۱۳۹۸ دی ۲, دوشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - دوشنبه ۲دی۹۸



مروری بر رسانه‌های حکومتی - دوشنبه ۲دی۹۸



روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه دوم دیماه، بیانگر بحرانهای درونی رژیم هستند. قیام مردم ایران هم‌چنان موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است. در سایر موارد کشمکش بر سر نتایج سفر روحانی به ژاپن، برجام و اف.ای.تی.اف بیشترین مقالات را به خود اختصاص داده است. اشک تمساح برای کولبران قربانی سیاست‌های رژیم موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.

روزنامه‌های هر دو باند وحشت از قیام ایران و ابعاد آن را در اظهارات آخوند منتظری انعکاس داده‌اند.
ایران ارگان دولت روحانی به‌ نقل از آخوند منتظری دادستان قضاییه آخوندی نوشته است:« دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی به مردم بگویند که چقدر از عناصر اغتشاشگر اسلحه کشف شده است، میدان میدان جنگ بوده، با سلاح سرد و گرم، با اسلحه‌های شکاری و غیرشکاری، انواع و اقسام سلاحها را به کار برده‌اند».
آرمان به‌ نقل از یک کارشناس رژیم اذعان کرده است:« مسئولان نتوانسته‌اند ‌اعتماد مردم را در حد انتظار جلب کنند و این ریشه در گفتار آنها با مردم دارد و تا زمانی که این وضعیت حاکم باشد عملاً نمی‌توان به ارتقای امید در جامعه دلخوش کرد. زمانی می‌توان به سراغ حل یک مسأله رفت که زمان باقی مانده باشد، اکنون فقط یک معجزه می‌تواند مشکلات را حل کند... عملاً حوادث ماه‌ها و سال‌های اخیر عرصه را سخت کرده است و به‌نظر نمی‌رسد مردم دوباره به همان سبک به مسئولان اعتماد کنند ». این کارگزار حکومتی در ادامه افزوده است:« در این برهه از زمان تحلیل‌های زیادی وجود دارد اما به قدری شرایط غیرشفاف است که هیچ‌کس نمی‌تواند راه‌حل صحیحی ارائه کند».
آرمان در مطلب دیگری به‌ نقل از یک عضو سابق مجلس آخوندی نوشته است« مردم واقعاً نسبت به مدیران جامعه بدبین شده‌اند. این بدبینی را به جای این‌که رفع کنیم و آن را حل کنیم، مسئولان در راستای بدتر شدن آن گام برداشته‌اند. این مسأله در موضوع گران شدن بنزین مشخصاً به‌وقوع پیوست. در همین بحران هر کدام از مسئولان سعی می‌کردند تا توپ را به زمین دیگری بیندازند». در روزنامه‌های باند خامنه‌ای ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای قیام تلاش کرده‌اند آنرا ناشی از بی‌تدبیری باند روحانی به ثبت بدهند و ابعاد آنرا هم کوچک کنند:
رسالت از باند مؤتلفه نوشته است« دولت در جریان افزایش قیمت بنزین شتاب‌زده عمل کرد و این شتاب‌زدگی، زمینه‌ساز مشکلاتی شد که اکنون با آن مواجه هستیم».
فرهیختگان زیر عنوان « محور اصلی اعتراض مردم ماهشهر به تبعیض بود» تلاش کرده قیام آفرینان را هم دوستداران نظام جابزند و ناراحتی آنها را به گردن دولت روحانی بیندازد. این روزنامه حکومتی در عین‌حال اذعان کرده است:« در این استان مرزی محرومیت‌های عجیبی وجود دارد؛...کنار غول‌های صنعتی و پتروشیمی، فقر و تبعیض در زندگی مردم و در خدمات عمومی و اجتماعی به‌شدت مشهود است...چند نفر می‌گفتند ما بعد از این‌که بنزین گران شد، قدرت پرداخت هزینه سرویس مدرسه بچه‌هایمان را نداریم و بچه‌هایمان دیگر مدرسه نمی‌روند. یک نفر حتی دختر دبستانی‌اش را آورده بود که می‌گفت بعد از گرانی بنزین دیگر مدرسه نرفته است. محور همه مطالب اعتراض به تبعیض بود که سال‌هاست مردم این مناطق را رنج می‌دهد.
جوان وابسته به سپاه پاسداران به رسانه‌های حکومتی هشدار داده که تحلیل‌های درونی نظام را علنی نکنند. این روزنامه نوشته است:« آفت تحلیل‌های پس از حادثه، این روز‌ها دامن اغتشاشات و آشوب‌های روز‌های پایانی آبان‌ماه ۹۸ را هم گرفته و طبعاً قدرتها و رسانه‌های بیگانه نیز به تناسب نیاز‌های خود این تحلیل‌ها را مورد استناد قرار داده و به تبع آن علیه مردم و مسئولان ایران حکم صادر می‌کنند».
وطن امروز هم بخش دیگری از اظهارات هراس‌آلود آخوند منتظری را منتشر کرده و از جمله نوشته است:« منتظری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این‌که کرج و اطراف این شهر از جمله نقاطی بود که دشمن روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود، گفت: دشمنان برای اغتشاشات روی ۸شهر و استان سرمایه‌گذاری کرده بودند. وی با تأکید بر این‌که پیروزی بر دشمن نیازمند تدبیر حکیمانه است، گفت: با حرف و شعار کاری از پیش نمی‌رود، باید تدبیر شود». برخی روزنامه‌های حکومتی به پیآمد های قطعی اینترنت در جریان قیام اشاره کرده‌اند. از جمله
جهان صنعت زیر عنوان « جامعه قطعی اینترنت را نمی‌پذیرد» نوشته است:« دولت همواره به این می‌اندیشد که باید میان اینترنت و بقای خودشان یکی را انتخاب کند و دولت نیز بقا را انتخاب می‌کند. به‌طور کلی دولت تصور می‌کند اگر اینترنت را قطع کند به بقای خودش کمک کرده است» این روزنامه در ادامه نوشته است:«. بسیاری از دولتها آزادی شهروندان‌شان را انتخاب می‌کنند و اگر مردم از دولت ناراضی باشند دولت مربوطه استعفا داده و می‌رود. اما دولت کنونی در ایران ترجیح می‌دهد قدرت را حفظ کند. در واقع دولت کنونی ماندن به هر قیمتی را انتخاب کرده است. به‌قول کتاب مزرعه حیوانات، همه حیوانات با هم برابرند اما برخی برابرترند».
ایران ارگان دولت روحانی هم هشدار داده است « قطعی اینترنت نا اطمینانی را تشدید می‌کند» ایران در ادامه نوشته است:« چند روزی که اینترنت قطع بود، به ۳۰سال قبل پرتاب شدیم. جالب است که در حال حاضر در همه جای دنیا (جز الجزایر، اتیوپی، عراق، سوریه و ازبکستان) صحبت از افزایش ضریب نفوذ و دسترسی به اینترنت ارزان و پرسرعت مطرح می‎شود اما در ایران عده‌ای پیشنهاد می‌کنند برای امنیت بیشتر، اینترنت را قطع و به جای آن از اینترنت ملی استفاده کنیم. احتمالاً آنها نمی‌دانند با مطرح کردن چنین احتمالی چقدر سرمایه و نیروی انسانی را از کشور فراری می‌دهند».
ایران در مطلب دیگری در مورد رسوایی ادعاهای نظام ولایت به‌ نقل از یک مدرس حوزهٔ قم نوشته است: « جریانی در حاکمیت گمان می‌کند که دین در اختیار اوست و باید از دین صیانت کند لذا مردم را در بطن امر متعرضان به حقوق دین و جامعه تلقی می‌کند و خود را در جایگاه محافظ و نگهبان دین می‌نشاند و بر اساس آن اجازه نمی‌دهد که مردم به جایگاه حقوقی خود برسند. این‌که مردم متعرض هستند و حاکمیت بناست که از دین و حکومت الهی دفاع کند، تصور، تفکر و پندار باطل و بینش ناصوابی است که در طول این سال‌ها وجود داشته، در حالی که حاکمیت در فهم درست دین از یک‌سو و رعایت مباحث دینی از سوی دیگر به‌شدت مورد پرسش است». اشک تمساح برای دو برادر جوان کولبر در روزنامه‌های حکومتی ادامه دارد در کنار آنآآ»آن به‌عملی نظام اذعان کرده‌اند.
همدلی ابراز وحشت عارف عضو مجلس آخوندی را انعکاس داده که در حالی که نظام را «ایران عزیز» لقب داده، گفته است:« چشم پوشی و بی‌التفاتی به زندگی اقشار آسیب‌پذیر و آنچه در زیر پوست جامعه می‌گذرد، مخاطرات سهمگینی برای ایران عزیز در پی خواهد داشت».
آرمان نوشته است:« راستی چند فرهاد دیگر باید از سرما یخ بزنند تا شاید یخ بی‌تحرکی مسئولان در حل مشکلات کولبران آب شود؟
ستاره صبح نوشته است:«حل چالش کولبری نیازمند تغییر نگاه مسئولان است». نتایج سفر روحانی به ژاپن در روزنامه‌های هر دو باند حاکم وجوه مختلف بن‌بست و بی‌راه‌حلی نظام را در تنگنای تحریم‌ها و فشارهای جامعه جهانی به نمایش گذاشته است. در روزنامه‌های باند روحانی بر ضرورت تسلیم و تمکین و مذاکره تأکید شده است:
آرمان به‌ نقل از یک کارشناس حکومتی نوشته است:« ما راهی جز مذاکره نداریم و بهتر است این مذاکره در همین دوره پایانی ترامپ انجام شود برای این‌که ترامپ از یک تفکر سوداگرانه‌ای برخوردار است و به‌رغم تنوعی که در اظهارنظرهایش دیده می‌شود، می‌توانیم یک تغییراتی در استراتژی داخلی و منطقه‌یی‌مان بدهیم. بنابراین با این پیشگامی شاید بتواند پنجره جدیدی به سمت مذاکره با آمریکا باز کند. با توجه به این‌که اروپایی‌ها هم از فعال شدن مکانیسم ماشه گفته‌اند و با از دست دادن اتحادیه اروپا دیگر هیچ نقطه امیدواری در ظاهر نداریم».
جهان صنعت به‌ نقل از فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت مجلس رژیم در مورد سفر روحانی نوشته است:« در اینجا شاید زمان برای یک تصمیم دارای ضرب‌الاجل زمانی فراهم نیست. بنابراین ایران ضرب‌الاجل مشخص نکرده بلکه تلاش کرده نفس زدن دیپلماسی کماکان ادامه پیدا کند و این نفس بند نیاید چرا که بند آمدن این نفس به ضرر ایران است».
جهان صنعت در مطلب دیگری از سردرگمی محافل و باندهای هم‌سو با روحانی از نتایج سفر ژاپن خبر داده و نوشته است:« روحانی چه گفت، چه شنید، چه دستاوردی داشت و قرار است پس از توکیو چه اتفاقی بیفتد». روزنامه‌های باند روحانی هم از فضای شکست از سفر روحانی خبر داده‌اند و هم بر ضرورت انقباض و ایستادن در برابر جامعه جهانی نوشته‌اند.
وطن امروز نوشته است:« هر چند حامیان دولت در روزهای پیش از سفر روحانی، مانور گسترده‌یی بر ابعاد اقتصادی این سفر و به‌ویژه موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در ژاپن ترتیب داده بودند اما آبه شینزو طبق اخبار منتشر شده توسط دولت، هیچ اشاره‌ای به موضوع از سرگیری خرید نفت ایران نداشته و صرفاً بر گسترش همکاریهای ۲کشور در حوزه‌هایی چون پزشکی و گردشگری تأکید داشته است».
سیاست روز هم نوشته است:« کارشناس مسائل سیاست خارجی با توجه به بدعهدی اروپا معتقد است که شاید تنها راه برای کشور اجرای قاطعانه گام پنجم کاهش تعهدات است‌ حتی اگر به مرگ برجامی که از ابتدا نیز روحی نداشت بیانجامد. مذاکره جویی روحانی دستمایه طنز باندهای هم‌سو با خودش هم شده است.
جهان صنعت در مطلب خود با عنوان رویای اولین تانگو نوشته است« طبق گزارشها ماکرون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به حسن روحانی گفته بود: «برای رقص تانگو، دو نفر لازم است» و از او پاسخ شنیده است که «مذهبی‌ها تانگو نمی‌رقصند».
ما را ببین که روی دیوار چه کسی یادگاری نوشته‌ایم. دل‌مان خوش است که ماکرون دارد برایمان میانجیگری می‌کند. طرف هنوز با پیش‌ پا افتاده‌ترین هنجارها و قوانینی که بر ایران و ایرانی اعمال می‌شود آشنایی ندارد. جوان پاریسی توقع دارد که حسن روحانی به‌عنوان یک روحانی اصول‌گرا با یک عمر پیشینه امنیتی با دونالد ترامپ تانگو برقصد. آقای ماکرون! چند سال پیش چند جوان پرانرژی روی پشت‌بام خانه‌ای رقصیدند و پلیس امنیت در کسری از ثانیه آنها را شناسایی و دستگیر کرد. چند روز پیش تعدادی جوان در جزیره قشم در یک مهمانی به‌طور دسته‌جمعی توقیف شدند چون تصمیم گرفته بودند کمی شاد باشند. آن وقت شما درصدد فراهم کردن موقعیت رقص تانگوی حسن روحانی و دونالد ترامپ هستی؟! خوبی؟ چیزی زدی؟ چیزی مصرف کرده‌ای یا با هنجارهای روحانی و رفقایش آشنا نیستی؟...اگر با این سطح از ناشی‌گری بخواهی پروژه میانجیگری را ادامه دهی، ۵۰۰سال دیگر هم به نتیجه نمی‌رسی... اگر یک روزی آقای روحانی هم راضی شود که با ترامپ تانگو برقصد، ما در صحنه خواهیم بود و آن مجلس را به آتش می‌کشیم».


در توئیتر با نام Bahar iran@ ما را  دنبال کنید 
پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  

مرگ_بر_دیکتاتور  ge#IranRegimeCha