۱۳۹۹ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

رادیو آلمان - نماینده پارلمان آلمان خواستار توافق جدید هسته ای با ایران شد



رادیو آلمان - نماینده پارلمان آلمان خواستار توافق جدید هسته ای با ایران شد

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان می گوید باید برای رسیدن به یک توافق جامع تر با ایران تلاش کرد. او خواستار توافقی شده که به جز فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی، امنیت منطقه را هم در بر بگیرد.
مطابق تحقیقی که نتایج آن به تازگی منتشر شده جمهوری اسلامی امکانات و توانایی فنی آن را دارد که طی سه تا چهار ماه به بمب اتمی دست پیدا کندروبرت رونتگن، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان فدرال آلمان (بوندس تاگ) با توجه به نگرانی ها در این زمینه خواستار از سرگیری تلاش ها برای دست یافتن به یک توافق جدید با ایران شده است.روزنامه "ولت" روز یک شنبه هفتم اردیبهشت (۲۶ آوریل) به نقل از روتگن نوشت: «هدف از توافق هسته ای با جمهوری اسلامی جلوگیری از دست یافتن ایران به سلاح هسته ای بوده است.»این سیاستمدار عضو حزب دموکرات مسیحی می گوید پس از خروج یک جانبه ایالات متحده از توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی، جمهوری اسلامی دقیقا تهدیدهای سابق خود را از سر گرفته است آمریکا حدود دو سال پیش از توافق هسته ای و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد و پس از آن تحریم های لغو یا تعلیق شده ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دوبار اعمال شدند.رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ از دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری توافق هسته ای با ایران را بدترین توافق تاریخ خوانده و معتقد است این توافق مانع دست یابی همیشگی تهران به بمب اتمی نیست و جلوی برنامه های مناقشه برانگیز موشکی، بی ثبات کردن منطقه و حمایت از گروه های تروریستی توسط جمهوری اسلامی را نگرفته است.ترامپ هدف از اعمال مجدد تحریم ها را که طی دو سال گذشته تشدید شده اند کشاندن جمهوری اسلامی به پای میز مذاکرات برای دست یافتن به یک توافق جامع تر عنوان می کند.ایران بارها اتهام های آمریکا را بی اساس خوانده و هدف برنامه های هسته ای خود را استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی عنوان کرده است.درخواست توافق جدید شامل امنیت منطقه با این همه رئیس کمیسیون سیاست خارجی بوندس تاگ به روزنامه "ولت" گفته توافق جدید با ایران باید شامل مسئله "امنیت منطقه" هم بشود.جمهوری اسلامی در نخستین سالروز خروج واشنگتن از توافق هسته ای اعلام کرد که اجرای تعهدات خود بر مبنای برجام را مرحله به مرحله کاهش می دهد. هدف از این کار وادار کردن سه کشور اروپایی طرف توافق برای فراهم کردن زمینه بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام عنوان شده است.کاهش تعهدات برجامی ایران، از جمله شامل نادیده گرفتن سطح مجاز غنی سازی اورانیوم و محدودیت پیش بینی شده در برجام برای حداکثر ذخیره اورانیوم غنی شده می شود.
افزایش میزان اورانیوم غنی شده با غلظت بیش از سطح مجاز در برجام می تواند جمهوری اسلامی را به ساخت بمب اتم نزدیک تر کند اما منابع مختلف در ارزیابی زمان مورد نیاز برای این کار اختلاف دارند.
حداکثر چهار ماه تا ساخت بمب اتم؟
انستیتو علوم امنیت بین المللی روز چهارشنبه نتایج پژوهشی را منتشر کرد که این زمان را حداکثر چهار ماه ارزیابی کرده است. این موسسه می گوید پژوهش بر مبنای داده های سازمان بین المللی انرژی اتمی تنظیم شده که بر فعالیت های هسته ای ایران نظارت می کند.
جمهوری اسلامی گرچه هدف برنامه های تسلیحاتی و موشکی خود را دفاعی عنوان می کند سوم اردیبهشت از پرتاب موفقیت آمیز نخستین ماهواره نظامی خود توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران خبر داد که با واکنش مخالفت آمیز کشورهای غربی روبرو شد.
آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان این اقدام ایران را محکوم کرده و آن ر مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد خوانده اند.
این قطعنامه که برجام ضمیمه آن است از جمهوری اسلامی خواسته از آزمایش موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی خودداری کند.
وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرده با توجه به این که فناوری پرتاب ماهواره به فضا، بسیار شبیه فناوری مورد استفاده برای شلیک موشک های بالستیک است اقدام اخیر ایران به طور مستقیم در مسیر "پیشرفت نگران کننده" برنامه تولید و آزمایش این گونه موشک ها ارزیابی می شود.
جمهوری اسلامی تا کنون به طور رسمی مذاکره مجدد بر سر برنامه های هسته ای خود را رد کرده، اما مسئولان ارشد ایران بارها گفته اند که به شرط لغو تحریم های آمریکا احتمال از سرگیری مذاکرات منتفی نیست.

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران # #Iran
#سال_سرنگونی #ایران #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی #coronavirus
اعتصاب واعتراض #شورش #زندانیان ، تظاهرات#  سرنگونی #COVID2019  #  اتحادوهمبستگی  - مرگ_بر_دیکتاتور   #مجاهدین خلق ایران