۱۳۹۹ فروردین ۵, سه‌شنبه

#ایران #کروناویروس و لغو پروازها؛ درگیری مسافران با پلیس در فرودگاه استانبول


#ایران #کروناویروس و لغو پروازها؛ درگیری مسافران با پلیس در فرودگاه استانبول


به دنبال شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان و لغو مسافرت‌های هوایی، شب گذشته فرودگاه استانبول در ترکیه شاهد درگیری مسافران سرگردان و پلیس بود. مقامات ترک تا این لحظه واکنشی به لغو پروازها و وقوع این درگیری‌ها در فرودگاه نشان نداده‌اند.
نمایی از فرودگاه استانبول
پایگاه خبری «خبر ترک» نزدیک به دولت ترکیه، روز سه‌شنبه ۵ فروردین/ ۲۴ مارس، علت درگیری‌های صورت گرفته در فرودگاه استانبول را لغو یک‌جانبه پروازها از سوی دولت الجزایر به دلیل شیوع کرونا در آن کشور اعلام کرد.
این منبع همچنین مسافران الجزایری مانده در فرودگاه را عامل ایجاد درگیری میان پلیس و مسافران معرفی کرد و در ادامه نوشت:
«شهروندان الجزایری، فرودگاه استانبول را به منطقه جنگی تبدیل کرده‌اند.»
فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده از درگیری در فرودگاه اما خلاف ادعای این منبع خبری را نشان می‌دهد. در برخی از فیلم‌ها حمله پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه با باتوم و سپر شیشه‌ای به مسافران گیر افتاده در فرودگاه به‌وضوح قابل مشاهده است.
شامگاه دوشنبه چهارم فروردین/ ۲۳ مارس، تصاویری از دوربین‌های مسافران گیر افتاده در فرودگاه استانبول منتشر شد که روایتگر صحنه‌هایی از حمله پلیس به شهروندان و ضرب و شتم مسافران توسط گارد حفاظت فرودگاه بود.
مقامات و مسئولین دولتی ترکیه تاکنون واکنشی به این رویداد نشان نداده‌اند.
بر اساس گزارش برخی منابع خبری، تجمع مسافرانی که به دلیل لغو ناگهانی پرواز‌ها در فرودگاه مانده‌ بودند، از سوی نیروهای امنیتی ترکیه به خشونت کشیده شده است.
بنا بر اطلاع منابع محلی در حال حاضر صدها مسافر از کشورهای مختلف در فرودگاه‌های ترکیه در انتظار شروع دو باره پروازها و بازگشت به کشور خود هستند.
از سوی دیگر و به دنبال لغو پروازها در برخی کشورهای اروپایی به دلیل همه‌گیر شدن کرونا در این کشورها، بسیاری از اتباع ترکیه نیز همچنان امکان بازگشت به کشور خود را پیدا نکرده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها به‌ غیر از شرکت ترکیش ایر لاین متعلق به دولت ترکیه، شرکت‌های بریتیش ایرویز و رایان ایر متعلق به بریتانیا نیز در روزهای اخیر پروازهای رفت و برگشت خود را به ترکیه لغو کرده‌اند.
به‌نظر می‌رسد این تصمیم شرکت‌های بریتانیایی برای لغو پروازهای رفت و برگشت به ترکیه پس از آن گرفته شده است که تست کرونا برای دو تن از کارکنان بخش جابه‌جایی چمدان در فرودگاه هیترو لندن، مثبت اعلام شده است.
در راستای همین گزارش‌ها، پروازهای رفت و برگشت چند شرکت هواپیمایی بین‌المللی دیگر نیز از ترکیه به کشورهای مختلف از جمله چین، دانمارک و اسپانیا تا اطلاع ثانوی لغو شده است.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، دولت ترکیه پس از تلاش‌های بسیار توانست صبح امروز پنجم فروردین/ ۲۴ مارس، تنها ۳۴۸ شهروند خود را از اروپا به کشور بازگرداند.
گفته می‌شود این مسافران پس از ورود به فرودگاه استانبول برای قرنطینه و اقدامات پیشگیرانه دیگر، با اتوبوس به یک خوابگاه دانشجویی در استان ساکاریا در ترکیه منتقل شده‌اند.
لغو شدن پروازها و ماندن مسافران در فرودگاه اما تنها به کشور ترکیه محدود نمی‌شود.
در روزهای اخیر تجمعات مشابهی از مسافران و اتباع کشورهای مختلف در فرودگاه بین‌المللی دبی در کشور امارات اتفاق افتاده است.
امارات متحده عربی روز چهارم فروردین ماه/ ۲۳ مارس، همه فرودگاه‌های این کشور را به دلیل شیوع کرونا تا اطلاع ثانوی بست. پروازها از دبی به سایر شهرهای جهان نیز متوقف شده است. تنها هواپیماهایی که برای بازگرداندن مسافران به دبی پرواز می‌کنند و همچنین هواپیماهای باری برای حمل و نقل بار، مستثنی هستند.
سازمان هواپیمایی غیر‌نظامی امارات متحده عربی در هفته‌های گذشته با انتشار چند بیانیه، از لغو مسافرت‌های هوایی از دبی به چندین کشور جهان از جمله ایران خبر داده بود. همین مسأله سبب شد تا شمار زیادی از مسافران و تاجران ایرانی نتوانند از این کشور به ایران بازگردند.
فرودگاه دبی یکی از مهم‌ترین راه‌های دسترسی ایرانیان به کشورهای دیگر بود.

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران # 

اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  #نوروز _مبارک
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange 
مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید
بر اندازیم#
#ایران #کروناویروس
#coronavirus
#COVID2019
#Iran
#سال_سرنگونی
 #قیام_تا_پیروزی
 #مجاهدین_خلق ایران