۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۶, جمعه

هشدار تازه آمریکا درباره 'فریبکاری‌های دریایی ایران'



پایانه نفتی جزیره خارک در خلیج فارسپایانه نفتی جزیره خارک در خلیج فارس

هشدار تازه آمریکا درباره 'فریبکاری‌های دریایی ایران'

دولت آمریکا با انتشار سندی درباره آن چه "اقدامات فریبکارانه" در کشتیرانی ایران و چند کشور دیگر خوانده، هشدار داده است. هم زمان یک مقام آمریکایی گفته است واشنگتن در حال بررسی گزینه‌های خود برای اقدام احتمالی علیه یک کشتی حامل سوخت است که گفته می شود از ایران عازم ونزوئلاست.
وزارت امور خارجه روز پنجشنبه (۱۴ مه) با صدور بیانیه‌ای هدف از سند مذکور- که با هماهنگی وزارت خزانه‌داری و گارد ساحلی آمریکا منتشر شود - را سختگیری بیشتر در اجرای تحریم‌ها به ویژه علیه ایران ، ونزوئلا، کره شمالی و سوریه اعلام کرد.
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: "این دفترچه راهنما به تشریح روش‌های فریبکارانه‌ای است که کشورهایی مانند ایران، کره شمالی و سوریه از آنها استفاده می‌کنند."
آمریکا از شرکت‌های کشتیرانی در جهان به ویژه شرکت هایی که در بخش‌های حمل انرژی و فلزات فعالیت دارند، خواسته است که "مراقب فریبکاری‌های ایران، کره شمالی و سوریه باشند." مقامات آمریکایی می گویند که از جمله این شگردها جعل اسناد محموله کشتی، انتقال کشتی‌به‌کشتی محموله در دریا و استفاده از شرکت‌های صوری برای مخفی نگه داشتن مالک واقعی بار است.
وزارت خارجه آمریکا همچنین هشدار داد شگردهای تشریح‌شده در این گزارش ممکن است باعث تحریم شدن اشخاص و شرکت‌های دخیل شود.
این اقدام آمریکا ساعاتی پس از آن بود که خبرگزاری رویترز در گزارشی با استفاده از داده‌های وبسایت مسیریاب کشتی‌ها گزارش داد که یک کشتی حامل سوخت از ایران عازم ونزوئلا است. ایالات متحده هر دو کشور را به شدت تحریم کرده است.
یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که واشنگتن در حال بررسی گزینه‌های خود برای اقدام احتمالی علیه ارسال این محموله است. او گفت ایالات متحده با اطمینان بالا نتیجه گیری کرده است که ونزوئلا پول این محموله را با طلا به ایران پرداخت می کند.
از اواخر ماه گذشته میلادی ایران با ارسال چندین هواپیما حامل مواد مورد نیاز تعمیر یک پالایشگاه نفتی بزرگ در ونزوئلا زمینه برای فعالیت مجدد این مجموعه فراهم کرده است.
پیشتر آمریکا گفته بود که ونزوئلا که با مشکلات شدید مالی مواجه است هزینه تعمیر و بازسازی صنایع نفتی خود توسط ایران را احتمالا با طلا پرداخت می کند.
رویترز همچنین گزارش داد که چهار کشتی دیگر حامل سوخت که پرچم ایران را بر خود دارند، از بندرعباس حرکت کرده‌اند و پس از عبور از کانال سوئز به زودی وارد اقیانوس اطلس می‌شوند. مقصد نهایی این کشتی‌ها هنوز روشن نیست.
در تحولی دیگر، چین یک بار دیگر اعلام کرده که آمریکا حق استفاده از "مکانیسم ماشه" مندرج در توافق هسته‌ای (برجام) را ندارد.
نماینده چین در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در واکنش به اظهارات اخیر برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در توییتی نوشت: "آمریکا با خارج شدن از برجام نتوانست به تعهداتش طبق قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند. این کشور حق ندارد تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند چه رسد به اینکه بخواهد مکانیزم ماشه را فعال کند. تنها راه درست پیشرفت، حفظ برجام است."
آقای هوک روز چهارشنبه هشدار داده بود که اگر شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید نکند، آمریکا از طریق "مکانیسم ماشه" تمام تحریم‌های شورای امنیت را باز می‌گرداند.
در مقابل محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته بود که برجام، ربطی به برایان هوک ندارد.
با وجود آنکه آمریکا سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، اما آمریکا استدلال می‌کند که می‌تواند مکانیسم ماشه تدوین شده در این توافق را به کار بیندازند چرا که این کشور یکی از مشارکت کنندگان در توافق با ایران و تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ است.
بنا به توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، از اکتبر ۲۰۲۰ (پنج ماه دیگر) تحریم تسلیحاتی ایران لغو شده و ایران می‌تواند از کشورهای دیگر سلاح‌های متعارف بخرد.
منبع:رادیو فردا

#پیش بسوی قیام   سراسری  #ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی   #Iran
#سال_سرنگونی #ایران #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی #coronavirus
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني #COVID2019  #  اتحادوهمبستگی 
# مرگ_بر_دیکتاتور #مجاهدین_خلق ایران  #IranRegimeChange
ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید