۱۳۹۹ فروردین ۵, سه‌شنبه

تفاوت درصد قربانیان کرونا در کشورها چیست؟گفتگو با دکتر جواد احمدی




تفاوت درصد قربانیان کرونا در کشورها چیست؟گفتگو با دکتر جواد احمدی

تفاوت درصد قربانیان کرونا در کشورها ، ازجمله موضوعات مطرح می‌باشد که برای پاسخ به این سئوال گفتگویی با دکتر جواد احمدی متخصص جراحی کلیه انجام شده که ایشان سئوالاتی دراین مورد پاسخ داده اند.
 پرسش:‌ با توجه به این که ویروس کرونا، از چین، به سایر کشورها، از جمله ایران، منتقل شده…، چرا درصد قربانیان کرونا، به نسبت تعداد مبتلایان در برخی کشورها، کمتر از کشور چین است؟‌
دکترجواد احمدی: همانطور که میدانید ویروس کرونا دیگر الان کاملا روشن و مشخص است که ابتدا و اولین باردر چین در شهر وهان گسترش پیدا کرد علتش هم اینه که آنجا حیوانات دریایی و حیوانات وحشی تعداد زیادی هست و در بازار آن حیوانات این بیماری گسترش پیدا کرد و بعد از آنجا بود که انتفال پیدا کرد به سایر قسمتها. اما آنچه که به این سئوال شما بر میگردد، من از گفته ها و بررسیهای متخصصین ژنتیک و مایکرو بایالوژیک هایی که با مطالعات و تحقیقات خودشان در این زمنیه کردند این نکات خودم را بیان میکنم و نکات هم تقریبا مربوط به همین هفته گذشته هست .
آخرین تحقیقاتی که کردند اینکه کد ژنتیکی هر موجودی در واقع نقشه فیزیولوژی آناتومی بیولوژیک و رفتاری آن موجود زنده هست. حالا کاری که دراین کشورهای پیشرفته کردند  وقتی اساسا یک همه گیری پیش میاید مخصوصا همه گیریهای ویروسی که بیماری هایش یک کمی سخت تر هست میایند افراد مختلفی که مبتلا شده اند را با هم مقایسه میکنند . از جمله اینکار در سیاتل امریکا انجام شد بطوریکه نفر اول و نفر دومی که مبتلا به ویروس کرونا شده بود و جواب تست کرونا در آنها مثبت بود یکی از پزشکان متخصص امریکایی بنام دکتر بد فورد آمد در آزمایشگاه خودش بررسی هایی را انجام داد و با یک سری محاسبات ریاضی متوجه شد بین آن کیس اولی که مبتلا شده و کیس دومی که مبتلا شده ۵۷۰ کیس هست که معلوم نیست آنها کجا هستند معنی اش اینکه ۵۷۰ نفر بی علامت بودند یا کم علامت بودند اصلا به پزشک مراجعه نکردند چون آنجا در آمریکا تمام موسسات در واقع در حالت آماده باش بودند و هوشیار بودند که اگر فردی مراجعه میکند فورا تست کرونا را برایش انجام بدهند و تا آنموقع هیچکسی غیر از این دو نفر به آنها مراجعه نکرده بود. خوب با این وضعیت چه نتیجه ای میشود گرفت اینکه تعداد زیادی از نفراتی که مبتلا به ویروس کرونا میشوند علامت ندارند یا کم علامت هستند و اصلا خودشون متوجه نمیشوند.
اینجا بود که یک بحث خیلی مهمی در واقع پیش آمد بطوریکه دکتر بدفورد در اساس محاسبات ریاضی متوجه شد که یک تعدادی زیادی هستند که مبتلا میشوند و به پزشک مراجعه نمیکنند اینهم براساس این محاسبات است نه براساس یافته های تجربی،  ولی این اتفاقی که در هفته گذشته پیش آمد این بود که دانشمندان چینی هم  همین کار را کردند آمدند تمام ژنوم های ویروس ها را که در دنیا  مشخص وتکثیر شده بود این را در اینترنت برداشتند و چک کردند و آنها را گرفتند با هم مقایسه کردند و یک نتیجه شگفت انگیزی از بین این بررسیهای ویروسها بدست آوردند .
در مرکز این اپیدمی که در شهر ووهان شروع شده و ویروسهایی که در جهان اعلام شده بود دیدند که دو نوع در واقع ویروس هست یک نوع از این ویروسها که خیلی ملایم تر و ضعیف ترهست و کشندگی پایین تر است که به آن گفتند نوع s یک نوع دیگر بود که نوع  اول در واقع بود همان نوع اولی که از حیوان به انسان منتقل شده بود وقوی تر و کشنده تر بود آنرا گفتند نوع ، L در واقع نوع L نسل اولیه نوع S بود اینجا هم وقتی میگوییم نوع ال و نوع اس بر اساس سایز و اندازه نیست بر اساس خطرناک بودن و کشندگی آن ویروس است.
