۱۴۰۳ تیر ۲۱, پنجشنبه

مختصات کنونی خامنه‌ای پسامرگ رئیسی و پساپزشکیان - مؤلفه‌های شکست خامنه‌ای در انتخابات ۱۴۰۳


      مختصات کنونی خامنه‌ای پسامرگ رئیسی و پساپزشکیان  - مؤلفه‌های شکست خامنه‌ای در انتخابات ۱۴۰۳


انتخابات ۱۴۰۳ به پایان رسید. برای شناخت و درک بهتر وضعیت سیاسی کشور بعد از مرگ رئیسی و جانشینی پزشکیان، نگاهی می‌اندازیم به مختصات کنونی خامنه‌ای و مولفه‌های شکستش در این نمایش.برای درک ابعاد و مؤلفه‌های شکست خامنه‌ای از تحریم سراسری مردم ایران در انتخابات ۱۴۰۳، باید به وقایع قبلی برگردیم. در ۲۸ شهریور ۱۳۹۹، خامنه‌ای در دیدار با لباس‌شخصی‌های خود تحت عنوان «نمایندگان تشکل‌های دانشجویی» جمله‌ای گفت. وی گفت که راه حل مشکلات نظام ولایت فقیه و عبور از بحران‌های موجود، تشکیل یک «دولت جوان و حزب‌اللهی» است.

 مفهوم دولت جوان و حزب‌اللهی سرانجامش

منظور خامنه‌ای از «جوان» و «حزب‌اللهی» استفاده از افرادی مانند «قاسم سلیمانی» و «ابراهیم رئیسی» در ساختار اجرایی قدرت بود. او فکر می‌کرد با انتصاب رئیسی و حذف اصلاح‌طلبان، می‌تواند به یک «دولت جوان حزب‌اللهی» برسد و مشکلات نظام را حل کند. در آن روزها، وی در آرزوهای خود، خواب «دولت اسلامی»، «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» و «گام دوم انقلاب» را می‌دید.

باید تاکید کرد که این رویابافی‌ها از سر قدرت نبود، بلکه وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اسفناک جامعه، نشان‌دهنده ضعف وی بود. خامنه‌ای از ترس قیام‌های فراگیر به این عناوین و آرزوها متوسل شده بود. اما بادکنک این آرزوها با مرگ رئیسی ترکید و استراتژی یک‌دست کردن و خالص‌سازی نظام را نابود کرد.

 تاریخچه‌ای از عقب‌نشینی‌ها و نمونه اخیر

خمینی در جنگ هشت ساله با عراق، همواره تاکید می‌کرد که جنگ باید تا آخرین خشت خانه در تهران ادامه پیدا کند. اما وی از ترس سقوط بعد از عملیات ارتش آزادیبخش ملی ایران در «مهران»، به آتش‌بس تحمیلی تن داد و جام زهر سرکشید. حالا راس نظام ملایان نیز مجبور است تبعات مرگ زودهنگام رئیسی را بپذیرد. آثار عملکرد این زهر در انتخابات ۱۴۰۳ به‌ صورت شقه و شکاف آشکار شد.

آنچه در انتخابات ۱۴۰۳ شنیده ‌شد، صدای ۸۸ درصد در دور اول و ۹۱ درصد از مردم ایران در دور دوم بود. این تحریم، رفراندومی را رقم زد که خامنه‌ای هیچ‌گاه حاضر به تن‌دادن به آن نبوده و نیست. تحریم سراسری، محصول سلسله قیام‌ها و اعتراضات پیشین است و بیانگر وجود فضای انفجاری در جامعه است. مردمی که جز به تغییر نظام ملایان نمی‌اندیشند و اعتراضات ناخاموش اجتماعی را به وجودی غیرقابل انکار تبدیل کرده‌اند.

[انتخابات؛ مردم بازهم خامنه ای را بور کردند!]

 واکنش خامنه‌ای به تحریم

وی مجبور شد با پذیرش تحقیر بگوید: «این‌که تصور شود کسانی که در دور اول رأی ندادند، مخالف نظام هستند، برداشت کاملاً اشتباهی است!» اما این ترجمان حرف همان قمارباز بازنده است. اگر چنین بود که خامنه‌ای ادعا کرد، نیازی به بیان آن نبود. چرا که به زعم خامنه‌ای امر عیان بود.

برخلاف اظهارات وارونه‌نمایانه خامنه‌ای، رأی اکثریت مردم ایران، اعتراض به وضع موجود و تمایل به براندازی است. مردم ایران به تبعات و جایگاه تصمیم خود واقف بوده و هستند. این مهم‌ترین مؤلفه در رقم‌زدن وضعیت کنونی است. این تحریم تا آنجا جدی، چشمگیر و غیر قابل کتمان است که در نخستین گام، شقه و شکافی را به وی تحمیل کرد.

 آینده حاکمیت ملایان

با توجه به ماجراجویی‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه و عوامل دیگری مانند انتخابات آمریکا، نظام ملایان روزگار سختی در پیش خواهد داشت. خامنه‌ای تلاش می‌کند با تقویت دولت سایه، با وضعیت شکننده‌اش مقابله کند.

خامنه‌ای با نمایش انتخابات، می‌خواست معضل جانشینی خود را حل کند و نظام را از بحران‌های بی‌علاج عبور دهد. اما تحریم حداکثری خلاف این خواسته وی را رقم زد. او اکنون در مختصات جدید، زمینه مساعد برای تعیین جانشین را از دست داده است. وی باید با شکاف‌های درونی حاکمیت خود نیز مقابله کند. این موضوع بنیه او و حکومتش را در مقابله با قیام‌های آتی تحلیل خواهد برد.

تحریم سراسری انتخابات ۱۴۰۳ نتیجه طبیعی اعتراضات و نارضایتی‌های گسترده اجتماعی است. این تحریم به عنوان یک رفراندوم برگزارنشده، ضعف‌های نظام ملایان را نمایان کرد. افزون بر این نشان داد که مردم ایران به تغییرات بنیادین اعتقاد دارند. با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد که نظام ملایان در مسیر فروپاشی سرنگونی  قرار گرفته است. تداوم اعتراضات و فشارهای داخلی و خارجی می‌تواند این روند را تسریع کند. در چنین شرایطی، خامنه‌ای مجبور به اتخاذ تصمیمات دشواری خواهد شد که احتمالا بر وضعیت داخلی و خارجی ایران تاثیرات عمیقی خواهد داشت.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7