۱۴۰۳ تیر ۲۱, پنجشنبه

تشتت وتفرقه وبهم ریختگی اصول‌گرایان پس از شکست در انتخابات ۱۴۰۳ - اصول گرایان چه ارگان ویا نهادی را مقصر شکست میدانند


وضعیت اصول‌گرایان پس از شکست در انتخابات ۱۴۰۳ - اصول گرایان چه ارگان ویا نهادی  را مقصر شکست میدانند 

سرگیجه اصول‌گرایان پس از شکست در انتخابات

در این شکی نیست که اصول‌گرایان هرگز فکر نمی‌کردند که پس از چند سال خالص‌سازی خامنه‌ای، فردی مانند پزشکیان جانشین رئیسی شود. جانشینی پزشکیان باعث سرگیجه و بهت آنان شده است. شاید اگر روزی کسی به اصول‌گرایان می‌گفت که جانشین احتمالی رئیسی، فردی مثل پزشکیان خواهد بود به گوینده و سخن می‌خندیدند. اما چنین شد و خنده محتمل به گریه و سرگیجه قطعی انجامید. وضعیت به هم ریخته جبهه اصول‌گرایان پساراهیابی پزشکیان به پاستور موید همین سخنان است. از تفرق و موضع‌گیری علیه یکدیگر تا جنگ با جبهه اصلاح‌طلبان قلابی و پزشکیان و… همه و همه در همین بستر قابل تبیین است.

به محض اینکه پزشکیان از صندوق درآمد تشنج و سرگیجه اصول‌گرایان شروع شد. بهت و ناکامی همراه با طعم تلخ شکست وضعیتی را رقم زد که عملکردها و اظهارات شگفت‌انگیزی را از سوی آنان رقم زد. بگذریم که پیش از انتخابات نیز عدم توافق و تعامل آنان با یکدیگر نشان از تشتت و تفرقه در بین آنان بود. همه درخواست‌ها و خواهش‌ها از قالیباف و جلیلی که یکی به نفع دیگری کنار برود تا شاید پزشکیان راهی پاستور نشود بی‌نتیجه ماند. پزشکیان برنده شد و اصول‌گرایان ماندند و عکس‌العمل‌هایی که بلافاصله شروع شد و هنوز هم با شدت ادامه دارد. پس از پایان انتخابات ستاد قالیباف و جلیلی یکدیگر را عامل شکست اصولگرایان در نمایش معرفی کردند.

دعوای اصول‌گرایان در بالاترین سطح ممکن

ستاد قالیباف در بیانیه‌ای اعلام کرد که جلیلی پایان دوران رئیسی را رقم زد! دلیل را نیز، عدم کناره‌گیری جلیلی به نفع قالیباف پیش از انتخابات عنوان کرد. حال آنکه قالیباف با رای کمتر از ۴ میلیونی در دور اول چطور می‌توانست رقیب پزشکیان ۱۰ میلیونی باشد (آمار رسمی اعلام شده و نه آمار واقعی) سخنی که نشان از سرگیجه یادشده دارد! ستاد قالیباف با اشاره به جلسه قالیباف، جلیلی و قاآنی، فرمانده نیروی قدس در مشهد این اظهارات را بیان کرد. واردشدن قاآنی، فرمانده «میدان» خامنه‌ای به گود دیپلماسی، خود نیز گویای وضعیت بهم ریخته جبهه خامنه‌ای است.

در مقابل و در واکنش اما، جلیلی‌چی‌ها استدلا‌های خود را داشتند. حسین ثابتی، مشاور ارشد جلیلی و نماینده مجلس، «مقبولیت» بیشتر جلیلی را به رخ طرفداران قالیباف کشید. ثابتی متقابلا به قالیباف و ستادش تاخت که اگر به نفع جلیلی کنار می‌رفت، جلیلی در همان دور اول رئیس‌جمهور می‌شد. این سخن نیز گزاف و از علائم سرگیجه اصول‌گرایان است. چرا که مجموع رای قالیباف و پورمحمدی که علی‌القاعده در دور دوم به کیسه جلیلی ریخت نتوانست وی را نجات دهد!

وی در پی سرگیجه یادشده به آراء قومیتی پزشکیان به عنوان دلالت راهیابی وی به پاستور اشاره کرد. اما سرگیجه به وی اجازه نداد که بداند و اعلام کند که در چنین صورتی، پزشکیان تنها آراء ۳ یا حداکثر ۴ استان را داشت. در این استان‌ها نیز در انتخابات مجلسین خامنه‌ای در اسفند ۴۰۲، اکثریت مورد ادعا، به نفع اصولگرایان رای داده بودند! موضوعی که آن قدر بی‌پایه بود که حتی انتقاد زاکانی، رقیب پوششی جلیلی و یاسر جبرائیلی رئیس سابق مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیگر حامی جلیلی را نیز در پی داشت. یعنی نه در کلیت جبهه اصول‌گرایان، در درون باند جلیلی نیز سرگیجه و تشتت حرف اول را می‌زند.

مقصر «شورای نگهبان» است!

سرگیجه به حدی بود که برخی اصول‌گرایان «شورای نگهبان» خامنه‌ای را مقصر شکست خود دانستند! که چرا پزشکیان را تایید صلاحیت کرده است. محمد منان رئیسی، نماینده قم در مجلس در این سنخ بود. در حالی که پزشکیان در بین سه نامزد اصلاح‌طلبان قلابی، یعنی جهانگیری، عباس آخوندی و خودش، سبک‌وزن‌ترین کاندید و قابل شکست‌ترین گزینه محتمل بود. برخی تحلیل‌گران بر این باورند که خامنه‌ای و «شورای نگهبان» عامدانه و به این دلیل پزشکیان را تایید صلاحیت کرد چون می‌دانست وی بدون شک بازنده خواهد بود.

شدت و حدت دعواها و سرگیجه و مات و مبهوتی اصول‌گرایان به حدی بود که صدای شدید برخی مهره‌های خامنه‌ای را نیز درآورد. محمدرضا طاهری،‌«مداح» خامنه‌ای در عکس‌العمل گفت: «داداش انتخابات تمام شد. آقا می‌فرمایند سکوت؛ باز شروع می‌کنند! تمام کنید دیگه باید وحدت باشه در مملکت…»!

حمید رسایی از مخالفان شناخته‌شده قالیباف نیز نوشت: «… به توهین و تخریب اطرافیان کاندیداها اهمیت ندهید. بابت پروژه تخریب قراردادی دارند و مجبورند…»!

جنگ و جدال لفظی و عملی دو جناح با هم

بازداشت محسن برهانی وکیل و از طرفداران پزشکیان نیز دیگر واکنش اصول‌گرایان شکست‌خورده در واکنش به نصب پزشکیان بود. آش سرگیجه و تفرق در این جبهه به حدی شور بود که محمد زعیم‌زاده سردبیر روزنامه «فرهیختگان» خطاب به اعضای ستاد قالیباف و جلیلی نوشت «با اعضای ستادی که هنوز نمی‌دانند افسردگی بعد از زایمان آنها ربطی به مردم ندارد چه کنیم؟» عباس عبدی نیز خطاب به محسن منصوری عضو کابینه رئیسی و رئیس ستاد انتخابات جلیلی نوشت: «دو روز دیگه باید جل و پلاست را جمع کنی از پاستور بری بچه‌داری کنی.»!

روزنامه جوان سپاه نیز در پیامی خطاب به پزشکیان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را ۲ جریان زائد معرفی کرد!

اینها چکیده‌ای از مختصات، سرگیجه و جنگ و دعوای باندی و فراباندی اصولگرایان بود که رسانه‌ای شد. قطعا بسیاری نیز مجال رسانه‌ای‌شدن پیدا نکرده است. با این اوصاف ۲ واقعیت قطعی است.

اول ضربه کوبنده تحریم که خامنه‌‌ای و به تبع آن اصول‌گرایان را گیج کرده است.

دوم جنگی که ازین پس بین آنان و پزشکیان و اطرافیانش ادامه پیدا خواهد کرد. جنگی که برآیندش اختلافات بیشتر در بالای هرم قدرت و اعتراضات یقینی در آتی نزدیک خواهد بود.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7