رویترز – باز کردن لایه های درهمتنیده تحریمهای ایرانتوسط آمریکا وجهان آسان یا سریع نخواهد بود
• برطرف کردن چالشهای قانونی، سیاسی و تجاری ممکن است سالها طول بکشد
• بانکها و شرکتها همچنان نسبت به ورود دوباره به معاملات ایران محتاط ارزیابی میشوند
• کنگره باید برخی از تحریمهای ایران را که به موجب قانون تعیین شدهاند، لغو یا اصلاح کند
واشنگتن، ۲۳ ژوئن (رویترز) - تهران قرار است از تعلیق ۶۰ روزه تحریمهای ایالات متحده که روز دوشنبه اعلام شد، میلیاردها دلار به دست آورد، اما برطرف کردن بیش از چهار دهه محدودیت، چالشهای قانونی، سیاسی و تجاری ایجاد میکند که ممکن است سالها طول بکشد.
مسئله این است که آیا یک توافق موقت ایالات متحده با ایران میتواند به یک گشایش اقتصادی پایدار تبدیل شود، با توجه به پیچیدگی برچیدن یک ساختار تحریمی که قوانین ایالات متحده، اقدامات بینالمللی و نگرانیهای ریسک بخش خصوصی را در بر میگیرد.
سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا از اواخر دهه ۱۹۷۰ به دلیل برنامه هستهای ایران، نقض حقوق بشر و حمایت از گروههای شبهنظامی در سراسر منطقه، تحریمها و تحریمهای تجاری اعمال کرده و داراییها را مسدود کردهاند.
بر اساس یک یادداشت تفاهم ۱۴ مادهای که هفته گذشته توسط ایالات متحده و ایران امضا شد، واشنگتن باید لغو انواع تحریمها را با استفاده از جدول زمانی که در توافق نهایی ظرف ۶۰ روز تدوین میشود (دورهای که قابل تمدید است) آغاز کند.
روز دوشنبه، وزارت خزانهداری ایالات متحده یک مجوز عمومی موقت صادر کرد که تولید، تحویل و فروش نفت خام و محصولات پتروشیمی و نفتی با منشأ ایرانی را تا ۲۱ اوت مجاز میسازد.
رفع تحریمهای باقیمانده - اگر اتفاق بیفتد - نشاندهنده یک تغییر آشکار در سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه خواهد بود، سیاستی که مدتها بر مهار نفوذ ایران و استفاده از فشار مالی برای تضعیف دولت تئوکراتیک آن تمرکز داشته است.
این امر همچنین دشوار خواهد بود و برای برخی اقدامات نیاز به فرمان اجرایی، برای برخی دیگر نیاز به تایید کنگره و هماهنگی نزدیک با سازمان ملل و سایر کشورهایی دارد که تحریمهای خود را اعمال کردهاند. شرکتها نیز که پس از دههها محدودیت محتاط شدهاند، میتوانند تأثیر آن را کاهش دهند.
خوان زاراته، معاون مشاور امنیت ملی در مبارزه با تروریسم در دوران رئیسجمهور سابق جورج دبلیو بوش، گفت: «شما این لانه درهمتنیده از تحریمها را دارید، و این فقط فرمانهای اجرایی نیست، بلکه تحریمهای کنگره است.»
کنگره بدبین است
واشنگتن برای اولین بار در سال ۱۹۷۹، پس از آن که دانشجویان انقلابی سفارت ایالات متحده در تهران را تصرف کردند و دیپلماتها را به گروگان گرفتند، ایران را تحریم کرد.
از آن زمان، کنگره نیم دوجین قانون تحریم تصویب کرده و رؤسای جمهور فرمانهای اجرایی را در رابطه با برنامه هستهای ایران و حمایت آن از گروههایی که ایالات متحده آنها را سازمانهای تروریستی میداند، از جمله حماس، حزبالله و حوثیهای یمن صادر کردهاند.
بر اساس دادههای خزانهداری، از اوایل سال ۲۰۲۵، دفتر کنترل داراییهای خارجی خزانهداری (OFAC) بیش از ۱۰۰۰ شخص، کشتی و هواپیما را تحت تحریم قرار داده است.
جرمی پانر، شریک شرکت حقوقی هیوز هابارد اند رید و مقام سابق تحریمهای ایالات متحده، گفت که خارج کردن هزاران نهاد تعیینشده از لیست تحریمها، حداقل یک سال زمان برای OFAC نیاز دارد.
🟢 #نه_شاه_نه_شیخ
🍏# مجاهدین_خلق ایران # کانونهای شورشی
🌳 # مریم رجوی #ایران
