۱۳۹۹ خرداد ۴, یکشنبه

معاون وزیر خارجه اوکراین: اصرار داریم مسئولان سرنگونی هواپیمای پرواز ۷۵۲ مجازات شوند




معاون وزیر خارجه اوکراین: اصرار داریم مسئولان سرنگونی هواپیمای پرواز ۷۵۲ مجازات شوند

معاون وزیر خارجه اوکراین با اشاره به اینکه تاکنون این کشور «هیچ توضیح رسمی» از سوی حکومت ایران درباره سرنگونی هواپیمای پرواز ۷۵۲ دریافت نکرده، می‌گوید: « ما بر مجازات افراد مسئول در این پرونده اصرار داریم».
یوگنی ینین روز شنبه ۳ خرداد در گفت‌وگو با رادیو فردا در واکنش به سخنان نقل‌شده از وزیر دفاع ایران مبنی بر «خطای اوپراتور»، گفت: «تنها زمانی توضیحات ایران را می‌پذیریم که قانع شویم نهایت تلاش را برای به نتیجه رساندن تحقیقات انجام داده است».
محمود صادقی، نماینده مجلس دهم، جمعه دوم خرداد گفت وزیر دفاع جمهوری اسلامی تخطی اپراتور از مقررات و «ضوابط» را دلیل شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به سوی هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران اعلام کرده است.
به روایت این نماینده مجلس، امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، روز سه‌شنبه هفته گذشته در مجلس حاضر شده و گفته است «تخطی اپراتور از ضوابط مربوط به اقدام در وضعیت محدود (لزوم کسب مجوز) و عدم ارتباط‌گیری و اتکا به اطلاعات مبهم دریافتی» علت شلیک به هواپیما بوده است.
پیش از این، شکرالله بهرامی، رئيس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران، گفته بود یک نفر به خاطر این پرونده در بازداشت به‌ سر می‌برد و چند نفر نیز به عنوان متهم احضار شده‌اند.
معاون وزیر خارجه اوکراین با اشاره به اظهارات مقام‌های دولت ایران می‌گوید آنها مسئول تحقیقات هستند ولی موضوعی که ما انتظار داریم این است که این تحقیقات، جامع و شفاف و مطابق با قوانین و استانداردهای بین‌المللی باشد.
او در همین راستا خواستار دسترسی اوکراین به عنوان کشور صاحب هواپیما به اطلاعات در اختیار ایران شد و گفت سایر کشورهای درگیر در این پرونده نیز موضعی مشابه اوکراین دارند.
یوگنی ینین تاکید می‌کند که حکومت ایران علاوه بر اینکه توضیح رسمی درباره این ماجرا برای اوکراین ارسال نکرده، درباره غرامتی که باید به بستگان جانباختگان، خطوط هوایی و کشور اوکراین پرداخت شود نیز توضیحی نداده و «ضمانتی مبنی بر اینکه حادثه‌ای مشابه در آینده تکرار نمی‌شود، دریافت نکرده‌ایم».
مقام‌های دولت اوکراین پیش از این بارها بر ضرورت همکاری حکومت ایران در بررسی سرنگونی پرواز ۷۵۲تاکید و اعلام کرده‌اند نه تنها اپراتور سامانه بلکه تمام کسانی که به دستور آن‌ها به سوی هواپیمای مسافربری اوکراینی موشک شلیک شده بود، باید معرفی و مجازات شوند.
کی‌یف همچنین بارها هشدار داده در صورت امتناع ایران از همکاری به نهادهای بین‌المللی شکایت خواهد کرد.
سناریوی خطای یک نفر مردود است
مقام‌های حکومت ایران در حالی بر خطای انسانی یک اپراتور تاکید دارند که در روزهای گذشته انتشار جزئیات تازه درباره آخرین دقایق پرواز ۷۵۲، پرسش‌ها درباره این موضوع را بیشتر شده است.
در این زمینه آندره کوزلوف، کارشناس حقوق هوانوردی در اوکراین، با اشاره به اظهارات مقام‌های حکومت ایران درباره این موضوع، به رادیو فردا می‌گوید وجود خطای انسانی بدین معنا نیست که دولت ایران از پذیرش مسئولیت حقوقی این سانحه مبراست.
او با تاکید بر اینکه سناریوی اشتباه یک نفر در سامانه پدافند هوایی کاملا مردود است، می‌گوید: « حتی اگر دولت ایران بتواند این موضوع را توجیه کند، این شخص مشغول انجام وظیفه بوده. نیروی مسلح و فرمانده کل قوا و همچنین کسانی که تصمیم گرفتند در شرایط آن شب حریم هوایی ایران بسته نشود، مسئول‌ هستند».
از دیدگاه این کارشناس، «انداختن بار مسئولیت بر دوش یک نفر غیرممکن و غیرقابل پذیرش است».
علاوه بر مقام‌های دولت اوکراین، خانواده قربانیان این پرواز با تشکیل «انجمن خانواده‌های PS752» بر «دادخواهی این جنایت» تاکید کرده‌اند و می‌گویند خواستار مجازات تمامی افراد مسئول در این پرونده هستند.
منبع:رادیو فردا

#پیش بسوی قیام   سراسری  #ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی   #Iran
#سال_سرنگونی #ایران #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی #coronavirus
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني #COVID2019  #  اتحادوهمبستگی 
# مرگ_بر_دیکتاتور #مجاهدین_خلق ایران  #IranRegimeChange
ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید