۱۴۰۵ تیر ۳, چهارشنبه

جرقه یک بحران سیاسی - شروع یک فصل مهم در شقه و شکاف میان باندهای حکومت



جرقه یک بحران سیاسی - شروع یک فصل مهم در شقه و شکاف میان باندهای حکومت

پیش‌نویس ۱۴ ماده‌‌ای یادداشت تفاهم میان آمریکا و حاکمیت آخوندی، هر نتیجه‌‌ای که برای طرفین داشته باشد، آن‌چه به طرف ایرانی به‌معنی آثار مستقیم بر ساختار حاکمیت دارد، حکایت از شروع یک فصل مهم در شقه و شکاف میان باندهای حکومتی دارد.

 

پیش‌نویس ۱۴ ماده‌‌ای البته هنوز به‌مثابه قطعنامه یا توافق نهایی نیست. مفاد این تفاهم‌نامه را باید به دروازه‌ی ورود به یک سالن یا ساختمان تشبیه نمود که تازه پس از ورود به آن باید بر سر اصلی‌ترین مسائل بحث و مذاکره صورت بگیرد. طرفین در این ۱۴ ماده، شروط خود را برای ورود به این مذاکره ــ که گفته‌اند تا ۶۰ روز ادامه خواهد داشت ــ اعلام نموده‌اند.

 

اما آن‌چه باید بر آن یقین داشت، این‌که به شرایط جدید پای می‌گذاریم که مهم‌ترین شاخص آن برای ایران، تلنبار شدن ابربحران‌ها میان جامعه و حاکمیت و خروجی آن‌ها در راستای تعیین تکلیف شکاف عمیق میان جامعه و حاکمیت ملایان است. مضاف بر این، ساختار حاکمیت در انتظار یک شقه‌ی بزرگ است. تفاهم‌نامه‌‌ای که هنوز به توافق‌نامه و حکم نهایی تبدیل نشده، چنان آثاری بر حاکمیت گذاشته که حتی مجتبی خامنه‌ای باصراحت از پذیرفتن مسؤلیت آن طفره رفت و به پزشکیان و شورای امنیت پاس داد!

 

این واکنش به‌خودی خود بیانگر عمق نگرانی در رأس هرم قدرت است. زیرا هرگونه عقب‌نشینی در پرونده‌هایی که طی سالیان طولانی به‌عنوان خطوط قرمز نظام معرفی شده‌اند، می‌تواند به موضوعی مناقشه‌برانگیز در درون حاکمیت تبدیل شود. تجربه‌ی دهه‌های گذشته نشان داده است که هرگاه نظام، ناگزیر از پذیرش شرایطی برخلاف تبلیغات و شعارهای پروپاگاندای پیشین خود شده، دامنه‌ی اختلافات داخلی به‌سرعت گسترش یافته و به سطوح بالاتر قدرت راه یافته است.

 

بنابراین چشم‌انداز پیش روی حاکمیت، علاوه بر شقه‌ی بزرگ در ساختار آن، شقه‌ی عظیم میان حاکمیت و جامعه هم فراتر از گذشته ــ حتی بیش از آثار قیام دی ۱۴۰۴ ــ خواهد بود.

 

علت این امر آن است که جامعه‌ی ایران در شرایطی به‌مراتب متفاوت‌تر از دوره‌های پیشین قرار دارد. فشارهای اقتصادی، فرسایش معیشت عمومی، گسترش فقر، بحران‌های زیست‌محیطی، ناترازی‌های گسترده در حوزه‌ی انرژی و آب و نیز سقوط سرمایه‌ی اجتماعی حکومت، مجموعه‌‌ای از بحران‌های درهم‌تنیده را پدید آورده‌اند که هر تحول سیاسی در رأس حاکمیت را مستقیماً به متن جامعه پیوند می‌زند. از این‌رو، پیامدهای هر توافق یا تفاهم احتمالی صرفاً به عرصه‌ی دیپلماسی محدود نخواهد ماند، بلکه بازتاب آن در معادلات داخلی و در مناسبات میان مردم و حکومت نیز بیش از گذشته آشکار خواهد شد.

از آن‌جا که مشخصه‌ی این فصل، افول جریان‌وار حاکمیت است، هر باند حکومتی خواهد کوشید هزینه‌های ناشی از این مسیر را بر دوش باند رقیب بیندازد. همین روند می‌تواند به تشدید جنگ قدرت و افزایش صف‌بندی‌های درونی منجر شود. آن‌چه اکنون در قالب موضع‌گیری‌های محتاطانه و گاه متناقض مشاهده می‌شود، در مراحل بعدی ممکن است به رویارویی‌های آشکارتر سیاسی و تبلیغاتی تبدیل گردد.

نتیجه‌گیری

از این رو، پیش‌نویس ۱۴ ماده‌‌ای را نباید صرفاً یک سند دیپلماتیک تلقی کرد. این تفاهم‌نامه، فارغ از آن‌که در پایان به توافقی جامع منتهی شود یا در میانه‌ی راه با بن‌بست مواجه گردد، در عمل به عاملی برای آشکار شدن شکاف‌های پنهان و تعمیق تضادهای موجود در ساختار حاکمیت تبدیل شده است. به‌همین دلیل، دوره‌ی پیش رو را باید دوره‌ی تعیین‌تکلیف بسیاری از تناقض‌های انباشته‌شده در درون حاکمیت و نیز در مناسبات میان جامعه و حکومت دانست؛ تناقض‌هایی که نشانه‌های بروز و گسترش آن‌ها از هم‌اکنون به جریان افتاده‌اند.



🟢 #نه_شاه_نه_شیخ

🍏# مجاهدین_خلق ایران   #  کانونهای شورشی

🌳 # مریم رجوی   #ایران

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7



ژان پیر بکه شهردار سابق اور پاریس واز حامیان مقاومت در تظاهرات پاریس: من به‌عنوان نماینده و از سوی بسیاری از مقامات و نمایندگان منتخب در فرانسه و سراسر جهان اینجا هستم



ژان پیر بکه  شهردار سابق اور پاریس واز حامیان مقاومت در تظاهرات پاریس: من به‌عنوان نماینده و از سوی بسیاری از مقامات و نمایندگان منتخب در فرانسه و سراسر جهان اینجا هستم

ژان پیر بکه، شهردار پیشین اورسوراواز

من آمده‌ام تا همبستگی خود را ابراز کنم؛ همبستگی با مردم ایران که در کشور ایران تا این حد رنج می‌کشند. و من درک نمی‌کنم که چرا این تظاهرات مسالمت‌آمیز ممنوع شده است. البته این تجمع عملاً و در واقعیت شکل گرفته است، اما می‌دانم و حس می‌کنم که چندین هزار نفر دیگر نتوانستند به ما بپیوندند.

من اینجا هستم تا به شما بگویم که ما از گذشته تاکنون و همیشه در کنار شما بوده‌ایم.

من به‌عنوان نماینده و از سوی بسیاری از مقامات و نمایندگان منتخب در فرانسه و سراسر جهان اینجا هستم؛ کسانی که خواهان آزادی ایران هستند و می‌خواهند که مردم در آزادی و دموکراسی زندگی کنند. این طبیعتاً همان چیزی است که شما می‌خواهید و ما مثل همیشه در کنار شما هستیم.

مردم ایران نه شاه را می‌خواهند و نه ملا را! این دقیقاً همان آزادی و دموکراسی است که باید فردا روزی به نفع همگان بر مردم شما حاکم شود. زنده باد آزادی و زنده باد مردم ایران!



🟢 #نه_شاه_نه_شیخ

🍏# مجاهدین_خلق ایران   #  کانونهای شورشی

🌳 # مریم رجوی   #ایران

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7



گروسی: بازرسان آژانس از تأسیسات غنی‌سازی ایران بازدید خواهند کرد



گروسی: بازرسان آژانس از تأسیسات غنی‌سازی ایران بازدید خواهند کرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد بازرسان این نهاد از مراکز غنی‌سازی و تأسیسات هسته‌یی ایران بازدید خواهند کرد و نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت.

گروسی روز چهارشنبه ۳ تیر در یک نشست خبری در نیروگاه هسته‌یی دای‌ایچی فوکوشیما در ژاپن گفت اگر چه اظهارات سیاسی بخشی از واقعیت موجود است، اما آنچه اهمیت دارد توافقی است که میان ایران و آمریکا به دست آمده و در آن تصریح شده فعالیت‌های هسته‌یی مرتبط با مواد و تأسیسات هسته‌یی تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد.

مدیرکل آژانس تأکید کرد انجام بازرسی‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است و صرفاً زمان اجرای آن مورد بحث قرار دارد. به‌گفته او، این بازرسی‌ها چه در روزهای آینده و چه با فاصله‌یی چند روزه، در نهایت انجام خواهد شد.

همزمان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز اعلام کرد که بازرسان آژانس در زمان مناسب برای بررسی تأسیسات هسته‌یی ایران به این کشور اعزام خواهند شد. وی در واکنش به گزارشهایی مبنی بر عدم برنامه‌ریزی برای حضور بازرسان در ایران گفت مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه «اشتباه می‌کنند» و واشنگتن بر سر انجام «بازرسی‌های صددرصدی» با تهران به توافق رسیده است.

ترامپ هم‌چنین با اشاره به تأسیسات هسته‌یی آسیب‌دیده ایران گفت عجله‌ای برای انجام این بازرسی‌ها وجود ندارد، اما بازرسان در زمان مقتضی در محل حاضر خواهند شد.

اظهارات گروسی از صریح‌ترین مواضع اخیر آژانس درباره ادامه نظارت بر برنامه هسته‌یی جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود؛ موضوعی که در شرایط کنونی و در پی تحولات اخیر پیرامون پرونده هسته‌یی ایران، از اهمیت ویژه‌یی برخوردار شده است.



🟢 #نه_شاه_نه_شیخ

🍏# مجاهدین_خلق ایران   #  کانونهای شورشی

🌳 # مریم رجوی   #ایران

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7



گزارش تظاهرات پاریس در کانال ۳ فرانسه و محکومیت ممنوعیت تظاهرات مسالمت‌آمیز ۳۰ خرداد در پاریس



           گزارش تظاهرات پاریس در کانال ۳ فرانسه و محکومیت ممنوعیت تظاهرات مسالمت‌آمیز ۳۰ خرداد در پاریس


تلویزیون کانال ۳ فرانسه در اخبار ۲۰ ژوئن خود گزارش داد:

تظاهرکنندگان در حمایت از اپوزیسیون ایران در پاریس، در میدان ووبان و در نزدیکی انولید تجمع کردند. آنها ممنوعیت تظاهرات صادر شده از سوی دادگاه اداری پاریس را که در واقع تأییدی بر تصمیم فرمانداری پلیس بود، به‌چالش کشیدند. ۲۰ نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده‌اند که از گاز فلفل نیز استفاده کردند. چندین زخمی در میان تظاهرکنندگان گزارش‌شده است.

 

ژنرال کیت کلاگ:

در پاریس، همراه با گروه حامی ایران آزاد و خانم رجوی گفتگوهای بسیار ارزشمندی با چهره‌های برجسته سیاسی داشتیم که منطقه و کشورهای تأثیرگذار در آن را به‌خوبی می‌شناسند.

 

آنلی یتنمکی، اولین نخست‌وزیر زن فنلاند ۲۰۰۳ نایب‌رئیس پارلمان اروپا ۲۰۱۷-۲۰۱۵

گردهمایی پاریس: آینده ایران در گرو تغییر دموکراتیک است نه جنگ و نه مماشات.

 

کندیس برگن رهبر حزب محافظه‌کار کانادا ۲۰۲۲، وزیر توسعهٔ اجتماعی ۲۰۱۵

چرا دولت فرانسه یک تظاهرات مسالمت‌آمیز و حامی مردم ایران را که در حمایت از دموکراسی و آزادی برگزار می‌شود، ممنوع می‌کند؟

یک روز میزبان رهبران گروه هفت (G۷) است و از ارزش‌های دموکراتیک سخن می‌گوید، و روز بعد با رژیم ایران مماشات می‌کند و آزادی بیان را سرکوب می‌کند. راستی، این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که رژیم از چه کسانی بیش از همه هراس دارد... .

 

پروفسور آلخو ویدال کوادراس معاون پیشین پارلمان اروپا-رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت

دولت فرانسه در آخرین لحظه، برگزاری گردهمایی ده‌ها هزار ایرانی در پاریس را که در اعتراض به اعدام زندانیان سیاسی برگزار می‌شد، ممنوع کرده است.

دموکراسی‌های غربی در قبال رژیم جنایتکار آخوندها به همدست تبدیل شده‌اند. بزدلی و انفعال آنان نفرت‌انگیز است.

 

کاتلین دپورتر نمایندهٔ پارلمان فدرال بلژیک، نایب‌رئیس کمیسیون روابط خارجی

در راه بازگشت از پاریس هستم؛ جایی که در گردهمایی ایران آزاد سخنرانی کردم.

جنگ خارجی برای مردم ایران آزادی به ارمغان نیاورد. هر ملتی حق دارد از دموکراسی، حقوق‌بشر و رهبرانی که به‌صورت دموکراتیک انتخاب شده‌اند، برخوردار باشد.

 

نایکه گروپیونی نمایندهٔ پارلمان ایتالیا، عضو کمیسیون خارجی

در برابر سرکوب، اعدام‌ها و آزار و اذیت زنان و مخالفان سیاسی، هیچ جایگاهی برای بی‌طرفی وجود ندارد. رژیم آخوندها نماینده مردم ایران، تاریخ آنها یا آینده آنها نیست.

من حمایت خود را از مقاومت ایران و رئیس‌جمهور مریم رجوی اعلام کرده‌ام؛ کسی که با شجاعت و عزم راسخ هم‌چنان بر آینده‌ای دموکراتیک، مبتنی بر جدایی دین و دولت و آزاد برای ایران تأکید می‌کند.

به‌عنوان یک نماینده پارلمان ایتالیا، به افشای نقض حقوق‌بشر توسط این رژیم در نهادهای ملی و اروپایی ادامه خواهم داد؛ برای آزادی زندانیان سیاسی، پایان دادن به اعدام‌ها و حمایت از حق مردم ایران برای انتخاب آزادانه سرنوشت خود تلاش خواهم کرد.

من یک‌طرف را انتخاب کرده‌ام: طرف آزادی، زنان ایران، دموکراسی و مردم ایران.

 

دورین روکماکر نماینده پیشین پارلمان اروپا از هلند

در فرانسه، دولت بنا به درخواست حکومت ایران، یک تظاهرات مسالمت‌آمیز از سوی گروه اپوزیسیون شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) را ممنوع کرد.

اوضاع به جایی رسیده که یک حکومت یاغی که علیه مردم خود برخاسته و هر سال هزاران نفر را اعدام می‌کند، تعیین می‌کند چه کسانی حق دارند در پاریس تظاهرات کنند.

این برای فرانسه و اتحادیه اروپا مایه شرمساری است؛ اتحادیه‌ای که مدعی است بر پایه ارزش‌ها و اصول انسانی بنا شده است.

همه سیاستمداران و دیپلمات‌های درگیر به‌خوبی آگاه هستند که نه جنگ و نه مماشات، راه‌حل یک راه‌کار صلح‌آمیز نیست.

شورای ملی مقاومت ایران به‌عنوان یک نیروی برجسته مخالف، مسیر جایگزینی را نمایندگی می‌کند. درخواست آنها از غرب تنها به حمایت اخلاقی و به‌رسمیت شناختن، محدود می‌شود؛ آنها کاملاً توانایی دارند که مسائل باقی‌مانده را خودشان مدیریت کنند.

 

دومینیک آتیاس رئیس شورای اداری بنیاد وکلای اروپایی

۲۰ ژوئن ۲۰۲۶ — حاکمیت قانون در خطر بزرگی قرار دارد.

ممنوعیت یک تظاهرات مسالمت‌آمیز در حمایت از مردم فداکار ایران. معترضان توسط نیروهای ضدشورش با شماره‌نشان‌های پوشانده‌شده مورد حمله قرار گرفتند. ارزش‌های فرانسه به فراموشی سپرده شده‌اند. بهای این اقدام در روز انتخابات سال ۲۰۲۷ پرداخت خواهد شد.




🟢 #نه_شاه_نه_شیخ

🍏# مجاهدین_خلق ایران   #  کانونهای شورشی

🌳 # مریم رجوی   #ایران

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7




سفیر لینکلن بلومفیلد مدیرکل پیشین وزارت‌خارجه آمریکا : شورای ملی مقاومت دارای نقشه راه و ساختار منسجم برای سرنگونی رژیم ایران است

           مصاحبهٔ سیمای آزادی با سفیر لینکلن بلومفیلد مدیرکل پیشین وزارت‌خارجه آمریکا در امور سیاسی - نظامی

سفیر لینکلن بلومفیلد مدیرکل پیشین وزارت‌خارجه آمریکا در امور سیاسی - نظامی

مصاحبه‌کننده (سیمای آزادی): سفیر بلومفیلد، بسیار سپاسگزارم که این مصاحبه با سیمای آزادی را پذیرفتید. با توجه به حضور در بسیاری از گردهمایی‌های «ایران آزاد» در طول سال‌ها، برداشت اصلی شما از این مبارزه و اجلاس «ایران آزاد» امسال چیست؟

سفیر بلومفیلد: بسیار سپاسگزارم بابت این فرصت. خوشحالم که برای حضور در پاریس دعوت شدم یک نکته در مورد اولین حضورم در سال ۲۰۱۱ و گردهمایی‌های بسیاری که در این میان برگزار شده، برایم جالب است و آن «تداوم هدف» و «تداوم پیام» است؛ از خانم رجوی گرفته تا مسعود رجوی و سخنانی که او در سال‌های ۱۹۷۹، ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ مطرح کرد. این پیام، پیامی یکسان است؛ نه این‌که مجاهدین به‌دنبال تصاحب قدرت در ایران باشند، بلکه آنها در تلاشند تا اطمینان یابند مردم ایران دارای حق انتخاب، حقوق و توانایی تعیین آینده خود باشند. با نگاه به سال ۱۹۰۶ و دوران مصدق، سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت تحت هدایت خانم رجوی و تیمش، همواره حامی حاکمیت ملی مردم ایران بوده‌اند. آنها هرگز از این موضع عقب‌نشینی نکرده‌اند و متأسفانه بیشتر مردم غرب، آن‌گونه که باید، این موضوع را درک نمی‌کنند.

مصاحبه‌کننده (سیمای آزادی): شما تحقیقات گسترده‌‌ای درباره ایران، مقاومت ایران و به‌ویژه درباره اتهامات و کمپین شیطان‌سازی علیه سازمان مجاهدین خلق مانند اتهام «مارکسیست اسلامی» یا این‌که آنها توسط دولتهای خارجی تأمین مالی می‌شوند، انجام داده‌اید. آیا می‌توانید خلاصه‌ای از این تحقیقات و آنچه درباره مقاومت و این اتهامات دریافته‌اید، ارائه دهید؟

مصاحبه‌کننده (سیمای آزادی): همه چیز با بنیان‌گذاران سازمان مجاهدین خلق در دهه ۱۹۶۰ آغاز می‌شود؛ آنها دانشجویانی بودند که تحولات کوبا، الجزایر و ویتنام را مطالعه می‌کردند و می‌دیدند که در کشورهایی مانند لیبی و عراق تغییراتی در سلطنت‌ها در حال رخ دادن است. آنها آینده‌ای پسااستعماری برای ایران می‌خواستند. شاه این موضوع را به‌محض اطلاع، تهدیدی برای خود دید و به‌طور وحشیانه‌ای سعی در سرکوب مجاهدین داشت. اما فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم مجاهدین همواره حامی «دموکراسی» بوده‌اند. این شاه بود که آنها را «مارکسیست» نامید، زیرا آنها نوشته‌های مارکس درباره نابرابری و بی‌عدالتی اجتماعی را مطالعه کرده بودند. من خودم همان مطالب را به‌عنوان دانشجوی هاروارد مطالعه کرده‌ام. هر دانشجوی تحصیل‌کرده‌ای این متون را خوانده است. شاه بود که این بازی را شروع کرد. متأسفانه، سیاستمداران غرب، از جمله کشور خودم، این موضوع را باور کردند و هنوز هم در اندیشکده‌ها می‌شنویم که مجاهدین یا شورای ملی مقاومت مارکسیست هستند.

مصاحبه‌کننده (سیمای آزادی): ما این حرف‌ها را از لابی‌های رژیم و گاهی در رسانه‌های دولتی ایران می‌شنویم که آنها فرقه هستند و نمی‌توانند دموکراتیک باشند. تحقیقات شما درباره این اتهامات آخوندها چه می‌گوید؟

سفیر بلومفیلد: باز هم می‌گویم، داستان واقعی تقریباً شرم‌آور است. زمانی که پاپ‌ها قرن‌ها پیش رهبری فرانسه را برعهده داشتند، «اصلاحات» به اروپا رسید. در آن زمان به آنها «سکت» به‌معنای فرقه یا جدا شده فرقه می‌گفتند که ترجمه کلمه «سکت» است. این توهین در فرانسه و اروپا سال‌ها پیش به‌عنوان راهی برای گفتن این‌که آنها «انحراف‌طلب» هستند آغاز شد. آنها را متفاوت از دین رسمی یا خمینی می‌دیدند. سپس کلمه «فرقه» به آمریکا وارد شد و مردم فرض کردند که آنها یک فرقه هستند. چرا؟ چون آنها در مناطق حفاظت‌شده در عراق، در «اشرف» و سپس در آلبانی، در یک مکان حفاظت‌شده زندگی می‌کردند. چرا حفاظت‌شده؟ زیرا از سال ۱۹۷۹، زمانی که مسعود رجوی توسط خمینی برای دیدار دعوت شد و مسعود به او گفت که پیروان مسلمانش نمی‌توانند دیکتاتوری را بپذیرند، پس از آن‌که علیه دیکتاتوری شاه مبارزه کرده بودند، آنها گفتند مردم ایران دیگر دیکتاتوری نمی‌پذیرند. این منجر به صدور فتوایی دست‌نویس توسط خمینی شد که مسعود رجوی و کل جنبش را محکوم به مرگ کرد و ده‌ها هزار نفر از آنها را از سال ۱۹۸۱، ۱۹۸۸ و حتی ژانویه امسال کشتند. بنابراین، طبیعتاً مجاهدین به برخی اعضای به‌اصطلاح اپوزیسیون ایرانی اعتماد نمی‌کنند، زیرا آنها ممکن است توسط سرویس اطلاعاتی رژیم برای یافتن، شناسایی یا حتی کشتن آنها جذب شده باشند. بنابراین آنها در مکان‌های حفاظت‌شده زندگی می‌کنند، نه به این دلیل که یک فرقه هستند، بلکه به این دلیل که بازماندگانی هستند که به یکدیگر اعتماد دارند و مأموریتی برای برقراری دموکراسی و اعادهٔ حق حاکمیت به مردم ایران دارند.

مصاحبه‌کننده (سیمای آزادی): بحث‌های زیادی درباره «جایگزین» برای رژیم فعلی آخوندها وجود دارد. بر اساس تحقیقات و تجربه شما در طول این سال‌ها درباره ایران و اپوزیسیون، چه جایگزینی را معتبر و قابل‌اجرا می‌دانید؟

سفیر بلومفیلد: نظر شخصی من این است که هیچ دلیلی برای تعامل با رژیمی که به هیچ قانونی پایبند نیست و به هیچ حاکمیتی احترام نمی‌گذارد، وجود ندارد. از ابتدای انقلاب، زمانی که خمینی در فوریه ۱۹۷۹ بازگشت، بلافاصله خواستار تصاحب جنوب عراق شد و گفت که باید در بغداد علیه صدام حسین تغییر رژیم صورت گیرد. او شهرهای مقدس را می‌خواست. او گفت: «کربلا تا قدس»؛ یعنی او به قلمرو ایران احترام نمی‌گذاشت و به‌دنبال بیت‌المقدس و مسجدالاقصی به‌عنوان بخشی از قلمرو خود بود. بنابراین، من معتقدم رژیم ایران امتیازات یک دولت مستقل را از دست داده است. چرا باید در سراسر جهان سفارت داشته باشند؟ چرا باید دیپلمات به ایران اعزام کنیم؟ چرا باید به آنها امتیازاتی بدهیم؟ در سال ۲۰۱۸ آنها سعی کردند با جا به جایی بمب با یک پرواز تجاری به وین بمب‌گذاری کنند تا گردهمایی پاریس را منفجر کنند؛ جایی که من و همسرم نزدیک خانم رجوی نشسته بودیم. بنابراین، آنها نباید هیچ امتیازی داشته باشند. من به هیچ‌وجه با آنها تعامل نمی‌کردم. اما یک جایگزین وجود دارد. بیش از ۱۰۰ رئیس دولت سابق، ۸۷ برنده جایزه نوبل و ۴۰۰۰ پارلمانتر، از جمله اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا، از برنامه ۱۰ ماده‌ای خانم رجوی حمایت می‌کنند. این‌که وزارت‌خارجه ما با آنها صحبت نمی‌کند، میراث بحران گروگان‌گیری در دهه ۱۹۸۰ است. ما می‌ترسیدیم که اگر با مجاهدین صحبت کنیم، رژیم ایران بسیار ناراحت شود و درباره گروگان‌ها یا غنی‌سازی هسته‌‌ای توافق نکند. بنابراین ما سال‌ها آنها را راضی کردیم از چه چیزی می‌ترسیم؟ چرا از صحبت کردن با خانم رجوی می‌ترسیم؟ او یک رهبر صلح‌جو از یک جنبش است که توسط زنان اداره می‌شود و برای تغییر در ایران فعالیت می‌کند. شاید برای اولین بار بتوانیم چشمان وزارت‌خارجه‌های غربی را باز کنیم و این گفتگو را آغاز کنیم.

مصاحبه‌کننده (سیمای آزادی): بر اساس دانش شما و حمایت روزافزون از دولت موقت بر اساس برنامه ۱۰ ماده‌ای خانم رجوی، این برنامه ۱۰ ماده‌ای را برای آینده ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سفیر بلومفیلد: فکر می‌کنم کسانی که بیشترین اهمیت را دارند، ۹۲ میلیون شهروند ایران هستند. ما باید فروتن باشیم؛ من به‌عنوان یک آمریکایی باید فروتن باشم. این کشور من نیست و آینده من نیست، اگر چه تحت تأثیر آینده ایران قرار خواهم گرفت و در گذشته تحت تأثیر تروریسم (رژیم) ایران قرار گرفته‌ام. ما می‌خواهیم مردم ایران صدایی داشته باشند. همان‌طور که خانم رجوی گفت، اولین باری که در سال ۲۰۱۱ در پاریس دیدم که او سخنرانی می‌کند، گفت که مردم ایران باید تصمیم بگیرند چه کسی رهبرشان باشد. او گفت که ما افتخار می‌کنیم که در اپوزیسیون وفادار در یک «ایران آزاد» خدمت کنیم. او بارها و بارها همین حرف را زده است. این با آن مرد که پسر شاه است و هیچ پیشینه‌ای در سیاست یا امور ایران ندارد و می‌گوید «آنها دارند نام مرا صدا می‌زنند» و خود را پادشاه اعلام کرده، متفاوت است. مشخص نیست چه نقشی می‌تواند داشته باشد. اما خانم رجوی نماینده یک جنبش مقاومت ۶۰ ساله است که همواره ایستاده برای همان چیزی که همیشه برای آن ایستاده است: یک آینده دموکراتیک و مشروع که توسط مردم ایران اداره شود، درست همان‌طور که همه کشورهای غربی و مدرن خود را اداره می‌کنند.

سفیر بلومفیلد: وقتی به آینده نگاه می‌کنید، واقع‌بینانه، هیچ چیزی درباره رضا پهلوی وجود ندارد که او را آماده کند تا به هر طریقی به بازسازی کشور بر اساس یک مبنای نهادی مشروع کمک کند. در حالی که «شورای ملی مقاومت ایران» برنامه‌ها، کمیته‌ها، ساختار و نقشه راه گسترده‌‌ای برای کمک به ایران برای گذار از این کابوس وحشتناک آخوندهای فاسد که از اسلام برای منافع سیاسی سوءاستفاده کرده‌اند و پول کشور را برداشته و در خارج از ایران خرج کرده‌اند، دارد. برای گذار به چیزی که مدرن، عادلانه و یک دولت مرفه است که تمام انرژی مردم بزرگ ایران را جذب می‌کند.

