۱۳۹۸ دی ۹, دوشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه ۹دیماه ۹۸


مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه ۹دیماه ۹۸


روزنامه‌های حکومتی امروز ۹ دی ۹۸ کم‌ و بیش آینهٔ بحرانهای نظام و چالشهایی هستند که این بحرانها در درون رژیم ایجاد کرده.
تعدادی از روزنامه‌های طیف خامنه‌ای مثل کیهان و خراسان و قدس، راهپیمایی حکومتی امروز را که از مدتی قبل تبلیغش را می‌کردند تبلیغ کرده‌اند و در کنارش خبر اتمام مانور مشترک دریایی با روسیه و چین را گذاشته‌اند. خبری که در درون رژیم روی آن اماواگر هست.
اما موضوع مشترک روزنامه‌های دو جناح حاکم بازتاب وحشت حاکمیت از قیام و پیامدهای آن است.
به‌عنوان مثال روزنامه اعتماد ۴مطلب به این موضوع اختصاص داده و در کنار این موضوع بازتاب وحشت از قیام را می‌شود در بررسی موضوع بودجه ۹۹و اف.ای.تی.اف و مسائل اقتصادی اجتماعی هم دید.
بازتاب وحشت از قیام در روزنامه‌های هم‌سو با روحانی یک موضوع عام است که از زوایای مختلف به آن پرداخته‌اند.
ابتکار: زمانی که «روایت‌های غیررسمی»، «حکایت‌های مردم» و «خوانش‌های جامعه» از موضوعات و پدیده‌های ریز و درشت اجتماعی، از سوی حکمرانان به‌رسمیت شناخته نشود، جامعه «گنگ» می‌شود و جامعه «گنگ»، یعنی «حکمران کر»؛ نتیجه آن می‌شود که «زبان مشترک» در چنین جامعه‌یی از میان برداشته شده و انتقال مفاهیم مورد مناقشه با «ابزاری غیرزبانی» ممکن می‌شود. تردیدی نیست که در «ابزار غیرزبانی»، «خشونت» نقشی پررنگ ایفا خواهد کرد».
همدلی: اگر طبقه متوسط به طبقه پایین‌تر افت پیدا کند، آسیب‌های فقر نیز در مورد این طبقه می‌تواند خود را نشان دهد و آنان نیز برآورده شدن مطالباتشان را در چارچوب قوانین و هنجارهای جامعه پیگیری نکنند و به اقدامات هجومی و قهری روی بیاورند. این اعمال می‌تواند جامعه را به سمت خشونت و هرج و مرج سوق دهد.
ایران: اگر امروز یک استاد دانشگاه، یک روشنفکر یا یک روزنامه‌نگار استدلال کند که گرانی بنزین به نفع آینده مردم است، نه ۲۰درصد مردم که حتی نیم درصد مردم هم حرف او را باور نمی‌کنند. چون متأسفانه حکومت، تمام پل‌های پشت سر سرمایه‌های اجتماعی را از بین برده است... دود این وضعیت، بیشتر...، به چشم خود نظام می‌رود.
آرمان: ١٩میلیون معترض حاشیه‌نشین را هم، کتمان می‌کنید؟... بر اساس آمارهای ارائه شده در حدود ۱۹‌میلیون حاشیه‌نشین وجود دارد که اغلب نیز با احساس محرومیت و تبعیض همراه هستند. به همین دلیل نیز یکی از هسته‌های اصلی اعتراضات اخیر در کشور، حاشیه‌نشینان شهرها بودند که با ورود به صحنه اعتراضات آتش این اعتراضات را شعله‌ور کردند... واکنش آنها به نیروهای امنیتی عمدتاً همراه با خشونت است.
اعتماد: آبان ۹۸تکرار خواهد شد؟ این پرسشی است که بارها و بارها با آن کلنجار رفته‌ایم؛...و حال پس از گذشت یک ماه و نیم از آن حوادث نه‌ تنها رخدادهای آبان‌ ماه کمرنگ نشده بلکه با گزارشهایی که از واکاوی آن اعتراضها منتشر ‌شده، دایره پرسش‌ها بیشتر هم می‌شود... ۷۹درصد تهرانی‌های دارای تحصیلات ارشد و بالاتر معتقدند، اعتراضات ادامه خواهد یافت و ۸۵درصد معترضان را محق می‌دانند، «۸۵درصد تهرانی‌ها از شرایط کشور ناراضی‌اند... ».
اعتماد: حسین انصاری راد رئیس کمیسیون اصل ۹۰مجلس ششم: اگر به جامعه نگاهی عمیق‌تر و دقیق‌تر داشته ‌باشیم، متوجه می‌شویم که نارضایتی‌های مردم طولانی‌مدت و انباشته‌ شده است. اعتراضهای هفته پایانی آبان که با افزایش قیمت بنزین آغاز شد هم‌چنین نوع برخورد نیروهای انتظامی و نظامی با معترضان به نوعی نیشتری بر دملی چرکین یا کبریتی بر انبار باروت بود که خشم طولانی و انباشته‌ شده مردم را به مرحله بسیار حادی رساند.
کیهان: در این پنج شش سال، برخی سوءعملکردها در کنار نفوذطلبی رسانه‌یی دشمن و خواب‌زدگی یا همراهی برخی مدیران ناصالح، آسیب‌هایی به اعتماد و امید افکار عمومی زد.
ستاره صبح: باید در چنین شرایطی فقط حقوق مردم به‌ویژه فرودستان مدنظر گرفته شود نه اهداف پیدا و پنهان جناحی.
جام جم: واقعیت نگران‌کننده آن است که افزایش قیمت کالاهای اساسی و سبد مصرفی دهک‌های کم‌درآمد به‌شدت افزایش یافته.
وطن امروز: بررسی دوره‌های مختلف تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران به‌ویژه پس از فتنه ۸۸کاملاً نشانگر تغییر سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران بر اثر اتفاقات داخلی ایران است.

در توئیتر با نام Bahar iran@ ما را  دنبال کنید 
پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  

مرگ_بر_دیکتاتور  ge#IranRegimeCha