۱۳۹۵ آذر ۲, سه‌شنبه

اوباما: حمایت ایران و روسیه از بشار اسد، حل بحران سوریه را دشوار کرده است






منبع :آژانس ايران خبر :22نوامبر 2016


اوباما: حمایت ایران و روسیه از بشار اسد، حل بحران سوریه را دشوار کرده است

رئیس جمهوری آمریکا در پایان اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - اقیانوسیه (اپک) پرو تاکید کرد تا زمانی که روسیه و ایران از بشار اسد حمایت می کنند، چشم اندازی برای حل بحران سوریه در کوتاه مدت وجود نخواهد داشت. 
باراک اوباما ضمن تاکید بر ارسال کمک های انسان دوستانه به شهر محاصره شده حلب گفت که به حل بحران سوریه در کوتاه مدت خوشبین نیست. 
به گفته آقای اوباما ادامه حملات هوایی در سوریه که از حمایت روسیه و ایران برخوردار است، شرایط را برای مخالفان معتدل دشوار کرده است: «وقتی روسیه و ایران تصمیم گرفتند با حملات هوایی بیرحمانه از اسد حمایت کنند، یعنی اساسا تصمیم گرفته‌اند به رغم تلفات انسانی، کشته شدن کودکان و نابودی مدارس و بیمارستان ها، حلب را وادار به تسلیم کنند. آن وقت حتی برای اپوزیسیون معتدل و متعهد و آموزش دیده بسیار دشوار است، بتواند برای مدتی طولانی مقاومت کند.» 
در همین حال مقامات ارشد آمریکانی می گویند:اوباما به دنبال تقویت توافق اتمی با ایران است 

مقامات ارشد آمریکایی می گویند که باراک اوباما در آخرین ماه های ریاست جمهوری خود به دنبال تقویت توافق اتمی با ایران است، در حالی که اولین اقدامات دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آینده آمریکا مسیر دشواری را برای این توافق بحث انگیز رقم می زند. 
به گزارش روزنامه آمریکایی والستریت ژورنال، اقداماتی در دست اجراست تا مجوزهای بیشتری برای فعالیت شرکتهای آمریکایی در ایران صادر شود و تحریم های بیشتری لغو گردد. 
این مقامات گفتند که این اقدام ها قبل از انتخابات شروع شده بود و برای قرار دادن ترامپ در مقابل یک عمل انجام شده طراحی نشده اند، و فسخ این قرداد را برای ترامپ مشکل نخواهند کرد. 
اولین ۲ گزینش ترامپ برای تیم امنیتی خود- ژنرال بازنشسته مایک فلین به عنوان مشاور امنیت ملی و مایک پومپیو به عنوان رئیس سازمان سی.آی.ای- افراد سرسختی در مقابله با ایران هستند که مخالفت خود با توافق اتمی را اعلام کرده اند. 
مقامات تیم انتقالی ترامپ تا کنون هیچ واکنشی نسبت به برنامه خود در ارتباط با توافق اتمی و تلاشهای دولت اوباما ابراز نکرده اند.