۱۳۹۸ بهمن ۲۹, سه‌شنبه

عفو بین الملل- گزارش سال 2019: وضعیت حقوق بشر در ایران




عفو بین الملل- گزارش سال 2019: وضعیت حقوق بشر در ایران




[توضیح خبرگزاری: گزارش سال 2019 عفو بین الملل به زبان فارسی و انگلیسی در سند پی دی اف که ضمیمه می باشد. در آخر این سند 11 صفحه یی یک مرور کوتاهی را نوشته که به قرار زیر است.
یو ار ال سند فارسی:
https://www.amnesty.org/download/Documents/MDE1318292020PERSIAN.PDF
یو آر ال سند انگلیسی
https://www.amnesty.org/download/Documents/MDE1318292020ENGLISH.PDF

  • گزارش سالانه عفو بین‌الملل: رژیم ایران در اعتراضات آبانماه۹۸ تعداد زیادی را به‌قتل رساند 
  • هزاران نفر را خودسرانه بازداشت کرد و رفتارهای بی‌رحمانه و غیرانسانی با تظاهر کنندگان کرد 
  • سران رژیم ایران به پنهان‌کاری در مورد هزاران اعدام فراقانونی سال ۶۷ ادامه می‌دهند

عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود که روز سه‌شنبه ۲۹بهمن ۹۸ منتشر شده به قیام آبانماه و کشتار قیام‌کنندگان توسط رژیم آخوندی، قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷به دستور خمینی دژخیم و موارد متعدد نقض فاحش حقوق‌بشر در ایران پرداخته است. در این گزارش که مربوط به سال ۲۰۱۹میلادی است به سرکوب خونین قیام آبان امسال، "بازداشت‌های خودسرانهٔ هزاران تن از معترضان"، "ناپدید شدن" برخی و "رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و شکنجه" اشاره شده است.


عفو بین‌الملل با محکوم کردن "قطعی اینترنت در جریان اعتراضات آبانماه" و "سانسور انواع رسانه‌ها"، نوشته است: مقام‌های حکومتی به این وسیله می‌خواستند از انتشار تصاویر و ویدئوهای ثبت‌شده توسط مردم جلوگیری کنند تا خشونت مرگبار نیروهای امنیتی" را پنهان سازند.

عفو بین‌الملل درباره قتل‌عام زندانیان سیاسی به دستور خمینی جلاد، به ادامه "پنهان‌کاری مقام‌های حکومتی در مورد سرنوشت و محل دفن هزاران مخالف سیاسی که در جریان اعدام‌های فراقضایی مخفیانه در مرداد تا شهریور ۶۷، قهرا ناپدید شدند"، اشاره کرده و "ناپدیدسازی قهری" را "مصداق جنایت علیه بشریت" نامیده است.

این گزارش می‌گوید: "بسیاری از مقام‌هایی که در ناپدیدسازیهای قهری اعدام‌های فراقضایی سال ۱۳۶۷دست داشته‌اند، هم‌چنان در منصب‌های مهم و پرنفوذ باقی مانده‌اند."


عفو بین‌الملل، به استمرار شکنجه، رفتارهای بی‌رحمانه و غیرانسانی و حبس انفرادی به مدت طولانی" بازداشت مدافعان حقوق‌بشر، وکلا، فعالان فعالان محیط‌زیست، مدافعان حقوق اقلیتها و هم‌چنین به سرکوب اعتراضات کارگری و نقض فاحش حقوق زنان در ایران پرداخته و می‌نویسد: در سطح کلان، تبعیض نهادینه علیه زنان در حوزه‌های کیفری و مدنی، از جمله در رابطه با ازدواج، طلاق، استخدام، ارث و تصدی مناصب سیاسی هم‌چنان ادامه دارد.
وضعیت حقوق بشر در ایران
مروری بر سال میلادی 19
این گزارش خلاصه یی از وضعیت حقوق بشر در ایران در سال 2019 را  ارائه می دهد.
در این سال، وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت رو به وخامت رفت. مقامات و مسئولان کشور حق آزادی بیان، آزادی تشکل و آزادی تجمع را به شدت سرکوب کردند. نیروهای امنیتی از شیوه‌های مرگبار برای سرکوب  اعتراضات استفاده کرده، صدها نفر را کشته و هزاران معترض را به شکل خودسرانه و بدون رعایت موازین قانونی بازداشت کردند.
 مقامات و مسئولان بیش از  2۰۰  مدافع حقوق بشر را به شکل خودسرانه در بازداشت نگه داشته و در بسیاری موارد آنان را به تحمل حبس و شلاق محکوم کردند.
قانون جدیدی به تصویب رسید که به زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند اجازه می‌دهد برای فرزندان خود تابعیت ایرانی دریافت کنند؛ با این حال، زنان همچنان با تبعیض گسترده مواجه بودند. مقامات و مسئولان سرکوب مدافعان حقوق زنانی را که علیه قوانین حجاب اجباری مبارزه و کارزار می‌کنند تشدید کردند. اقلیتهای اتنیکی و مذهبی با تبعیض نهادینه مواجه بودند .
شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی یا ترذیلی، از جمله از طریق سلب دسترسی به مراقبتهای پزشکی، همچنان به شکل گسترده و سازمانیافته و همراه با مصونیت اعمال شد .مجازاتهای بیرحمانه، غیرانسانی و ترذیلی به اجرا گذاشته شد .تعداد زیادی اعدام شدند و در میان آنها کسانی بودند که در زمان وقوع  جرم کمتر از 18 سال سن داشتند. احکام اعدام بعضًا در ملأ عام اجرا شد. حق برخورداری از محاکمه ی عادلانه به طور سازمانیافته نقض شد

مقامات و مسئولان با پنهانکاری  در مورد سرنوشت و محل دفن چندین هزار مخالف و دگراندیش سیاسی که  به طور مخفیانه در دهه ی 136 اعدام شدند، به ارتکاب جرم «ناپید سازی قهری» در ابعاد گسترده و سازمان یافته ادامه دادند که مصداق جنایت علیه بشریت است.


پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید