۱۴۰۳ تیر ۲۴, یکشنبه

خانم مای ساتو که بعنوان گزارشگر ویژه درامور ایران جانشین جاوید رحمان میشود کیست؟

                           خانم مای ساتو   که بعنوان گزارشگر  ویژه درامور ایران جانشین جاوید رحمان  میشود کیست؟

انتصاب مای ساتو به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشرایران -  شورای حقوق بشر سازمان ملل در تاریخ 22 تیرماه 1403، خانم مای ساتو، حقوقدان ژاپنی، را به عنوان گزارشگر ویژه جدید این سازمان در امور ایران منصوب کرد. ساتو که سابقه درخشانی در زمینه حقوق بشر، به خصوص مبارزه با مجازات اعدام، تخلفات قضایی و قوانین بین‌المللی حقوق بشر دارد، جانشین جاوید رحمان، حقوقدان پاکستانی-بریتانیایی، می‌شود.

سابقه جاوید رحمان: جاوید رحمان از سال 1397 به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران فعالیت می‌کرد. او در طول این دوره گزارش‌های متعددی را از وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران منتشر کرد، از جمله:

تعداد بالای بازداشت‌ها، اعدام‌ها و قتل‌های خودسرانه و غیرقانونی

کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت

نقض گسترده حقوق زنان

و اخیرا هم گزارش بسیار دقیقی منتشر کرد که در آن قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را جنایت علیه بشریت و معادل نسل کشی معرفی کرد.

رحمان همچنین جمهوری اسلامی ایران را به دلیل عدم همکاری با گزارشگران ویژه سازمان ملل و ممانعت از سفر آنها به ایران مورد انتقاد قرار داد.

رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به گزارشگران

جمهوری اسلامی ایران سابقه‌ای طولانی در عدم همکاری با گزارشگران ویژه سازمان ملل دارد. این کشور از دهه 1370 به هیچ یک از گزارشگران ویژه اجازه سفر به ایران و تهیه گزارش را نداده است.

انتظارات از مای ساتو:

انتظار می‌رود که مای ساتو نیز مانند جاوید رحمان، گزارش‌های صریح و مستقلی از وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه دهد. همچنین او باید تلاش کند تا با مقامات ایرانی همکاری کند و به ایران سفر کند.با این حال، با توجه به سابقه جمهوری اسلامی در عدم همکاری با گزارشگران ویژه، کار ساتو دشوار خواهد بود.

جامعه بین‌المللی باید از مای ساتو در انجام وظایف خود حمایت کند و به جمهوری اسلامی ایران فشار آورد تا با او همکاری کند و به او اجازه سفر به ایران را بدهد.

خانم مای ساتو کیست؟

خانم مای ساتو اهل ژاپن کارشناس حقوق کیفری است. وی کارنامه مفصلی در مبارزه با اعدام دارد و در مبارزه با قتل‌های فراقانونی، تخلفات قضایی، تخلفات ضابطان قضایی و پلیس و قوانین بین‌المللی حقوق بشر هم سابقه‌ای طولانی دارد.

مای ساتو، دانشمند علوم اجتماعی ژاپنی که قرار است در پایان ماه ژوئیه به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق‌بشر در ایران جایگزین جاوید رحمان شود یک «کارشناس درجه یک» در حقوق کیفری است و به‌گفته ناظران یکی از مدافعان برجسته حقوق‌بشر توصیف شده است.

ساتو، برنده جایزه جرم‌شناس جوان ژاپن در سال ۲۰۱۴، در حال حاضر دانشیار دانشگاه معتبر موناش استرالیا است. پیش از این به‌عنوان محقق و دانشیار در دانشگاه ملی استرالیا و هم‌چنین مدرس و دانشیار در دانشگاه ریدینگ و افسر تحقیقاتی آکسفورد-هاوارد و عضو فوق دکترا در دانشگاه آکسفورد، هر دو در بریتانیا، کار کرده است.

دیکتاتوری آخوندی با انتصاب خانم مای ساتو گزارشگر ویژه ملل متحد در امور ایران مخالف کرد.

مای ساتو دارای دکترای حقوق از بریتانیا است و بر موضوعاتی چون «مجازات اعدام»، «تخلفات قضایی» و «قوانین بین‌المللی حقوق بشر» تمرکز دارد

شورای حقوق بشر سازمان ملل در آخرین روز از پنجاه و ششمین جلسۀ خود، مای ساتو، حقوقدان ژاپنی، را به عنوان گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در امور ایران منصوب کرد.

این شورا روز جمعه ۲۲ تیرماه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که خانم ساتو جانشین جاوید رحمان در این سمت خواهد شد.

وظیفه گزارشگر ویژه، بررسی وضعیت دقیق حقوق بشر در ایران است و در همین ارتباط تلاش خواهد کرد تا به ایران سفر کند و نتایج تحقیقات خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش دهد.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7