۱۴۰۳ تیر ۲۱, پنجشنبه

جاوید رحمان: دولت بایدن هیچ استراتژی در مقابل ایران ندارد



جاوید رحمان یک مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه در جریان یک جلسه توجیهی کنگره، از فقدان یک استراتژی گسترده دولت بایدن برای مقابله با ایران و اقدامات مختلف آن در سراسر خاورمیانه انتقاد کرد. ایندیپندنت در گزارشی تصریح کرد؛ جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه صبح برای یک جلسه توجیهی با اعضای دو فراکسیون دوحزبی مجلس نمایندگان در کنگره حضور داشت. او بعداً با روزنامه ایندیپندنت صحبت کرد و ادعا کرد که دولت بایدن استراتژی منسجمی برای مقابله با حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی مانند حوثی‌ها و حزب‌الله ارائه نکرده است.

رحمان در پاسخ مستقیم به این سوال که آیا چنین چشم‌انداز منسجمی به شرکای بین‌المللی آمریکا ارائه شده است، گفت: «نه، فکر نمی‌کنم، فکر می‌کنم اگر آنها [استراتژی‌ای] داشتند، نمی‌دانم وزارت خارجه چه می‌گوید. اما بر اساس آنچه دیده‌ام، چنین استراتژی‌ای وجود ندارد. به همین دلیل است که رژیم ایران از این وضعیت سوء استفاده کرده است.»

جاوید رحمان: ایران از این وضعیت سو‌ءاستفاده کرد

جاوید رحمان افزود: من فکر می‌کنم شما باید در مورد اینکه برای برخورد با رژیمی که دائماً حقوق مردم خود را نقض می‌کند و تهدیدی برای منطقه و جهان به شمار می‌رود باید ثبات قدم داشته باشید.

وی همچنین توافق تبادل زندانیان دولت بایدن را که به آزادی پنج آمریکایی بازداشت‌شده در ایران در ازای آزاد شدن ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در سیستم مالی آمریکا و همچنین آزادی تعداد نامعلومی از زندانیان ایرانی در بازداشت ایالات متحده منجر شد، محکوم کرد.

جاوید رحمان افزود: «ارزش‌های حقوق بشر باید در اولویت قرار گیرد. مشکل دولتهای متوالی آمریکا این است که هر زمان که به نفعشان باشد، با ایرانی‌ها معامله می‌کنند.» رحمان گفت: «سال گذشته، دیدیم که دولت آمریکا در ازای آزادی این گروگان‌ها، موافقت کرد که ۶ میلیارد دلار بدهد. فکر می‌کنم نباید با یک دولت یاغی معامله کنیم.»

پاسخ آمریکا

متیو میلر، سخنگوی اصلی وزارت امور خارجه، روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود، هنگام پاسخ به پرسش روزنامه ایندیپندنت در مورد این اظهارات، آنها را به شدت رد کرد.

میلر گفت: «اول از همه، بگویم که هر کسی حق دارد نظر خود را داشته باشد.اما این نظری است که ما به هیچ وجه با آن موافق نیستیم. اگر به کل سیاست‌‌ ما نگاه کنید، روشن کرده‌ایم که متعهد هستیم ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. ما با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان برای اطمینان از این هدف همکاری کرده‌ایم.»

میلر افزود: شما دیده‌اید که ما بیش از ۶۰۰ کنترل صادرات و تحریم بر ایران و نهادهای مرتبط با رژیم ایران اعمال کرده‌ایم تا با نفوذ مخرب ایران مقابله کنیم. شما دیده‌اید که ما از طریق اقدامات دیپلماتیک با شرکا در منطقه کار کرده‌ایم تا با نفوذ ایران مقابله کنیم و از حمایت ایران از ترور جلوگیری کنیم. بنابراین، نه، من به هیچ وجه با این نظر موافق نیستم»

لازم به یاد آوری است که  جاوید رحمان در حدود یک ساعت در مورد گزارش آینده خود که قرار است در ۱۷ جولای منتشر شود، صحبت کرد. او سرکوب مداوم معترضان و اقلیت‌های سیاسی یا مذهبی توسط دولت ایران را شرح داد که گزارش او آن را به کشتارهای انجام شده علیه مجاهدین خلق (MEK) و سایر مخالفان در دهه ۱۹۸۰ مرتبط می‌کند.

از نظر رحمان، کشتارهای دهه ۱۹۸۰تحت همان فرهنگ سرکوبی رخ داد که مسئول مرگ یک زن جوان در بازداشت پلیس مذهبی این کشور در سال ۲۰۲۲ و همچنین سرکوب‌های سرکوب قیامهای بعدی.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7