامه‌های هر دو باند حاکم ضمن اعتراف به بی‌اعتنایی مردم به نمایش مبارزه با فساد در رژیم، نسبت به بروز قیام در شکاف دعواهای باندی هشدار داده‌اند:
جوان: مؤثرترین راه‌کار برای سلب اعتماد از مردم نسبت به حکومت اسلامی، «ناتوانی و ناکارآمدی» مسئولان و مدیران ارشد کشور در حوزه‌های مختلف تقنینی و اجرایی است... جا به جایی نقش‌ها آنجایی اتفاق افتاده است که به جای تلاش مستمر برای تحقق شعار‌های انتخاباتی و تبلیغاتی و بازگرداندن آرامش به فضای عمومی جامعه، تلاش شود با سخنرانی‌های جهت‌دار گلایه‌های مردمی تبدیل به اعتراضات عمومی‌شود
جوان: برخورد جناحی با مسأله فساد، آن را تا سطح نازل بازیهای سیاسی تقلیل داده و نوعی دلزدگی را نسبت به این مسأله حیاتی در افکار عمومی جامعه به همراه داشته است. فرآیندی که حاصلی جز بی‌اعتمادی جامعه به دستگاههای نظام به همراه نداشته است...
ابتکار: واکنش منفعلانه مردم در‌باره افشاگریهای جاری، نه از سر بی‌تفاوتی بلکه این باور است که آنچه گفته می‌شود را باید در ادامه رقابتهای سیاسی در هرم قدرت تفسیر و تحلیل کرد... زخم زدن به افکار عمومی و کج کردن و نریختن، حاصلی ندارد جز تعمیق بی‌اعتمادی به هرآنچه که مردم را برای تاب‏آوری در برابر مشکلات تشویق می‌کند...
آرمان: برخی از مسئولان به این مسأله توجه ندارند که دعواهای سیاسی قبل از هر چیز موجب ناامیدی مردم می‌شود. مسئولان باید بدانند که دعواهای سیاسی در شرایط کنونی نمی‌تواند موجب جلب نظر مردم گردد بلکه این دعواها از نظر مردم دعواهای انتخاباتی تلقی می‌گردد... چنین روندی موجب از دست رفتن اعتماد عمومی مردم و سرمایه اجتماعی می‌گردد...جناح‌ها در کشور از مردم فاصله گرفته‌اند. هم‌چنین برخی از مسئولان درگیر زندگی‌های اشرافی شده‌اند که چنین مسأله‌یی مورد پذیرش مردم نیست.
ستاره صبح: امروزه در موضوع مبارزه با فساد جامعه اقناع نشده است؛ بدین معنا که مواردی از پرونده‌های فساد تبدیل به مسائل شخصی شده... همین مورد اخیر هم که رئیس‌جمهور مطرح کرد و سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد، به نفع هیچ‌کدام نبود؛ زیرا مردم دیدند رویه‌ها به سیاق سابق مانده است.

روزنامه‌های هر دو باند حاکم ادعای روحانی مبنی بر کمک به ۱۸میلیون خانوار ایرانی را به چالش کشیده‌اند:
ابتکار: در حالی‏که دولت در سال جاری با کسری بودجه سنگینی مواجه است... وعده حمایت از برخی اقشار را... می‌دهد که این کمک نیاز به منابع مالی گسترده‌یی دارد و در شرایط فعلی باید دید همچین امکانی برای دولت فراهم است یا خیر؟
جوان: دولتی که در شش سال گذشته شب پرداخت یارانه نقدی را شب مصیبت عظمای دولت می‌نامید، اکنون در روز آغاز به کار ستاد انتخاباتی کشور، وعده می‌دهد که به ۱۸میلیون خانوار ایرانی (۶۰- ۷۰میلیون نفر ایرانی) ماهانه بسته حمایتی اختصاص خواهد داد... صاحبنظران این وعده رئیس‌جمهور را غیرعلمی، انتخاباتی و شعاری می‌دانند
کیهان: این سؤال پیش می‌آید که چرا آقای رئیس‌جمهور در این مدت به فکر فشارهای وارد بر مردم نبود و حالا که سه ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده، به این فکر افتاده‌اند؟
غیر منطقی بودن چنین طرحی در شرایط کنونی صرفاً این سؤال را خطاب رئیس‌جمهور ایجاد می‌کند که: اگر دولت شما و حامیان اصلاح‌طلبان شما دولت نهم و دهم را متهم می‌کرد به این‌که با دادن سیب زمینی به مردم دنبال جذب رأی آنها بوده، این پرداخت مالی شما در آستانه انتخابات با چه انگیزه‌ای انجام می‌شود؟

روزنامه‌های باند خامنه‌ای به قصد نظام برای خروج از برجام اعتراف کرده‌اند:
کیهان: امیر عبداللهیان: نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته که خروج از برجام به‌صورت گام‌به‌گام طراحی شود. اما نظر شخصی من این است که باید در مقطعی خروج از برجام به‌گونه‌یی انجام شود که شوک بزرگی به طرف‌های مقابل وارد شود...
فرهیختگان: برگ خروج از برجـام در رفسنجــان سوخت... مواضع عجیب و غریب مسئولان ارشد انگار پایانی ندارد، یک روز در یزد و فردا در کرمان و شاید روز بعد در شهری دیگر. یک روز مواضعش در داخل حاشیه‌ساز می‌شود و روز بعد در سیاست خارجی... سخنرانی رئیس‌جمهور و بیان این‌که ایران بنا دارد تا سال آینده برجام را حفظ کند، اساساً در تعارض و تضاد با گام‌های ۶۰روزه است و از این وجه هم متعارض با بخش دیگری از اقدامات دولت و شورای عالی امنیت ملی است.
روزنامه‌های باند خامنه‌ای بن‌بست نظام و بحران اقتصادی را به پای روحانی و باندش نوشته‌اند:
وطن امروز: مهدی محمدی: در مجموع، حسن روحانی روی یک ریل استاندارد یا به اندازه کافی پخته و اندیشیده قرار ندارد. کسانی که او را مظهر عقلانیت در سیاست‌ورزی می‌دانستند باید به‌زودی در دیدگاه خود تجدیدنظر کنند. عقلانیت در سیاست جای خود را به احساسات خامی داده که ریشه آن بن‌بست ناشی از فساد و ناکارآمدی است و من تعجب نمی‌کنم اگر این بن‌بست به‌سرعت به انتحارهای بزرگ هم بیانجامد.
رسالت: ۶سال شما وعده بهبود اوضاع اقتصادی می‌دهید که محقق نشده است. علت آن‌هم این است همه نگاه شما به کدخدا است. نقدینگی ۵/۲برابر شده است اما ارزش پول ملی به یک‌سوم کاهش یافته است مسئول این پدیده کیست؟... چطور می‌شود این همه دزدی، اختلاس و رشوه و مفسده اقتصادی در کشور باشد اما سازمان حسابرسی که مستقیم و غیرمستقیم حساب و کتاب کشور در دست آن است ساکت باشد... چطور او از مفاسد میلیاردی که در میتینگ میدان امیر چخماق خبرش را داده مطلع است اما سازمان عریض و طویل دولتی او بی‌خبر است؟! اگر او خبر دارد چرا پس از ۶سال آن هم پس از محاکمه و زندانی شدن برادرش خبر از آن می‌دهد؟


پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange