مارکو روبیو : تنگه هرمز آبراهی بینالمللی است و هیچ کشوری حق دریافت عوارض از آن را ندارد
مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، تأکید کرد که تنگه هرمز یک آبراه بینالمللی است و هیچ کشوری حق ندارد برای عبور کشتیها از این مسیر راهبردی عوارض یا هزینهای تعیین کند. او همچنین گفت تا زمانی که نیروهای نیابتی مورد حمایت رژیم ایران به حملات موشکی خود ادامه دهند، دستیابی به صلحی پایدار در خاورمیانه امکانپذیر نخواهد بود.
روبیو که در نخستین سفر منطقهای خود پس از آغاز جنگ ایران به امارات متحده عربی رفته است، روز سهشنبه دوم تیرماه اعلام کرد موضوع فعالیت گروههای نیابتی وابسته به رژیم ایران «در زمان مناسب» مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به جایگاه حقوقی تنگه هرمز گفت این گذرگاه دریایی بر اساس قوانین بینالمللی یک مسیر آزاد کشتیرانی محسوب میشود و هیچ کشوری اجازه ندارد محدودیتی از جمله دریافت عوارض برای عبور کشتیها ایجاد کند.
وزیر خارجه آمریکا افزود که در این زمینه نیازی به متقاعد کردن کشورهای منطقه وجود ندارد، زیرا به گفته او همه دولتهای منطقه با این دیدگاه موافق هستند.
تنگه هرمز از زمان آغاز حملات آمریکا و اسرائیل به مواضع رژیم ایران در نهم اسفند سال گذشته، از سوی سپاه پاسداران مسدود شده بود و تنها هفته گذشته، همزمان با دستیابی تهران و واشینگتن به یک توافق اولیه برای پایان دادن به درگیریها، تا حدودی بازگشایی شد.
روبیو همچنین درباره لبنان گفت اجرای آتشبس در این کشور بخشی از تفاهم میان آمریکا و رژیم ایران است، اما واشینگتن مذاکرات مربوط به آینده لبنان را مستقیماً با دولت این کشور دنبال خواهد کرد.
او تأکید کرد که سرنوشت لبنان باید به دست مردم این کشور تعیین شود و پرونده لبنان از هرگونه توافق با رژیم ایران مستقل خواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر خود علاوه بر امارات، به کویت و بحرین نیز خواهد رفت. این سفر تنها چند روز پس از امضای تفاهمنامه میان واشینگتن و تهران برای کاهش تنشها و حرکت به سوی صلح منطقهای انجام میشود.
به گفته مقامهای آمریکایی، هدف اصلی این سفر اطمینانبخشی به متحدان منطقهای درباره راهبرد دولت ترامپ در قبال رژیم ایران، تقویت همکاریهای امنیتی و حفظ امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز است.
🟢 #نه_شاه_نه_شیخ
🍏# مجاهدین_خلق ایران # کانونهای شورشی
🌳 # مریم رجوی #ایران
