۱۳۹۸ بهمن ۲۰, یکشنبه

علت برکنار نشدن حاجی زاده بعد از سرنگونی هواپیمای اوکراینی چه بود؟




علت برکنار نشدن حاجی زاده بعد از سرنگونی هواپیمای اوکراینی چه بود؟

نظام میرمحمدی
حقوقدان و کارشناس مسایل ایران
هواپیمای مسافری اوکراینی در پاسی از شب گذشته ۸ ژانویه برفراز فرودگاه تهران با شلیک دو فروند موشک زمین به هوا توسط یکان پدافند موشکی سپاه پاسداران سرنگون شد و همه مسافران و خدمه پرواز آن بشکل بسیار فجیعی جان باختند. انتظار و خواست عمومی این بود که بعداز سرنگون کردن این هواپیما؛ پاسدار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه خودش استعفا بدهد و یا توسط خامنه‌ای بعنوان فرمانده کل قوا برکنار شود. اما در عمل نه او استعفا کرد و نه برکنار شد؛ لذا این سؤال منطقی به ذهن متبادر می‌شود که چرا؟
پاسخ کلی این سؤال به جایگاه نیروی هوافضا در ساختار رژیم ولایت فقیه و سرمایه‌گذاری خامنه‌‌ای روی سپاه برای بقای رژیمش برمی‌گردد. شخص پاسدار حاجی‌زاده در سلسله مراتب فرماندهان و مهره‌های کلیدی رژیم آخوندی از وزن چندانی برخوردار نیست. لذا متعاقب این جنایت هولناک تظاهرات کنندگان ایرانی، بخصوص دانشجویان آگاه، شعار ‌دادند «خامنه‌ای حیا کن؛ مملکت را رها کن»،« خامنه‌ای فرمانده کل قوا استعفا استعفا.» همچنین شعار استعفای روحانی نیز توسط تظاهرات کنندگان مطرح شد.
این جنایت در حالی ارتکاب شد که به‌دنبال هلاکت پاسدار تروریست قاسم سلیمانی پاسدار حاجی‌زاده به منطقه غرب ایران رفته بود تا با شلیک موشک به پایگاههای امریکا در اربیل و عین الأسد عراق «انتقام سخت» وعده داده شده را محقق سازد و بعد از اینکه موشکهای سپاه هواپیمای مسافری اوکراینی را هدف قرار داد؛ اولین کسی که به این هدف قرار دادن اقرار کرد پاسدار حاجی‌زاده بود ولی نه برکنار شد و نه استعفا داد.
واقعیت این است که خامنه‌ای نیروی تروریستی قدس و سپاه و بطور مشخص نیروی هوافضای سپاه را پایه‌های اصلی قدرت برای بقا ارزیابی می‌کند و به همین دلیل علیرغم خواست و ارزیابی عمومی مبنی بر برکناری و یا استعفای پاسدار حاجی‌زاده؛ این اقدام عمداً توسط خامنه‌ای نادیده گرفته شد.
در چنین وضعیتی که بدنبال قیام در ۲۰۰ شهر ایران طی ماه نوامبر ۲۰۱۹ خامنه‌ای از هر زمان دیگری خود را ضعیف‌تر می‌دید؛ قاسم سلیمانی و پاسدار حاجی‌زاده به عنوان فرماندهان نیروی قدس و هوافضا، برایش دارای اهمیت استراتژیکی بودند. لذا پس از کشته شدن نفر شماره ۲ حقیقی رژیم ولایت فقیه، نمادهای قدرت خامنه‌ای، یعنی نیروی تروریستی قدس و گروه‌های نیابتی آن (ابومهدی مهندس) ضربه جدی دریافت کردند.
به‌دنبال این ضربه کمرشکن؛ خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل قوا شتابزده پاسدار اسماعیل قاآنی را به جانشینی قاسم سلیمانی منصوب کرد و بر ادامه برنامه‌های گذشته نیروی تروریستی قدس تأکید نمود و کوشید این پیام را برساند که نیروی تروریستی قدس و گروه‌های نیابتی وابسته آن همچون گذشته قدرتمند هستند و یک اهرم مهم نظامی و سیاست منطقه‌ای رژیم ولایت فقیه در خاورمیانه خواهند بود.