کما اینکه ال به معنی لطال است کشنده است و اس هم به معنی سیمپل است ساده بودن است در واقع نوع ال نسبت به اس به مراتب کشنده تر و خطرناکتر بود در صدش هم همان موقع درشهر ووهان گفتند ۷۰ به ۳۰  یعنی ۷۰ تا نوع ال و ۳۰ تا نوع اس.
اما یک نکته مهمی که این وسط اتفاق افتاد این بودکه در استانهای دیگر چین هم که ویروس کرونا را بررسی کردند دیدند که این تناسب وجود ندارد نوع اس است که در واقع زیادتر هست ونوع ال کمتر است و هرچه هم که زمان میگذشت میدیدند که نوع ال کمتر و نوع اس بیشتر میشود.
حالا چرا این اتفاق افتاد، پزشکان چیزی که بهش رسیدند و به آن میگویند سلکتیو پرشر یعنی فشار انتخابی دیدند که ۴ نفر که به ویروس ال مبتلا میشوند هر ۴ نفرشان به دلیل وخامت حال عمومی و به اصطلاح تهدیدی که متوجه اشان هست هر چهار نفر میروند در بیمارستان بستری میشوند و اینها دیگر نمیتوانند در جامعه پراکنده بشوند و به نفرات دیگران منتقل بکنند ولی ۴ نفری که مبتلا به نوع اس میشوند چون علامت ندارند در جامعه پراکنده اند و ویروس را به افراد دیگر انتفال میدهند.
بنابراین در شمارش که میدهند می بینند تعداد اس مرتب افزوده میشود و تعداد ال کاهش پیدا میکند و این دیگر یافته ای بودکه در چین تایید شده بود و در موردش هم از قبل هم پیش بینی اش را میکردند. امروز آمار که میدهند می بینید که از ۱۶۰۰۰۰نفر مبتلا شدند ۷۰۰۰۰نفر یا بیشترشون بهبودی پیدا کردند و دیگر برگشتند به جامعه سرکار جاری و عادیشون خوب اینها همان نوعهای اس در واقع هستند.همیشه هم در اپیدمی های ویروسی این پروسه محدود شدن بیماری هست، کما اینکه در بیماری سارس در ۲۰۰۳ دیده شد همچنین در انفلونزا ما این موارد را می بینیم که ویروسها ملایم به تدریج بر تعدادشان اضافه میشود حالا وقتی افراد ویروسهای ملایم را میگیرند در واقع اینها ایمن میشوند مصونیت پیدا میکنند مثل این میماند که واکسن تزریق کردند در صورتیکه باز اگر اینها در معرض نوع ال قرار بگیرند بازهم مصون خواهند بود.
برای اولین بار بود که این دو نوع ویروس کرونا ال و اس را در چین نشان دادند و بصورت مقایسه ای ارائه کردند حالا اهمیت این یافته ای که شده چی هست ؟
پزشکان منتظر این بودند که انواع ملایم تر ویروس کرونا را ببینند و این خبر خیلی خوبی هست در ارتباط با این ویروس کرونا بطوریکه در بعضی نقاط چین دیدند که با وجود اینکه همه گیری هست حتی یک مورد فوت هم وجود ندارد چند نتیجه از این یافته منطقی و استدلالی گرفته میشود .یافته هایی که مربوط به ویروس کرونا جدید هست.
هر روز که میگذرد دارد به روز میشود و تغیرات خیلی بهتری و پیشرفته تری را آدم ملاحظه میکند نمیشود الان یک دستور العمل کلی برای کل این یافته ها داد چرا که این پژوهشها علمی بطور مستمر ادامه دارد .
حالا سئوال این هست که آیا آمار انتقال و کشندگی این ویروس که دادند آیا این دقیق است ؟جواب این است که سرایت ویروس کرونا بیش از آن چیزی هست که ما فکر میکنیم در عین حال کشندگی خیلی کمتر از آن چیزی است که ما تصورش را میکنیم. در آینده هم این بیشتر روشن خواهد شد چون افرادی هستند که مبتلا شدند علامت ندارند و تست کرونا هم میشوند و در واقع اینها در سطح جامعه هستند.
دومین نکته اینکه مشاهده ای که در رابطه با بیماران بستری در دنیا شده خیلی از آنها دیدند که کادردرمانی بیمارستان اند یعنی پزشکان و پرستاران که مبتلا شدند خوب علت چی هست که پزشکان و پرستارانی که خودشون هم در بیمارستان هستند مبتلا میشوند جوابش را بازهم باید درهمان نوع ال که در ابتدا گفتم دید چون نوع ال هست که میرود در بیمارستان بستری میشود ولی نوع اس در سطح جامعه پراکنده است و از کشوری به کشور دیگری سفر و بیماری را هم در واقع منتقل میکند .
بنابراین علتی که می بینید این ویروس در سطح دنیا منتقل شد به دلیل اینکه نوع اس هستند و پراکنده درسطح جهان هستند و علت این که پزشکان و پرستاران مبتلا میشوند به خاطر این است که ان نوع ال که نوع خطرناکتر وکشنده تر است اینها در واقع مبتلا میشوند .
نکته بعدی اینکه در مطالعات اولیه گفته شده بود که ویروس کرونا ۱۰تا ۱۵ درصدکشندگی دارد در حالیکه در بررسی هایی که بعدا شد دیدند باز نه این میزان کمتر است و ۴ درصد است حالا آخرین تحقیقاتی که در چین در استان هوبی که شهر ووهان مرکزش است شده دیدند که این درصد در خود شهر ووهان ۲/۹ درصد میباشد درحالیکه درسایر شهرهای استان هوبی ۰/۴ درصد است بعد اینراکه درکلیات جمع زدند دیدند که در کل استان هوبی ووهان جمعش ۲/۳ درصد هستش به این معنی هست که ویروسهای نوع اس باعث میشه که این درصد را پایین بیاورند این واقعا یک کار مثال زدنی بوده که در چین انجام شده و در کنترل در قرنطینه اش انجام شده .
پرسش: چرا این قانونی که گفتید، در رابطه با ایران صدق نمی‌کند؟ و در ایران، درصد قربانیان کرونا، بالاست؟ 
دکتر جواد احمدی:  سئوالتان خیلی جالبه فکر میکنم که تقریبا برای همه این روزها در تمام دنیا و ملت ایران خیلی فکر میکنم روشن و واضح است. علت یک چیز بیشتر نبود پنهانکاری و پوشاندن بیماری در ایران توسط جنایتکاران حاکم بر ایران ، چرا که در همان ابتدا به خاطر انتخابات و بخاطر راهپیماییهای کذایی ۲۲بهمنی که راه انداختند، میخواستند ملت بیایند خودشان نفرات را جمع کنند بیاورند تو خیابان ها و یک ظاهر سازی از این قضیه بکنند و با اینکه اشراف داشتند و اطلاع داشتند و میدانستند که این بیماری در شهر قم شایع شده و وجود دارد و علت آن هم به خاطر ارتباطاتی است که رژیم با چین از طریق هواپیمایی ماهان داشته باعث شد که ویروس کرونا را از کشور چین به شهر قم و از آنجا به کلیه شهرها منتقل شد. کتمان کردن این قضیه باعث شد که در ایران به تمام شهرها انتشار پیدا کرد و به جایی رسید که فی الواقع به دلیل قرنطینه نکردن بدلیل عدم ایزولاسیون کردن، دیگر به نقطه ای رسیده که غیر قابل کنترل شده در حالیکه همان ابتدا شهر قم را قرنطینه میکردند و افراد را ایزوله میکردند و دربیمارستان بستری میکردند هرگز چنین وضعیتی نبود و الان شما ببیند چه وضعیتی است که بعد از در واقع چین الان آمار کشته های مربوط به این ویروس کرونا در ایران فی الواقع بیداد میکند و رقمهایش روزمره سر سام آور بالا میرود و ملت ما فی واقع داره قربانی خیانتها وجنایتهای این رژیم ضد بشری میشود و دنیا هم بر آن صحه گذاشته است .

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران # 

اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  #نوروز _مبارک
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange 
مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید
بر اندازیم#
#ایران #کروناویروس
#coronavirus
#COVID2019
#Iran
#سال_سرنگونی
 #قیام_تا_پیروزی
 #مجاهدین_خلق ایران