مصاحبه‌کننده (سیمای آزادی): اکنون یک سؤال شخصی‌تر. شما سال‌ها با مقاومت ایران بوده‌اید. آنها را در واشنگتن، پاریس و سراسر اروپا دیده‌اید. بهترین خاطرات شما در این مبارزه و هم‌چنین سخت‌ترین لحظات، اگر می‌توانید به ما بگویید، چیست؟

سفیر بلومفیلد: فکر می‌کنم چیزی که بیش از همه مرا تحت تأثیر قرار می‌دهد، میزان اندوه و رنجی است که تک‌تک اعضای جامعه ایرانیان در تبعید، چه عضو مقاومت باشند چه حامی آن، تحمل کرده‌اند و شجاعت و شهامتی است که آنها از ایستادن در کنار یکدیگر به‌عنوان یک جنبش کسب می‌کنند. آنها بسیار شاد هستند، اما وقتی این اعدام‌ها را روزبه‌روز تماشا می‌کنند، بسیار غمگینند. این بسیار دردناک است. بسیاری از مردم نمی‌توانند سر خود را بالا نگه دارند و به‌وضوح فکر کنند، در حالی که تماشا می‌کنند افرادی که می‌شناسند در حال اعدام هستند. از سوی دیگر، آنها چیز جدیدی می‌بینند؛ نسل جدیدی از حامیان وجود دارد که آنها نمی‌شناسند. این جوانان با همان شجاعت و همان تعهد و همان اصول، حتی با به خطر انداختن جان خود، ایستاده‌اند؛ درست همان‌طور که نسل قبلی انجام داد. این برای دوستان من در مقاومت بسیار الهام‌بخش است. بنابراین فکر می‌کنم این‌که آنها در کنار هم ایستاده‌اند، وفادار به یکدیگرند و به یکدیگر اعتماد دارند، مهم است. نه تنها من مقاومت را مطالعه کرده‌ام، بلکه من به‌عنوان یک مقام امنیت ملی آمریکا، عمیقاً نگران بوده‌ام که دولت خودم داستان واقعی اتفاقات و چرایی این‌که مقاومت چنین تهدیدی برای رژیم است را درک نمی‌کند. این به اعتقاد آنها برمی‌گردد که اسلام یعنی آزادی، اسلام با حقوق کامل، برابری جنسیتی، حقوق سیاسی، قوه قضاییه مستقل، رویه قضایی و قانون بین‌الملل سازگار است. این کاملاً برعکس دیکتاتوری قرون‌وسطایی خمینی است. و به همین دلیل است که آنها را منافق می‌نامند، زیرا آنها مسیر متفاوتی دارند. آنها افتخار می‌کنند که برای چیزهای درست در برابر این کابوس وحشتناکی که ایران را برای مدت زیادی گرفتار کرده، ایستاده‌اند.

مصاحبه‌کننده (سیمای آزادی): شما به نسل جدیدی اشاره کردید که به مقاومت می‌پیوندند. هم‌چنین برخی از آنها توسط رژیم ایران اعدام شدند، به‌ویژه آن ۶ عضو سازمان مجاهدین با سرودشان که در سراسر جهان گسترده پخش شد. نظر شما درباره این نسل و اعدام‌های آنها توسط رژیم ایران چیست؟ هدف آنها چیست و با این اعدام‌ها و هم‌چنین اعدام‌های معترضان ژانویه که در تمام روزها ادامه دارد، چه چیزی به دست می‌آورند؟

سفیر بلومفیلد: مطالعه من درباره دیکتاتوریها، از کالج و دانشکده تحصیلات تکمیلی، به من می‌گوید که اگر دیکتاتور هستید، به مردان جوان نگاه می‌کنید و فکر می‌کنید این مردان می‌توانند مرا سرنگون کنند. پس چه کار می‌توانم بکنم تا آنها را مشغول نگه دارم؟ آنها را به سوریه بفرستم، به لبنان، به یمن بفرستم؛ آنها را مشغول نگهدارید. یک لیست حقوق و دستمزد ایجاد کنید. حافظ اسد در سوریه همیشه ۴۰ هزار مرد در لبنان داشت. چرا؟ برای این‌که آنها را از دمشق دور نگه دارد. بنابراین اعدام‌ها یک هدف دارند؛ یکی این است که افراد رژیم را مشغول نگه‌دارند، تا باور کنند کاری انجام می‌دهند، و شماره دو، منحرف کردن جنبش مقاومت است. زیرا رویدادهای بزرگی در حال وقوع است؛ این مرا به یاد حملات علیه اشرف ۲ در عراق، «کمپ لیبرتی» می‌اندازد که قرار بود مقاومت را از تمرکز بر موضوع بزرگ‌تر، یعنی سرنگونی رژیم و دامن‌زدن به قیام، منحرف کند. بنابراین وقتی به آلبانی رسیدند، همه چیز تغییر کرد. من معتقدم انقلاب خواهد آمد. معتقدم به‌زودی خواهد آمد و هیچ چیزی که در واشنگتن، اسراییل یا تهران می‌بینید، برای آن لحظه آماده نیست. بنابراین ما باید این آخر هفته درباره آن صحبت کنیم.

مصاحبه‌کننده (سیمای آزادی): اگر قرار بود پیامی در این سال داشته باشید، اگر بخواهید مستقیماً با مردم ایران که مصاحبه شما را در سیمای آزادی تماشا می‌کنند صحبت کنید، چه پیامی داشتید؟

سفیر بلومفیلد: اول از همه، آرزو می‌کنم صحبت کردن با مردم ایران آسان‌تر بود. آرزو می‌کردم دولتم ابزار بزرگی برای پخش داشت. متأسفانه، ما توانایی پخش خود را در زمانی کاهش داده‌ایم که فضای نبرد با رژیم، اطلاعات است. بنابراین پیام من این است که هیچ‌چیزی که این افراد باقیمانده، اعضای سپاه یا قالیباف یا عراقچی انجام می‌دهند، قیام مردم ایران را متوقف نخواهد کرد. آنها باید شجاع باشند. آنها باید بدانند که حمایت عظیم و قوی دارند شما خواهید دید که دیپلماسی در حال وقوع، تنها حمایت و درک بیشتری را در غرب درباره داستان واقعی این رژیم شرور و داستان واقعی قیام مردم ایران فعال خواهد کرد که به‌زودی در راه است.

مصاحبه‌کننده (سیمای آزادی): سفیر بلومفیلد، از وقتی که گذاشتید بسیار سپاسگزاریم. متشکرم.


        کلیپ مصاحبه  سفیر لینکلن بلومفیلد



🟢 #نه_شاه_نه_شیخ

🍏# مجاهدین_خلق ایران   #  کانونهای شورشی

🌳 # مریم رجوی   #ایران

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7


فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»



     فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» -۲ تیر ۱۴۰۵

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

 فعالیت‌های جوانان شورشگر در شهرهای میهن در حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»



🟢 #نه_شاه_نه_شیخ

🍏# مجاهدین_خلق ایران   #  کانونهای شورشی

🌳 # مریم رجوی   #ایران

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7



دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا – سایت زاربروکر سایتونگ آلمان- انجمن مستقل کمک‌های بشردوستانه : با وجود ممنوعیت های شدیدولغو تظاهرات حد اقل ۵۰ هزار نفر در پاریس علیه موج اعدام‌ها و حمایت از جایگزین دموکراتیک مریم رجوی تظاهرات کردند



دوستان  ایران آزاد در پارلمان اروپا – سایت زاربروکر سایتونگ آلمان- انجمن مستقل کمک‌های بشردوستانه : با وجود ممنوعیت های شدیدولغو تظاهرات حد اقل    ۵۰ هزار نفر در پاریس علیه موج اعدام‌ها و  حمایت از جایگزین دموکراتیک مریم رجوی تظاهرات کردند

سایت زاربروکر سایتونگ آلمان  - انجمن مستقل کمک‌های بشردوستانه

پاریس (ots) – علیرغم ممنوعیت لحظه آخری اعمال شده توسط مقامات فرانسوی، بیش از ۵۰ هزار ایرانی و حامیان مقاومت ایران روز شنبه در پاریس تظاهرات کردند.

این تجمع با شعار «ایران آزاد ۲۰۲۶ - به سوی یک جمهوری دموکراتیک» علیه موج فزاینده اعدام‌ها در ایران برگزار شد و حمایت خود را از طرح ده ماده‌ای مریم رجوی برای یک جمهوری دموکراتیک ابراز کرد.

شرکت‌کنندگان از سراسر اروپا با بیش از ۸۰۰ اتوبوس به پاریس سفر کردند. در ابتدا، انتظار می‌رفت بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در این تظاهرات شرکت کنند که به گفته برگزارکنندگان، بیش از دو ماه با مقامات فرانسوی هماهنگ شده بود. با این حال، این ممنوعیت با اعلام قبلی و با استناد به تهدیدات امنیتی منتسب به رژیم ایران و حامیان سلطنت سابق اعمال شد.

دادگاه اداری پاریس در حکم خود اظهار داشت که ممنوعیت پلیس بر اساس «مبانی کلی و بدون هیچ زمینه واقعی» بوده است. در عین حال، گزارش‌های اطلاعاتی ارائه شده به دادگاه به خطر حمله جدی علیه تظاهرات ۲۰ ژوئن، از سوی رژیم ایران یا سلطنت‌طلبان ایرانی، به ویژه نزدیکان رضا پهلوی، اشاره داشت. این حکم همچنین به بقایای رژیم شاه اشاره داشت که یک سرویس امنیت داخلی به نام «ساواک» را در اختیار داشت و ظاهراً در صورت صدور مجوز برای تظاهرات، تهدید به بمب‌گذاری کرده بود.

تظاهرکنندگان هم دیکتاتوری شاه و هم دیکتاتوری مذهبی فعلی در ایران را رد کردند. آنها خواستار پایان دادن به اعدام‌های سیاسی، آزادی زندانیان سیاسی و حمایت از جایگزین دموکراتیک شورای ملی مقاومت ایران، بر اساس طرح ده ماده‌ای مریم رجوی، شدند.

با وجود گرمای شدید و تلاش‌های مکرر پلیس برای پراکنده کردن جمعیت، هزاران نفر از ساعات اولیه صبح در میدان ووبان تجمع کردند. شرکت‌کنندگان با تکان دادن پرچم‌ها، بنرها و حمل تصاویر مریم رجوی، آرام و منظم باقی ماندند. آنها همچنین بر حق خود برای اعتراض علنی علیه سرکوب در ایران و اعدام زندانیان سیاسی تأکید کردند.

به گفته منابع نزدیک به برگزارکنندگان، حداقل ۵۰ تظاهرکننده دستگیر و دوازده نفر دیگر در عملیات پلیس زخمی شدند. سایر شرکت‌کنندگان که از دسترسی به میدان ووبان منع شده بودند، تجمعات موازی را در تروکادرو، باستیل و میدان جمهوری برگزار کردند. مداخله پلیس نیز در برخی از این مکان‌ها رخ داد. با این حال، این ممنوعیت نتوانست مانع از دیده شدن پیام تظاهرات شود: نه به سلطنت، نه به حکومت دینی، بله به جمهوری دموکراتیک در ایران.

اجلاس ایران آزاد ۲۰۲۶ در اور-سور-اواز

همزمان، "اجلاس ایران آزاد ۲۰۲۶" سالانه در اور-سور-اواز در مقر شورای ملی مقاومت ایران برگزار شد. نزدیک به ۱۰۰ شخصیت سیاسی عالی رتبه، روسای سابق دولت، وزرا، نمایندگان مجلس، دیپلمات‌ها و نمایندگان نظامی از اروپا، آمریکای شمالی و کانادا در آن شرکت کردند. سخنرانان اصلی شامل چارلز میشل، رئیس سابق شورای اروپا؛ بوریس جانسون، نخست وزیر سابق بریتانیا؛ جان برد، وزیر امور خارجه سابق کانادا؛ کریستین آریگی، عضو مجلس ملی فرانسه؛ جان برکو، رئیس سابق مجلس عوام بریتانیا؛ آلخو ویدال-کوادراس، نایب رئیس سابق پارلمان اروپا؛ و دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه سابق اوکراین.

مریم رجوی در سخنرانی اصلی خود اعلام کرد که انتصاب پسر خامنه‌ای به عنوان ولی فقیه، نشانه قدرت نیست، بلکه بیانگر ضعف عمیق و بحران داخلی رژیم است. او این تحول را «مقصد نهایی رژیم» توصیف کرد و تأکید کرد که هیچ میزانی از سرکوب یا اعدام نمی‌تواند اراده مردم ایران برای آزادی را بشکند. رجوی گفت: «در برابر یک قیام سازمان‌یافته، نمایش‌های خیابانی شما بی‌فایده است و اعدام روزانه زندانیان سیاسی، رژیم شما را نجات نخواهد داد.» او همچنین خواستار آن شد که هرگونه توافق بین‌المللی با تهران باید خواستار پایان دادن به اعدام زندانیان سیاسی و کشتار تظاهرکنندگان باشد. نه جنگ و نه مذاکره پاسخی به تهدید فاشیسم مذهبی نداده‌اند؛ تنها گزینه مناسب، جایگزین دموکراتیک مقاومت سازمان‌یافته برای یک ایران آزاد، دموکراتیک و غیراتمی بود.

شارل میشل به شدت از مقامات فرانسوی به دلیل ممنوعیت تظاهرات مسالمت‌آمیز و مشروع انتقاد کرد. او گفت: «مذاکره جواب نمی‌دهد - هرگز.» رژیم ایران بارها از مماشات برای خرید زمان استفاده کرده است؛ در واقع، این کار فقط رنج مردم ایران را طولانی‌تر می‌کند. میشل هم جنگ و هم مماشات را رد کرد و تأکید کرد که مقاومت دموکراتیک جایگزین مناسبی ارائه می‌دهد. او پرسید کدام سازمان سیاسی در اروپا قادر است ده‌ها هزار نفر را به نام دموکراسی، آزادی و امید به خیابان‌ها بکشاند.

بوریس جانسون همچنین از تصمیم مقامات فرانسوی ابراز خشم کرد. او این ممنوعیت را «تکان‌دهنده و ناامیدکننده» خواند و توجیهات رسمی مبنی بر اینکه گرما و نگرانی‌های امنیتی، تظاهرات را غیرممکن کرده است، به سخره گرفت. جانسون گفت: «ما انواع و اقسام مزخرفات را شنیده‌ایم، اول اینکه هوا برای تجمع خیلی گرم بود، بعد یک داستان مسخره» درباره تهدید به خشونت. او تأکید کرد که سرکوب یک تظاهرات مشروع و اصولی علیه رژیم در تهران اساساً اشتباه است. جانسون صراحتاً از طرح ده ماده‌ای مریم رجوی به عنوان نقشه راهی برای یک ایران آزاد، دموکراتیک و غیراتمی حمایت کرد.

کریستین اریگی، عضو مجلس ملی فرانسه، ممنوعیت تجمع در میدان ووبان را با عباراتی پرشور محکوم کرد. او گفت: «فرانسه من درد می‌کشد». این تصمیم خیانتی بزرگ به آرمان‌های دموکراتیک فرانسه، از نظر سیاسی کوته‌بینانه و از نظر اخلاقی غیرقابل توجیه بود. اریگی هشدار داد که این ممنوعیت به منزله امتیازدهی غیرقابل قبول به فشار تهران است و به تعهد تاریخی فرانسه به آزادی، برابری و برادری آسیب می‌رساند. در عین حال، او مقاومت ایران را به عنوان یک جایگزین دموکراتیک متحد، مستقل و سازمان‌یافته که به بزرگترین ترس رژیم تبدیل شده بود، ستود. او بار دیگر تأکید کرد که ... حمایت از طرح ده ماده‌ای رجوی به عنوان چشم‌انداز یک جمهوری سکولار و دموکراتیک مبتنی بر آزادی، کثرت‌گرایی، جدایی دین از دولت و نقش رهبری زنان.



🟢 #نه_شاه_نه_شیخ

🍏# مجاهدین_خلق ایران   #  کانونهای شورشی

🌳 # مریم رجوی   #ایران

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7



ایالات متحده تحریم‌های ایران را برای هموار شدن مراحل بعد ی مذاکره به مدت ۶۰ روز لغو کرد، ترامپ به تهران هشدار داد که باید به مفاد توافق پایبند باشد



ایالات متحده تحریم‌های ایران را برای  هموار شدن مراحل بعد ی  مذاکره  به مدت ۶۰ روز  لغو کرد، ترامپ به تهران هشدار داد که باید به مفاد  توافق پایبند باشد

گفتگوهای سطح بالا اوایل روز دوشنبه به پایان رسید

ونس گفت پایه و اساس خوبی برای یک توافق نهایی موفقیت‌آمیز گذاشته شده است

تفسیرها در مورد مسائل هسته‌ای و دارایی‌های ایران متفاوت است

قیمت نفت پس از گزارش پیشرفت در گفتگوها، روند نزولی خود را از سر گرفت

دبی، ۲۳ ژوئن (رویترز) - ایالات متحده پس از اولین گفتگوها در چارچوب یک توافق صلح نوپا، تحریم‌های ایران را به مدت ۶۰ روز از روز دوشنبه لغو کرد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت اگر ایران به بخش خود در توافق عمل نکند، «آنچه را که باید انجام دهم، انجام خواهم داد».

جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت که گفتگوها با مقامات ایرانی در سوئیس پایه و اساس خوبی برای یک توافق صلح نهایی ایجاد کرده است، اما ایران شروع گفتگوها درباره برنامه هسته‌ای خود یا موافقت با دعوت از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازگشت به این کشور را تکذیب کرد.

اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه گفت مقامات ایرانی دیداری با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سوئیس نداشته‌اند و برنامه‌ای برای بازرسی دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل از تاسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران ندارند.

به گفته میانجی‌ها، پاکستان و قطر، دو طرف که تلاش می‌کنند بر پایه توافق موقتی که هفته گذشته پس از بیش از سه ماه جنگ امضا کردند، پیش بروند، در گفتگوهای این تفریحگاه کوهستانی سوئیسی بورگنستوک، روی یک نقشه راه به سمت یک توافق دائمی ظرف ۶۰ روز موافقت کردند.

آن‌ها در مورد مکانیزمی برای پایان دادن به جنگ بین اسرائیل، متحد ایالات متحده، و حزب‌الله تحت حمایت ایران در لبنان موافقت کردند و یک خط ارتباطی را برای کمک به تضمین عبور امن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز باز کردند؛ آبراهی حیاتی برای عرضه جهانی نفت که تهران در طول جنگ آن را محاصره کرده بود.

در اولین گام از چندین گام پیش‌بینی‌شده در این توافق برای ارائه گشایش اقتصادی به ایران، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده لغو تحریم‌ها را تا ۲۱ اوت اعلام کرد که به تهران اجازه می‌دهد نفت و محصولات مرتبط را بفروشد و پرداخت‌های آن‌ها را دریافت کند.

علی بحرینی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد در ژنو گفت که «پیشرفت خوبی» در گفتگوها حاصل شده است و دو کارگروه در روزهای آینده برای تمرکز بر رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تشکیل خواهند شد.

او به خبرنگاران گفت که پنج بخش از توافق اولیه باید قبل از آغاز مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ای و هرگونه نقشی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور کامل اجرا شود.

سفیر همچنین گفت که لبنان بخشی «انکارناپذیر» از توافق موقت بین ایالات متحده و ایران است و این توافق شامل خروج نیروهای اسرائیلی از لبنان می‌شود.

مقامات از آرامش مداوم در درگیری‌ها در لبنان تحت این توافق با هدف پایان دادن به خصومت‌ها در سراسر منطقه خبر دادند، حتی در شرایطی که اسرائیل اعلام کرد منطقه امنیتی را در جنوب لبنان حفظ خواهد کرد و به اقدام برای «خنثی کردن» تهدیدها علیه سربازان و شهروندان اسرائیلی ادامه خواهد داد.

قرار بود اسرائیل و لبنان دور جدیدی از گفتگوها را روز سه‌شنبه در واشنگتن آغاز کنند.

تردد نفتکش‌ها از طریق هرمز روز دوشنبه شروع به افزایش کرد و وزیر امور خارجه عمان بر تعهد کشورش به قوانین بین‌المللی و عبور امن بدون عوارض در طول مذاکرات با ایران بر سر مدیریت این تنگه تأثیری مثبت گذاشت.

حملات ایالات متحده و اسرائیل به ایران و حملات اسرائیل در لبنان هزاران نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. جنگ با ایران همچنین بازارهای مالی در سراسر جهان را تکان داده و قیمت جهانی نفت را افزایش داده است که از زمان دستیابی به توافق موقت کاهش یافته است. قیمت نفت خام روز سه‌شنبه پس از آنکه روز دوشنبه ۳ درصد پایین‌تر تثبیت شد، کاهش بیشتری یافت.

به قلم تالا رمضان و نیره عبدالله


🟢 #نه_شاه_نه_شیخ

🍏# مجاهدین_خلق ایران   #  کانونهای شورشی

🌳 # مریم رجوی   #ایران

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7



رویترز– سفر روبیو به خاورمیانه : راه دشوار بازتنظیم روابط با ایران وتاثیرآن درروابط با هم پیمانان منطقه، أنها بیم آن دارند توافق، با رژیم، ایران را بعنوان یک قدرت منطقه‌ای احیا کند



رویترز– سفر  روبیو به خاورمیانه  : راه  دشوار بازتنظیم روابط با ایران وتاثیرآن درروابط با هم پیمانان منطقه، أنها  بیم  آن  دارند  توافق، با  رژیم،  ایران را  بعنوان یک قدرت منطقه‌ای احیا کند 

دیپلمات ارشد ایالات متحده با شرکایی دیدار خواهد کرد که نگران عناصری از توافق ایران هستند

بسته بازسازی ۳۰۰ میلیارد دلاری و بازتنظیم گسترده‌تر روابط ایالات متحده و ایران به ویژه برای رهبران سنی خلیج فارس بحث‌برانگیز است

روبیو باید از توافق دفاع کند و در عین حال نگرانی‌های متحدان را تسکین دهد

ابوظبی، ۲۳ ژوئن (رویترز) - مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، این هفته با مأموریت حساسی برای ارائه توافق صلح ایران واشنگتن به رهبران عرب خلیج فارس مواجه است؛ رهبرانی که بیم دارند امتیازات بیش از حد باعث تقویت تهران شده و موازنه امنیتی و جریان نفت منطقه را تغییر دهد.

روبیو روز سه‌شنبه با آن‌ها در امارات متحده عربی دیدار خواهد کرد، پیش از آنکه به کویت و بحرین سفر کند، جایی که با مقامات شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد کرد؛ گروهی از پادشاهی‌ها که شامل عربستان سعودی، قطر و عمان نیز می‌شود.

مسئله مورد بحث، عناصری از پیش‌نویس توافق است که شامل عدم محدودیت بر موشک‌های بالستیک ایران، صندوق بازسازی پیشنهادی ۳۰۰ میلیارد دلاری و مقرراتی است که می‌تواند نفوذ منطقه‌ای تهران و کنترل آن بر آبراه‌های حیاتی حمل و نقل نفت را گسترش دهد.

هر شش کشور شورای همکاری خلیج فارس متحدان استراتژیک ایالات متحده هستند که در جریان جنگ ایالات متحده و اسرائیل با ایران که از چهار ماه پیش آغاز شد، سطحی از پشتیبانی لجستیکی را به واشنگتن ارائه کردند و در نتیجه همه آن‌ها تحت تأثیر حملات هوایی ایران قرار گرفتند.

برخی از این کشورها به طور خصوصی از یک توافق موقت که می‌تواند در را به روی عادی‌سازی روابط ایالات متحده با ایران باز کند، احساس ناامیدی و شگفتی می‌کنند؛ کشوری با اکثریت شیعه که بیشتر کشورهای سنی شورای همکاری خلیج فارس آن را رقیب اصلی خود می‌دانند.

نظرات این کشورها برای سیاست‌گذاران ایالات متحده اهمیت دارد.

امارات، عربستان سعودی، قطر، کویت و بحرین همگی میزبان پایگاه‌های نظامی ایالات متحده هستند که به نوبه خود ستون فقرات معماری امنیتی آمریکا در خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. اگر هر یک از این کشورها در روابط امنیتی خود با ایالات متحده، حتی به شکلی ظریف، تجدید نظر کنند، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر استراتژی نظامی ایالات متحده در منطقه داشته باشد.

برای شخص روبیو، این سفر نیازمند یک اقدام متعادل‌کننده است.

در حالی که دیپلمات ارشد آمریکا نیاز دارد تا متحدان منطقه‌ای را آرام کند، باید این کار را بدون انتقاد از یادداشت تفاهم ایالات متحده و ایران انجام دهد. رئیس‌جمهور دونالد ترامپ که هفته گذشته این توافق را امضا کرد، با وجود انتقادهای برخی از هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه خود در کنگره که دولت را به تسلیم شدن در برابر تهران متهم کرده‌اند، همچنان قاطعانه پشت آن ایستاده است.

اندرو پیک، معاون دستیار سابق وزیر امور خارجه در امور عراق و ایران که در هر دو دوره ترامپ در شورای امنیت ملی خدمت کرده است، استدلال کرد که روبیو می‌تواند با اشاره به اینکه ترامپ سابقه‌ای در برخورد سختگیرانه با رژیم جمهوری اسلامی دارد، به متحدان نگران اطمینان خاطر دهد.

پیک که اکنون در اندیشکده شورای آتلانتیک فعالیت می‌کند، گفت: «فکر می‌کنم می‌توانید به آن‌ها یادآوری کنید که رئیس‌جمهور سیاست‌های بسیار سرسختانه‌ای در قبال ایران دنبال کرده است - و اگر این یادداشت تفاهم شکست بخورد، او هیچ ابایی از بازگشت به ضربه زدن به آن‌ها نخواهد داشت.»

صلح - اما به چه قیمتی؟

رهبران تمام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که میزبان روبیو هستند یا در گفتگوهای این هفته حضور دارند، حداقل به طور علنی قبل از شروع جنگ در فوریه، خواستار راه حل دیپلماتیک بودند. اکثر آن‌ها همچنین در طول درگیری خواستار یک مسیر خروج دیپلماتیک بودند، حتی اگر در عمل تلاش‌های جنگی ایالات متحده را تسهیل می‌کردند.

با این حال، به گفته تحلیلگران و دیپلمات‌ها، شرایط خاص یادداشت تفاهم به طور خصوصی مقامات regional را شوکه کرد.

یک نگرانی مربوط به موشک‌های بالستیک است. در طول جنگ، دولت ترامپ اعلام کرد که نابودی ظرفیت موشک‌های بالستیک ایران یک هدف محوری است. این هدف با منافع کشورهای سنی خلیج فارس همسو بود، زیرا - برعکس ایالات متحده - همه آن‌ها در برد بالستیک ایران قرار دارند و مورد هدف موشک‌های ایرانی قرار گرفته‌اند.

با این حال، در یادداشت تفاهم هیچ اشاره‌ای به موشک‌های ایرانی نشده است و خود ترامپ نیز در روزهای اخیر گفته است که محروم کردن تهران از چنین تسلیحاتی «ناعادلانه» خواهد بود.

این یادداشت تفاهم همچنین یک صندوق بازسازی ۳۰۰ میلیارد دلاری را برای تهران پیش‌بینی کرده است که همسایگان منطقه‌ای بیم دارند این امر به رژیم جمهوری اسلامی اجازه دهد ظرفیت نظامی خود را تقویت کند و در عین حال حمایت از گروه‌های نیابتی منطقه‌ای را که می‌توانند دولت‌ها را در سراسر منطقه بی‌ثبات کنند، افزایش دهد.

به گفته تحلیلگران، رهبری عمدتاً سنی بحرین به ویژه نگران است که یک ایران با تمکن مالی بالا بتواند جرقه یک قیام را در میان جمعیت عمدتاً شیعه این کشور جزیره‌ای ایجاد کند.

در طول بهار عربی، این کشور تقریباً ۱.۶۵ میلیون نفری، محل اعتراضات خیابانی گسترده و مکرر بود.

ایران هرگونه تلاش مخفیانه برای تحریک ناآرامی را تکذیب کرده اما در گذشته علناً از فعالان شیعه بحرینی حمایت کرده است.

این توافق، همان‌طور که نوشته شده، همچنین به نظر می‌رسد می‌پذیرد که ایران می‌تواند نقش کلیدی در کنترل تنگه هرمز در آینده داشته باشد، که این یک نگرانی عمده برای کویت، قطر و عربستان سعودی است که برای صادرات نفت و گاز به این تنگه متکی هستند.

به طور گسترده‌تر، مقامات ایالات متحده شروع به صحبت در مورد یک بازتنظیم گسترده‌تر برای تهران کرده‌اند، تحولی بالقوه که بیشتر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نسبت به آن محتاط هستند. روز شنبه، معاون رئیس‌جمهور، جی‌دی ونس، گفت که ایالات متحده مایل است روابط خود با تهران را به طور اساسی متحول کند.

عبدالرحمن الراشد، ستون‌نویس باسابقه سعودی هفته گذشته در روزنامه انگلیسی‌زبان عرب نیوز چاپ عربستان نوشت: «این توافق، رژیم تهران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای احیا می‌کند.»

«بیشتر بودجه‌ای که تهران در هفته‌های آینده به دست می‌آورد احتمالاً در درجه اول صرف تقویت موقعیت نظامی خواهد شد، نه حمایت از شرایط معیشتی یا اقتصاد ایران.»

رویترز : به قلم گرام اسلتری و تیمور اظهری


🟢 #نه_شاه_نه_شیخ

🍏# مجاهدین_خلق ایران   #  کانونهای شورشی

🌳 # مریم رجوی   #ایران

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7