۱۳۹۹ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

زندانیان ایران، عصبی به‌دلیل تهدید ویروس : برینک وایر انگلیسی




زندانیان ایران، عصبی به‌دلیل تهدید ویروس : برینک وایر انگلیسی

 بلاتکلیفی فلج کننده در پشت میله‌های زندان در شرایطی که بیماری شدت می‌یابد.
شورش باز داشت شدگان ناامید منجر به کشته شدن دهها نفر شده است و اعدامها که هم‌چنان ادامه دارد.در رابطه با ابعاد شیوع ویروس کرونا در ایران بحث است. مطابق آمار رسمی ۵۳۰۰ نفر تابه‌حال جان خود را از دست داده‌اند اما منابع دیگر از داخل و خارج ایران تأکید دارند که رقم واقعی دوبرابر می‌باشد.بلاتکلیفی در رابطه با آن دسته از زندانیانی است که مبتلا به ویروس کوید-۱۹ در داخل زندان‌‌های مزدحم که تخمین زده می‌شود نزدیک به یک ربع میلیون زندانی را در خود جای داده‌اند بیشتر است.در شرایطی که مقامات تأکید دارند که گسترش بیماری شروع به کند شدن کرده است، اما فعالان و هواداران زندانیان سیاسی زنگ خطر شیوع بیماری که در تمامی سیستم زندانهای ایران گسترش پیدا کرده است را به صدا در آورده‌اند.
ایران می‌گوید تا به‌حال حدود ۱۰۰۰۰۰ زندانی، از جمله ۱۰۰۰ تبعه خارجی را جهت کاهش فشار روی سیستم زندانها به‌دلیل شیوع ویروس آزاد کرده است.
اما زندانیان با تبعیت دوگانه و زندانیان برجسته که جامعه جهانی آنها را به‌عنوان زندانیان وجدان می‌شناسد علی‌رغم تهدید آلودگی به ویروس پشت میله‌های زندان نگه داشته شده‌اند.
هادی قائمی، مدیر اجرایی مرکز حقوق‌بشر ایران مستقر در نیویورک به AFP گفت،«ویروس در آینده نزدیک در ایران تحت کنترل قرار نخواهد گرفت«.
او اضافه کرد،‌«این بدین معنی است که اماکنی مانند زندانها که بر اساس تعریف ضدفاصله انسانی می‌باشند بسیار بسیار آسیب‌پذیر هستند. جمعیت زندانهای ایران بیش از ظرفیت می‌باشد و درصد ناچیزی از آنها آزاد شده‌اند«.
قائمی مقامات ایران را متهم کرد که با آزاد نکردن زندانیان از اپیدمی به‌عنوان وسیله‌ای برای شکنجه زندانیان و به‌خصوص زندانیان سیاسی استفاده می‌کنند.
او گفت،«زندانیان به‌شدت متشنج هستند و این وضعیت آنها را مستمر تحت فشار روانی نگه داشته است که فرقی با شکنجه ندارد«.
تاجر ایرانی- آمریکایی، سیامک نمازی، ۴.۵ سال است که در زندان می‌باشد. آنوش آشوری ایرانی- انگلیسی از ماه اوت ۲۰۱۷ در باز داشت بوده و کایل مور گیلبرت ایرانی- استرالیایی که در سپتامبر ۲۰۱۸ باز داشت شد حکم ۱۰ ساله خود را در زندان طی می‌کند.
برخی زندانیان شناخته شده خارجی آزاد شده‌اند. رولاند مارشال، یک محقق فرانسوی که در ژوئن ۲۰۱۹ دستگیر شده بود ماه گذشته به فرانسه بازگشت. نازنین زاغری را تکلیف، با ملیت دوگانه ایرانی- انگلیسی به‌صورت موقت از زندان آزاد شد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل هفته گذشته در یک بیانیه هشدار داد که، اغلب زندانیان وجدان و زندانیان دارای ملیت دوگانه هم‌چنان در زندان می‌باشند.
در این بیانیه قید شده است که برخی از آنها بدلایل سنی و بیماریهای پایه‌یی در معرض تهدید جدی ویروس کوید-۱۹ قرار دارند.
گزارشگر ویژه به‌طور خاص نگران وضعیت مراد طهباز Morad Thabaz یک فعال محیط‌زیست برجسته با تبعیت ایرانی، آمریکایی و انگلیسی و مسعود مصاحبMassud Mossaheb با تبعیت ایرانی- اطریشی ۶۰ ساله که به‌دلیل سنی در تهدید عواقب ویروس کرونا و حتی فوت می‌باشد.
لیست زندانیان سیاسی و زندانیان دارای تبعیت دوگانه به‌صورت رنج‌آوری طولانی است. از جمله فریبا عادلخواه یک آکادمیسین ایرانی- آمریکایی که همزمان با مارشال باز داشت شد.
وی روز یکشنبه یکبار دیگر در دادگاه به جرم اتهامات مربوط به امنیت ملی حاضر شد.
جین فرانسیوز بایارتJean- Francois Bayart، پروفسور در انستیتوی بین‌المللی پیشرفت (IHEID) در ژنو و عضو کمیته حمایت از عادل خواه گفت،«با توجه به جدیت وضعیت بهداشتی در کشور نگرانی‌های ما واقعی است. فریبا در یک سلول با چند نفر دیگر است«.
او گفت، اخیراً تعداد زندانیان زن کاهش پیدا کرده است. هم‌چنین ماسک و ژل ضد عفونی در دسترس است.
این آزادی‌ها وضعیت فعال حقوق‌بشر، وکیل نسرین ستوده دریافت کننده جایزه حقوق‌بشر ساخارو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ را تغییری نداده است. او مجدداً در سال ۲۰۱۸ به‌دنبال فعالیت برعلیه حجاب اجباری زنان باز داشت و به زندان انداخته شد.
و نرگس محمدی یک فعال حقوق‌بشر و همکار سابق برنده جایزه نوبل در تبعید شیرین عبادی، هم‌چنان محکومیت ۱۶ ساله خود را به‌رغم مشکلات جدی ریوی در زندان به‌سر می‌برد.
همسر ستوده، رضا خندان پس از ملاقات با او به همراه فرزندانشان در زندان اوین تهران گفت،«ما نمی‌فهمیم چرا رژیم ایران، پس از این همه سال فجایع و خطرات، نمی‌گذارد زندانیان سیاسی را در آرامش باشند».
او در کانال تلگرام خود نوشت،«این میزان از نفرت و تنفر در قبال مردم خودشان و دنیا درک کردنی نیست«.
ایران وجود هر گونه زندانی سیاسی را تکذیب می‌کند و اصرار دارد که تمامی اقدامات لازمه را برای سلامت زندانیان در مدت شیوع ویروس را انجام داده است.
نگرانی در رابطه با شیوع ویروس چنان بحرانی شد که مطابق گزارش عفو بین‌الملل موجب شورش در حداقل ۸ زندان در سرتاسر ایران شد. این شورش‌ها توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد و ۳۶ زندانی در جریان آن کشته شدند.
خانم کاتیا روکس Katia Roux، از سازمان عفو بین‌الملل به AFP گفت،«شورشهای اخیر در زندان‌‌ها در طی این سال از مهم‌ترین موارد بود که نشان‌ دهنده نگرانی جدی زندانیان می‌باشد«. او هم‌چنین نگرانی خود را از وضعیت صدها نفر دیگر که در جریان این شورش‌ها زخمی شدند را ابراز کرد.او از وضعیت رقت‌انگیز سرویس‌های بهداشتی در زندانها و سطح پایین بهداشت در آنها که فاقد تهویه و منابع آب هستند شکایت کرد.
او اضافه کرد،«مقامات اجازه دسترسی به رسیدگی‌های مورد نیاز پزشکی را نمی‌دهند و هیچ تست یا پروسه قرنطینه برای کسانی که مریض می‌شوند وجود ندارد.
تاثیرات ویروس کرونا در ایران جای بحث دارد. مطابق آمار رسمی بیش از ۵۰۰۰ نفر تابه‌حال جان خود را از دست داده‌اند.اما رسانه‌های فارسی زبان در خارج از ایران و گزارشات محلی حاکی از این است که آمار واقعی حداقل دوبرابر می‌باشد. در عین‌حال شورای ملی مقاومت، گروه مقاومت در تبعید ایران (NCRI) مدعی است که آمار واقعی به ۲۸۰۰۰ نفر نیز می‌رسد.
سخنگوی شورای ملی مقاومت شاهین قبادی به AFPگفت،«وضعیت زندانیان یک بمب ساعتی انسانی است«.و این اپیدمی هیچ تاثیری در شهرت ایران به‌عنوان کشوری که دارای بالاترین آمار اعدام در جهان است نداشته.یکی از نفراتیکه در چند هفته گذشته اعدام شد مصطفی سلیمی یک زندانی کرد بود که از زندان سقز در شمال ایران در جریان یک شورش فرار کرده بود. رسانه رسمی ایران گفت، او به جرم سرقت مسلحانه محکوم شده بود و از سازمان دهندگان فرار از زندان بوده است. او مجدداً دستگیر و به‌سرعت حلق‌آویز شد.
قبادی گفت،»زندانیان می‌دانند که هر زمان ویروس وارد زندان شود آنها در قبال آن بی‌دفاع می‌باشند و از روی استیصال دست به چنین اقداماتی می‌زنند».



پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران # #Iran
#سال_سرنگونی #ایران #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی #coronavirus
اعتصاب واعتراض #شورش #زندانیان ، تظاهرات#  سرنگونی #COVID2019  #  اتحادوهمبستگی  - مرگ_بر_دیکتاتور   #مجاهدین خلق ایران