۱۳۹۹ تیر ۱۵, یکشنبه

انفجار در سایت اتمی نطنز؛ پایان قدرت‌نمایی پوشالی



انفجار در سایت اتمی نطنز؛ پایان قدرت‌نمایی پوشالی
تنها ۶ روز پس از انفجار عظیم در تاسیسات موشکی خجیر در نزدیکی تهران،روز پنجشنبه ۱۱ تیرماه اعلام شد که در سایت اتمی نطنز هم انفجاری رخ داد. علت انفجار نطنز هر چه باشد، بیانگر ضعف و از هم‌پاشیدگی سیستم حکومتی است که استراتژی بقایش را در بمب اتم قرار داده است.
مثل  همیشه مقامات حکومتی ابتدا تلاش کردند واقعه نطنز را هم مانند انفجار عظیم خجیر، یک حادثه و ابعاد آن را هم ناچیز جلوه دهند. اما ضد و نقیض‌گویی مقامات دست‌اندرکار که یک بار آن را آتش‌سوزی در سوله‌های در دست احداث و بار دیگر آتش‌سوزی در یک‌سوله‌ی انبار لوازم اسقاطی عنوان کردند و هم‌چنین بازدید شتاب‌زدهی صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی از محل، نشان می‌داد قضیه بیخ‌دارتر از چیزی است که حکومت می خواهد نشان بدهد.
این انفجارهای پیاپی در حساس‌ترین مراکز سری نظامی ایران، توجه ناظران و تحلیلگران را جلب کرده است.
نیویورک تایمز به‌نقل از منابع آگاه گزارش داد که انفجار روز پنجشنبه در تأسیسات نطنز ممکن است در نتیجه خرابکاری رخ داده باشد.بنا‌به‌همین گزارش، ساختمانی در سایت اصلی تولید سوخت اتمی ایران در اوایل روز پنجشنبه دچار آتش‌سوزی شد و صدمات شدیدی به‌یک کارخانه وارد کرد که در آن سانتریفوژهای نسل بعدی تولید می‌شد.
برخی اخبار یا شایعات حاکی از حمله سایبری است، خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به‌این که واقعه نطنز، با فاصله زمانی کوتاهی بعد از انفجار در پارچین رخ می‌دهد، خاطرنشان می‌کند که احتمال خرابکاری در نطنز منتفی نیست؛ چرا که نطنز قبلاً هم با ویروس استاکس‌نت مورد حمله قرار گرفته بود.
از سوی دیگر نیویورک‌تایمز به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی خاورمیانه‌ای، که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد یک ابزار انفجاری که در تأسیسات هسته‌یی نطنز کار گذاشته شده بود عامل انفجار بوده است.
نیویورک‌تایمز می‌افزاید: گروهی که خود را“ پلنگ‌های وطن ”می‌نامد مسئولیت این انفجار را به‌عهده گرفته و گفته است گروه‌شان مرکب از مخالفان در دستگاه نظامی و امنیتی رژیم ایران است. آنها گفتند که این حمله بخش‌های بالای سطح زمین را در این تأسیسات هدف قرار داد تا دولت ایران نتواند صدمات آنرا مخفی کند.
به‌هر حال همان دولتمردانی که ابتدا اصرار می‌ورزید واقعهی نطنز یک حادثه اتفاقی بوده و تلفات جانی نداشته و خسارات مادی‌اش هم جزیی بوده، روز بعد (جمعه) حرف و لحن خود را عوض کردند و تلویحاً به‌خرابکاری اذعان نمودند. سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ، ضمن اشاره به‌فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد، گفت با بررسی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده، علت اصلی حادثه مشخص شده، اما به‌دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.
از آنجا که برخی گزارشها انفجار در نطنز را به مجاهدین نسبت داده بودند، سخنگوی مجاهدین در این رابطه موضع‌گیری کرد و گفت: «این کار مجاهدین نیست اما ما خواهان ایران غیراتمی هستیم.آنچه در نطنز واقع شده واکنش به‌پروژه اتمی فاشیسم دینی حاکم بر ایران است…»
در هر فرضیه‌ایی چه به دلیل حادثه، چه به دلیل انفجار از داخل و چه به دلیل حمله سایبری یا بمباران،این انفجارها، انفجار ضعف وناتوانی حکومتی است که به پایان خط خود نزدیک شده است.


🍒🌳💕 #پیش بسوی قیام  سراسری ایران#  اتحادوهمبستگی 🌳🌹🍒
#سال_سرنگونی  #کروناویروس #قیام_تا_پیروزی # مرگ_بر_دیکتاتور
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني  #  شهرهای شورشی
#مجاهدین_خلق ایران #ایران #ما بر اندازیم #  کانونهای شورشی
#coronavirus #COVID2019 #IranRegimeChange
🍒🌳🌹 ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید🌳💕