۱۴۰۳ اردیبهشت ۹, یکشنبه

نگاهی به‌وضعیت کارگران ایران در آستانه روز جهانی کارگر- در ایران تحت حاکمیت فاشیست دینی و در چه شرایطی به استقبال روز جهانی کارگر می‌رویم؟


نگاهی به‌وضعیت کارگران ایران در آستانه روز جهانی کارگر- در ایران تحت حاکمیت فاشیست دینی  در چه شرایطی به استقبال روز جهانی کارگر می‌رویم؟

امسال در چه شرایطی به استقبال روز جهانی کارگر می‌رویم؟ برای فهم وضعیت کارگران در ایران مناسب دیدیم ابتدا درد دل یک کارگر عسلویه را گوش کنیم:

«من از منطقه عسلویه با شما تماس می‌گیرم.

دیروز در یک صحنه دلخراش، یکی از همکاران‌مان از ارتفاع افتاد و جانش را از دست داد.

اینجا نه خوابگاه، نه غذا و نه حقوق خوبی میدن. حتی کار کرد برج ۵مرداد ماه را پرداخت نکردن. هم‌چنین بیمه، کسی هم نیست رسیدگی بکنه. تو هوای بسیار گرم فشار کار بالا، یک ساعت استراحت داریم و باید کف سایت شرکت اونجا استراحت کنیم و بخوابیم.

امیدوارم کسی صدای ما رو بشنود و به دادمان برسد.

نمی‌دونم بعد از این پیام آیا پی‌گیر می‌شوند ما رو دستگیر کنند یا خیر. و چه بلایی سرمان بیاورند. الان تمام کشورمان شده غزه … بابا غزه تو خاک خودمون هست،‌ توی عسلویه هست، بیاید ببینید!

چرا باید با ما مث برده رفتار شود؟ به‌چه علت باید من کارگر ۳ماه حقوق نگیرم؟  چرا باید همسر و بچه من ۳ماه از پول خبری نباشد تا در رفاه و آرامش زندگی بکنند؟ چطور پدر و مادری که ما رو بزرگ کردن حالا نتوانیم لطفشان را جبران کنیم؟ فقر تا کی؟ تا کجا؟ چرا، چرا، چرا، چرا».

آن‌چه این کارگر منطقه عسلویه درد دل کرد را می‌توان در چند میلیون ضرب کرد. آن‌گاه می‌توانیم به‌تصویری از وضعیت کارگران ایران دست پیدا کنیم.

کارگران و استثمار شدید

امسال در شرایطی به استقبال روز جهاني كارگر مي‌رويم كه آخوندها همه مرزهاي چپاول و استثمار كارگران و زحمتكشان را در نورديده اند. آنان حتي قانون كار خودشان را نيز زير پا مي‌گذارند.

در شب عيد نوروز وزير كار حکومت به‌صورت يك جانبه حداقل دستمزد كارگر در سال ۱۴۰۳ را «ماهانه ۶ميليون و ۹۰۰هزار و ۷۸۰تومان» (كمتر از 115 دلار به نرخ روز) اعلام كرد. رقمي كه 4 تا 5 برابر از سبد معيشتي كه «۳۲ميليون و ۸۵۰هزارتومان» براي تهران و «۲۶ميليون و ۵۵۰هزار تومان» در سطح كشور اعلام شده، كمتر است .

اين حداقل دستمزد كه وضعيت معيشتي كارگران را اسف‌بارتر و سفره آن‌ها را خالي‌تر مي‌كند خشم و اعتراض كارگران را برانگيخته است. طوری كه رسانه‌هاي حكومتي نيز اعتراف کردند؛ «خواسته جامعه كارگري، ابطال مصوبه دستمزد است».

اين تنها يك نمونه از بي‌شمار ستم و بيدادي است كه عليه كارگران و زحمت‌كشان روا مي‌شود. بيكاري گسترده، اخراج از كار، عدم ايمني محل كار، پرداخت نكردن همين حداقل حقوق، تورم افسارگسيخته، نداشتن سرپناه و … در اين شمار است. ستم‌گري بر زنان كارگر و اخراج و بيكاری به ويژه زناني كه سرپرستي خانواده‌ را بر عهده دارند، دردناك و مضاعف است.

فساد و غارت همه جانبه

در طرف مقابل يك اقليت ناچيز آخوند و پاسدار سرمايه‌دار و آقازاده‌هاي فاسد با غارت منابع و سرمايه هاي كشور و چپاول دسترنج كارگران و زحمت‌كشان در ويلاها و آپارتمان‌هاي چند 10ميليون دلاري با گران‌ترين خودروهاي خارجي و جت‌هاي شخصي زندگي مي‌كنند.

 در حالي كه فرزندان مردم محروم از حداقل امكانات تحصيلي محرومند، هزاران تن از فرزندان مقامات حکومت در كانادا و اروپا و آمريكا تحت عنوان تحصيل به خوشگذراني مشغولند.

نباید فراموش کرد که حقوق رسمي اعضاي مجلس ، بيش از 30برابر حداقل حقوق كارگران است! اگر رانت‌ها و امتيازهاي حكومتي را هم به آن اضافه كنيم سر به فلك مي‌كشد. به گفته بسياري از كارشناسان مردم كمتر كشوري به اندازه ايران از اختلاف طبقاتي رنج مي‌برند.

خامنه‌اي و پاسداران و قشر غارتگر آخوندهاي حاكم براي كارگران، زحمت‌كشان و خانواده‌هاي آن‌ها جز گرسنگي و بي‌خانماني چيزي به ارمغان نياورده‌اند. تا زماني كه آخوندها بر سركار هستند استثمار كارگران، اختلاف طبقاتي، بيكاري و فقر و تورم، تبعيض و ستم بيشتر و بيشتر مي‌شود.

 بنابراین تنها راه برای نجات از این وضعیت، سرنگوني آخوندها با آتش و قيام است.

تردید نباید کرد که حکومت انسان ستیز حاکم بر میهن، برای بقای خود در حال قربانی کردن اقشار مختلف اجتماعی از بازنشستگان و معلمان تا کارگران و زحمت‌کشان است. پس برای پیشی گرفتن بر آنان ما باید متحد باشیم. مقاومت رمز بقاست. باید همه زحمت‌کشان و کارگران و همه فرودستان جامعه به سمت مقاومت جمعی در مقابل ظلم و استثمار حاکم برخیزند. این تنها چشم انداز روشن برای ما در مقابل دنیای سیاه استبداد است.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  
🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی
🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   
🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7