با درنظرگرفتن این مؤلفه است که توان موشکی سپاه پاسداران و پاسدار حاجی‌زاده، برای خامنه‌ای اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین اگر پاسدار حاجی‌زاده توسط خامنه‌ای برکنار می‌شد در کنار ضربه سنگین وارده به نیروی تروریستی قدس به خودزنی تعبیر می‌شد.
نگاهی به تاریخچه سپاه پاسداران ما را به این واقعیت رهنمون می‌کند که این ارگان در ۴۰ سال گذشته رکن اصلی حفظ و ماندگاری رژیم ولایت فقیه بوده است. تا جایی که حتی آخوند حسن روحانی در جدال قدرت با خامنه‌ای از سپاه تحت عنوان «دولت با تفنگ» یاد ‌کرد. بعد از جنگ ۸ ساله ایران و عراق روز به روز بر نقش و نفوذ سپاه در سیاست داخلی و خارجی ایران افزوده شده است؛ بنحویکه بسیاری از باصطلاح دیپلماتهای رژیم را پاسداران تشکیل می‌دهند. نمونه بالفعل آن پاسدار ایرج مسجدی سفیر رژیم در عراق است که سالیان متمادی در سپاه پاسداران و نیروی تروریستی قدس سمت های مهم داشته است.
سرکوب همه اعتراضات خیابانی و به طور خاص از سال ۲۰۰۹ به بعد و در اوج آن در قیام نوامبر ۲۰۱۹ که منجر به قتل ۱۵۰۰ تن و مجروح ساختن ۴۰۰۰ تن و دستگیری بیش از ۱۲۰۰۰ تن از تظاهرات کنندگان گردید، تماما توسط نیروی سپاه ارتکاب شده و این ارگان را به مهم‌ترین بازیگر «حفظ نظام» و بازوان پرقدرت خامنه‌ای تبدیل کرده است. می‌توان گفت خامنه‌ای فقط با تکیه بر سرنیزه سپاه بقای خود را تضمین نموده است. به همین خاطر از نگاه خامنه‌ای تضعیف سپاه، تضعیف تمامیت رژیم و رهبری او تلقی می‌شود. بدین ترتیب؛ برکناری هر یک از فرماندهان ارشد سپاه به‌خواست افکار عمومی تسلیم شدن است و گام به گام کل رژیم را تا سقوط و فروپاشی به پیش می‌برد.
بر همین سیاق، محور اصلی صحبت‌های خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه۱۷ژانویه بر تمجید از قاسم سلیمانی کشته شده و حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاههای آمریکا در عراق متمرکز شده بود و سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی و قربانی شدن ۱۷۶سرنشین آن موضوعی فرعی بود که حتی از این بابت عذرخواهی هم نکرد.
نقطه مقابل این وضعیت؛ عملکرد و نظرگاه مقاومت ایران در رابطه با جان باختگان بی‌گناه هواپیمای اوکراینی است. از جمله
روز یکشنبه ۱۲ژانویه، مراسم بزرگداشت جان‌باختگان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین با حضور خانم مریم رجوی در اشرف۳ در آلبانی برگزار شد. همچنین هواداران مقاومت ایران در عمده شهرهای اروپا و کانادا و امریکا به یاد آن قربانیان مراسم یادبود برگزار نمودند و خواهان محاکمه و مجازات همه دست اندرکاران این جنایت هولناک شدند.
خانم مریم رجوی، رئیس جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران به‌دنبال افشای جهانی سلسله دروغپردازیهای خامنه‌ای و روحانی در آستانه چهلم این جان باختگان، به همدردی عمومی و اعتراض هر چه بیشتر علیه رژیم دجال آخوندی فراخواندند و بار دیگر بر ضرورت محاکمه خامنه‌ای و روحانی و سرکردگان سپاه پاسداران در دادگاه بین‌المللی تأکید کردند.
خانم رجوی خواهان این شد که شورای امنیت ملل ‌متحد حسابرسی از سردمداران رژیم ایران به‌خاطر شهیدان قیام ماه نوامبر و جان‌ باختگان هواپیمای اوکراینی را در دستور خود قرار دهد.


پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید