۱۴۰۳ آبان ۳, پنجشنبه

آخرین تحولات ورویدادهای جنگ منطقه در رسانه های جهان - تشدید درگیریها وبی نتیجه بودن رایزنیها برای آتش بس وپایان جنگ


               آخرین تحولات  ورویدادهای جنگ منطقه - تشدید درگیریها وبی نتیجه بودن رایرنیها برای  آتش بس وپایان جنگ 

الشرق الاوسط : ارزیابی وضعیت با برخی طرف‌های «چارچوب هماهنگی» حاکم در عراق به اشتراک گذاشته شد. عناصر «الحشد الشعبی» در مراسم تشییع عباس نیلفروشان، از فرماندهان «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در نیمه‌ی ماه جاری در نجف شرکت کردند (ا.ف.ب). منابع عراقی، چهارشنبه فاش کردند که شخصیت‌های ایرانی به رهبران ائتلاف شیعی حاکم در عراق اعلام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود اسرائیل «ظرف یک هفته» پاسخ نظامی خود را به موج حملات موشکی که تهران در اوایل ماه انجام داده، بدهد.

این منابع به «الشرق الأوسط» گفتند که شخصیت‌های ایرانی مرتبط با پرونده عراق در تهران «ارزیابی اولیه از زمان حمله اسرائیل را با رهبران چارچوب هماهنگی به اشتراک گذاشته‌اند»، و اشاره کرده‌اند که «این حمله ممکن است در طول هفته اتفاق بیفتد».

به گفته این منابع، تهران «نشانه‌های بسیار منفی درباره شکست میانجی‌گری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای جلوگیری از حمله اسرائیل» دریافت کرده است.

اطلاعات ایرانی که در میان محافل «چارچوب هماهنگی» منتشر شده است، حاکی از «کاهش احتمالاتی است که تل‌آویو از حمله به ایران منصرف شود».

شخصیت‌های ایرانی به رهبران احزاب عراقی توصیه کرده‌اند که «در صورت واقع شدن حمله اسرائیل به تأسیسات وابسته به گروه‌های وابسته به تهران در عراق، احتیاط و هوشیاری لازم را داشته باشند».

منابع گفتند که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، «هنگام بازدید از بغداد در ۱۱ اکتبر ماه جاری، نسبت به امکان اجتناب از حمله خوش‌بین بود، اما اکنون وضعیت بدبینانه‌تر است».

این منابع اضافه کردند که ارزیابی‌های جدید پس از نمایش نتایج سفر اخیر عراقچی به منطقه ارائه شده، اما ایرانی‌ها «علیرغم دشواری‌ها، تلاش‌های خود را در میانجی‌گری‌های متعدد متوقف نخواهند کرد».

به گفته منابع، اطلاعاتی که شخصیت‌های ایرانی با عراقی‌ها به اشتراک گذاشته‌اند، «هیچ جزئیات دقیقی در مورد ابعاد حمله و اهداف آن ندارد، جز این‌که قانع هستند که پاسخ اسرائیل نسبت به هر زمان دیگری نزدیک‌تر است».

منابع سیاسی در تل‌آویو فاش کردند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و مقاماتی که در جریان سفر وی که چهارشنبه به پایان رسید، ملاقات کرده بود، خواسته تا حمله به ایران را به تأخیر بیندازد و با دیدگاه آمریکا درباره تحولات خاورمیانه هماهنگ باشد.

**

خبرگزاری وفا-محمود عباس  رئیس جمهور دولت فلسطین  در نشست «بریکس» خواستار توقف فوری تجاوزات اسرائیل علیه ملت ما و خروج کامل از نوار غزه شد

- زمان آن فرا رسیده است که ظلم پایان یابد و اقدامات نظامی‌گری و ادامه اشغال متوقف شود.

- ما از جهان می‌خواهیم که اسرائیل را ملزم به اجرای قطعنامه مجمع عمومی در مورد نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری کند.

- نیاز فوری به یک نظام جهانی متوازن‌تر و عادلانه‌تر وجود دارد تا راه‌حل‌های مؤثری برای مسائل طولانی‌مدتی که جهان از آن رنج می‌برد، پیدا شود؛ در صدر آن‌ها مسئله فلسطین قرار دارد.

- ما روی کشورهای بریکس برای پایه‌گذاری صلح و امنیت بین‌المللی بسیار حساب می‌کنیم.

- جامعه بین‌المللی باید تصمیم اسرائیل برای بستن دفتر آژانس کار و امداد سازمان ملل (آنروا) در قدس و متوقف کردن فعالیت‌های آن را محکوم کند.

- رئیس بار دیگر تمایل کشور فلسطین برای پیوستن به گروه بریکس را اعلام کرد.

کازان - ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴: وفا - رئیس جمهور کشور فلسطین، محمود عباس، خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف فوری تجاوزات اسرائیل علیه ملت فلسطین، ورود کمک‌های بشردوستانه و خروج کامل از نوار غزه شد. همچنین او از جامعه بین‌المللی خواست فلسطین را برای بازسازی و بازگشت آوارگان به مناطق خود یاری کند.

او از کشورهای جهان خواست تا قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری را اجرا کنند و اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین را، به پایتختی قدس شرقی، ظرف یک سال به پایان برسانند.

رئیس جمهور جامعه بین‌المللی را به مخالفت و محکومیت تصمیم دولت اسرائیل مبنی بر بستن دفتر اصلی آژانس کار و امداد سازمان ملل (آنروا) در قدس شرقی و متوقف کردن فعالیت‌های آن در رسیدگی به پناهندگان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین فراخواند و خواستار فشار برای لغو این تصمیم شد.

وی بار دیگر تمایل کشور فلسطین برای پیوستن به گروه بریکس و تقویت همکاری و گفتگو با اعضای آن را اعلام کرد و تأکید کرد که فلسطین کاملاً آماده است تا به اهداف، اصول و فعالیت‌های این گروه متعهد شود و در جهت تحقق اهداف آن گام بردارد.

یک سال کامل از بزرگ‌ترین فاجعه‌ای که مردم فلسطین پس از نکبت سال 1948 تجربه کرده‌اند می‌گذرد، یعنی جنگ اسرائیل که در آن جنایات نسل‌کشی و پاکسازی نژادی در نوار غزه انجام می‌شود، با هدف خالی کردن این منطقه از ساکنانش. به‌ویژه اکنون در شمال نوار غزه، جایی که نیروهای اشغالگر با گرسنگی دادن به مردم، آن‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند. همچنین، تجاوزات نیروهای اشغالگر و شهرک‌نشینان تروریست به کرانه باختری، از جمله قدس شرقی، که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و منطقه را در معرض انفجار و گسترش دایره درگیری قرار داده است.

دولت اسرائیل تصمیم گرفته است دفتر اصلی آژانس کار و امداد سازمان ملل (آنروا) در قدس شرقی را ببندد و فعالیت‌های آن در رسیدگی به پناهندگان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را متوقف کند. این تصمیم باید از سوی جامعه بین‌المللی رد و محکوم شود و اسرائیل مجبور به لغو آن شود.

در نتیجه، نیاز فوری به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف فوری آتش‌بس، ورود کمک‌های بشردوستانه و خروج کامل اسرائیل از نوار غزه وجود دارد. همچنین دولت فلسطین باید مسئولیت‌های خود را برای بازگشت آوارگان به مناطقشان و بازسازی بر عهده گیرد.

، ما از کشورهای جهان می‌خواهیم که قطعنامه مجمع عمومی درباره نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری را اجرا کنند و اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین، به پایتختی قدس شرقی، را ظرف یک سال پایان دهند، همان‌گونه که در توصیه آن آمده است. همچنین در صورت عدم پایبندی، باید مجازات‌هایی علیه اسرائیل اعمال شود و با همکاری سازمان ملل و طرف‌های ذی‌ربط، کنفرانسی بین‌المللی برای صلح برگزار شود. در این زمینه، ما به کشورهای گروه بریکس که اکنون وزنه‌ای مؤثر و تصمیم‌گیر در برقراری صلح و امنیت بین‌المللی هستند، بسیار امید بسته‌ایم.

**

تلویزیون العربیه آخرین تحولات و اخبار جنگ منطقه :

اخبار جنگ لبنان

حملات هوایی اسرائیل

اسرائیل حملاتی با استفاده از بمب‌های فسفری انجام داد که منجر به کشته شدن 3 سرباز لبنانی شد.

در ساعات اولیه صبح، حملات هوایی اسرائیل به شدت به جنوب لبنان ادامه داشت و گزارش‌ها از وقوع چهار حمله هوایی به شهر صور در جنوب لبنان حکایت دارد.

وضعیت انسانی و نظامی

دبیرکل سازمان ملل گفت که مردم در شمال غزه از محاصره اسرائیل رنج می‌برند و نیاز به کمک‌های انسانی دارند.

همچنین، وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، تأکید کرد که مشکلات انسانی در غزه می‌تواند منجر به ظهور نیروهای مسلح جدیدی شود.

سخنان مقامات اسرائیلی

نتانیاهو جنگ کنونی را به عنوان نبردی بین تمدن و وحشت توصیف کرد و گفت: "همه باید قدرت ما را درک کنند بعد از اینکه به ایران حمله کنیم."

وزیر دفاع اسرائیل افزود که اسرائیل به طور مؤثر توانسته است سلسله مراتب فرماندهی حزب الله و حماس را از بین ببرد.

نقش حزب الله

حزب الله تأیید کرد که هاشم صفی‌الدین، جانشین حسن نصرالله، در حملات اخیر اسرائیل کشته شده است.

همچنین، حزب الله تصاویری از حمله به مواضع اسرائیلی منتشر کرده است.

اخبار غزه

وضعیت در غزه

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که به دلیل حملات مداوم، برنامه واکسیناسیون علیه فلج اطفال در غزه متوقف شده است.

کمک‌های انسانی

وزیر دفاع آمریکا در تماس‌های اخیر خود با مقامات اسرائیلی بر لزوم ازسرگیری کمک‌های انسانی به غزه تأکید کرده است.

او همچنین بر اهمیت تأمین امنیت نیروهای مسلح لبنانی و نیروهای یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل) تأکید کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای اسرائیلی به صورت مداوم به مناطق مختلف غزه، از جمله اردو گاههای پناهندگان، حمله می‌کنند.

کرانه باختری

ناآرامی‌ها در کرانه باختری / نیروهای اسرائیلی به چندین خانه در دیر ابومشعل در غرب رام الله یورش بردند و تلفات مالی و جانی به بار آوردند.

همچنین، مقامات فلسطینی از ورود نیروهای اسرائیلی به اردوگاه عسکر جدید در شرق نابلس خبر داده‌اند.

اسرائیل می گوید تونل نیروهای نخبه حزب الله را منهدم کرده است

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که تونل نیروهای نخبه حزب الله رضوان را در جنوب لبنان منهدم کرده است. در بیانیه ارتش آمده است: «تونل زیرزمینی در داخل یک خانه غیرنظامی پیدا شد که به عنوان محل ذخیره سلاح در روستایی در جنوب لبنان عمل می کرد.

- به روز رسانی 1- بیمارستان می گوید حداقل 17 فلسطینی در حمله اسرائیل به مدرسه در مرکز غزه کشته شدند

بیمارستان العوده نصیرات اعلام کرد که دست کم 17 فلسطینی از جمله کودکان روز پنجشنبه در حمله اسرائیل به مدرسه ای در اردوگاه نصیرات در بخش مرکزی نوار غزه، جایی که افراد آواره از جنگ در آن پناه گرفته بودند، کشته شدند.

-ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک مرکز فرماندهی و کنترل حماس را که در محوطه‌ای که قبلاً به عنوان مدرسه در نصیرات جاسازی شده بود، هدف قرار داده است.

- آلمان صادرات بیش از 100 میلیون دلاری تسلیحات به اسرائیل را در بحبوحه آخرین چالش قانونی تایید کرد

داده‌های وزارت خارجه در روز پنجشنبه نشان داد که آلمان در ۳ ماه گذشته بیش از 100 میلیون دلار صادرات نظامی به اسرائیل را صادر کرده است که همزمان با آخرین چالش حقوقی گروه‌های حقوق بشر نگران استفاده بالقوه از این سلاح‌ها در جنگ غزه است. بر اساس پاسخ دولت به تحقیق پارلمانی سوییم داگدلن، قانونگذار جناح چپ، آلمان از آگوست 2024 94,052,394 یورو (101.61 میلیون دلار) صادرات تسلیحات به اسرائیل را تصویب کرده است.

**

تایمز لندن ۲۴اکتبر:اسرائیل پس از رز اطلاعاتی آمریکا، اقدام تلافی جویانه ایران را به تعویق انداخته بود

افشای یک سند حساس که تصور می‌شود ارزیابی نقشه‌های حمله ارتش اسرائیل است، باعث تجدیدنظر در واکنش به حمله موشکی تهران می‌شود.

اسرائیل حمله تلافی جویانه خود علیه ایران را به دلیل درز اطلاعات نظامی حساس بالقوه ایالات متحده در هفته گذشته به تعویق انداخت.

این افشاگری نشان داد که اسرائیل برنامه‌های بسیار پیشرفته‌ای را برای تلافی 200 موشک بالستیک ایرانی که در اوایل ماه جاری علیه آن شلیک شد دارد که در انتقام‌جویی از سوی تهران برای حملات اسرائیل به گروه‌های نیابتی‌اش در خاورمیانه بود .

این سند فوق محرمانه جمعه گذشته در یک کانال تلگرامی حامی ایران منتشر شد و به نظر می‌رسد ارزیابی آمریکا از پاسخ احتمالی اسرائیل بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات دیگر باشد.

در آن به «افق طلایی» و «راکس»، دو موشک بالستیک هوایی اسرائیل اشاره شده است.

اسرائیل نگران است که افشای اطلاعات به ایران در پیش بینی برخی از الگوهای حمله کمک کند. تایمز می‌داند که (اسرائیل) مجبور شده است یک طرح جایگزین ایجاد کند، برنامه‌ای که نیاز به بازی‌های جنگی دقیق قبل از دادن هر دستوری دارد.

یک منبع اطلاعاتی آگاه از مذاکرات اسرائیل گفت: «نشت اسناد آمریکایی حمله را به دلیل نیاز به تغییر استراتژی‌ها و مؤلفه‌های خاص به تعویق انداخت». یک تلافی وجود خواهد داشت، اما بیش از آنچه که قرار بود طول بکشد طول کشیده است.»

• اسرائیل و ایران چگونه به جنگ سایه می پردازند

در این افشاگری اشاره ای به اهداف بالقوه ایران نشد، اما ایالات متحده به اسرائیل هشدار داده است که زیرساخت های هسته ای یا صنعت نفت ایران را هدف قرار ندهد. به گزارش واشنگتن پست، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به آمریکا اطمینان داده است که انتقام‌جویی بر روی سایت‌های نظامی متمرکز خواهد شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی شبه‌نظامی داوطلب بسیجی آن، دو ستونی که به حمایت از رژیم علی خامنه‌ای، رهبر ایران کمک کرده‌اند، از اهداف احتمالی تلقی می‌شوند.یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه از پایگاه هوایی هاتزریم در غرب بیر شوا بازدید کرد. او خطاب به خلبانان و خدمه هواپیما گفت: پس از حمله ما در ایران، همه متوجه خواهند شد که شما در مراحل آماده سازی و آموزش چه کرده اید.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این هفته پس از افشای اطلاعات که توسط FBI در حال بررسی است به اسرائیل سفر کرد.

پنتاگون گزارش ها مبنی بر اینکه آریان طباطبایی، کارمند با اصلیت ایرانی و رئیس ستاد دستیار وزیر دفاع در عملیات ویژه، مظنون اصلی تحقیقات درز افشای اطلاعات باشد را، رد کرده است.

این باعث شرمساری رهبری نظامی آمریکا شده است. سال گذشته یک هوانورد 21 ساله آمریکایی ارزیابی های دقیقی از مبارزات میدان نبرد اوکراین علیه روسیه در پلت فرم پیام رسانی Discord منتشر کرد.

نتانیاهو در یک نشست دو ساعت و نیم در اسرائیل به بلینکن گفت که پهپاد حزب الله که روز شنبه به خانه او در قیصریه حمله کرد «مسئله ای بسیار مهم بود که نمی توان آن را نادیده گرفت». او گفت که نیاز است که ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران «نیروهای خود را به هم بپیوندند».

به گزارش تایمز، بلینکن همچنین نتانیاهو را تحت فشار قرار داد تا پاسخ تهاجمی اسرائیل را مهار کند.

بلینکن پس از این دیدار گفت: ما در کنار اسرائیل هستیم و همیشه در دفاع از اسرائیل در کنار آن خواهیم بود. همچنین بسیار مهم است که اسرائیل به روشی پاسخ دهد که باعث تشدید تنش نشود و خطر گسترش درگیری را نداشته باشد.»

ایالات متحده دفاع هوایی متحد خود را با ارسال سامانه تاد (ترمینال دفاع منطقه ارتفاع بالا) به اسرائیل، برای ساقط کردن موشک های بالستیک در صورت حمله دیگر ایران تقویت کرده است. این سامانه توسط حدود 100 سرباز آمریکایی که اکنون در اسرائیل مستقر هستند، کار می کند.

تصاویر ماهواره ای حاکی از آن است که طی حمله ایران در اول اکتبر، تهران حداقل تا حدی در حمله به پایگاه هوایی نواتیم در جنوب اسرائیل موفق بود، باوجودی که اکثریت قریب به اتفاق موشک ها سرنگون شدند.

در ماه آوریل، اسرائیل به رگبار قبلی موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادهای ایرانی با انهدام یک ایستگاه راداری در خارج از اصفهان در مرکز ایران پاسخ داد.

• سیستم دفاع موشکی تاد چگونه درگیری اسرائیل و ایران را تغییر خواهد داد؟

تسلیحات ذکر شده در افشای اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد که اسرائیل می‌توانست برای حمله مشابهی برنامه‌ریزی کرده باشد.

«راکس» یک موشک دوربرد هوا به سطح است که می تواند از هواپیماهای جنگنده اف-16 یا اف-35 شلیک شود و توسط رافائل، سازنده دفاعی اسرائیل ساخته شده است. به گفته رسانه های اسرائیلی، 'افق طلایی' ممکن است به Blue Sparrow اشاره داشته باشد، یک موشک بالستیک هوا پرتاب که بردی در حدود 1200 مایل دارد.

مزیت استفاده از جنگنده های اسرائیلی برای شلیک چنین موشک های دوربرد به سمت ایران این است که خلبانان مجبور به عبور از حریم هوایی سایر کشورهای خاورمیانه نیستند.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، به خاورمیانه، از کشورهایی از جمله اردن، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس دیدن کرد به امید آنکه بتواند آنها را متقاعد کند که حریم هوایی خود را به روی جت های اسرائیلی ببندند.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، یکی از متحدان اصلی غربی، هفته گذشته به همتای ایرانی خود گفت که کشورش «میدان جنگ برای کسی نخواهد بود و به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد که حاکمیت و حریم هوایی آن را نقض کند».

تایمز اسراییل ۲۴ اکتبر۲۰۲۴

ارتش اسرائیل تونل حزب الله به عنوان منطقه ای برای حمله احتمالی به اسرائیل را پیدا کرده است

به گفته ارتش اسرائیل، این تونل قرار بود توسط نیروهای نخبه رضوان حزب الله برای آماده سازی قبل از حمله احتمالی به اسرائیل استفاده شود. ارتش اسرائیل می‌گوید در این تونل، نیروهای ذخیره تیپ 646 چترباز تخت‌های دو طبقه، کمدهای ذخیره‌سازی، مواد غذایی و سایر تجهیزاتی را پیدا کردند که به عوامل حزب‌الله همراه با سلاح و تجهیزات نظامی اجازه می‌داد برای مدت طولانی در آنجا اقامت کنند...


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