۱۳۹۶ اسفند ۱۶, چهارشنبه

تاریخچه وپیدایش جشن ملی وسنتی چهارشنبه سوری در ایران همراه با کلیپ وتصاویر









تاریخچه وپیدایش جشن ملی وسنتی چهارشنبه سوری در ایران همراه با کلیپ وتصاویر




پیدایش جشن ملی وسنتی چهارشنبه سوری در ایران ، وچرا باید چهارشنبه سوری را با شکوه برگزار کنیم

روز چهارشنبه سوری برای به آتش کشیدن خلافت باطل و فاسد خامنه‌ای وتداوم قیام تا سرنگونی  بپا خیزیم


لینک های مقالات متنوع برای چهارشنبه سوری 







چرا باید چهارشنبه سوری جشن بگیریم وعلت  جشن چهارشنبه سوری وبرپایی آئین این سنت پرشکوه  برای چیست  ؟؟
علت اول  :
چهارشنبه‌سوری در ایران يك سنت چندين هزار ساله است. مردم ايران هيچگاه اجازه نداده‌اند كه اين سنت در تمام اين ساليان، به ويژه در نظام ولايت كه ماهيتش مخالف هرچه  سنت های  ملي و  فرهنگ وآداب ملي وآداب ورسوم مردمی واقعي است؛ تعطيل شود.
چرا ايرانيان تا اين حد به اين سنت پايبند بوده و در تمامي دوران حاكميت اين نظام؛ به رغم سركوب و انواع فشارها و دستگيري‌ها و. . . . آتش آن را شعله ور و زنده نگهداشته اند؟ پاسخ اين است؛ این روز برای هر ايراني علامتی از جنگ و آتشباري عليه ارتجاع حاكم و علامت سرخی براي مردم و زردی و ضعيفي وذلت  براي دشمنان مردم و میهن بوده است. چهارشنبه‌سوری براي ايرانيان كه روحي سركش و آزاده دارند؛ همواره فرصتي براي اعلام طغيان عليه نظام بوده است؛ زمينه مناسبي براي بيان خشم متراكم و بغض فروخفته آنان عليه این نظام بود ؛ حرف و پيام مردم ايران در هر چهارشنبه سوري با «سرخي آتش» به حاكمان غاصب و غارتگران تمام ارزشها و فرهنگ و سرمايه‌هاي مادي و معنوي اين مرز و بوم؛ تكرار شده است كه بايد گورتان را گم كنيد! و اينكه ريش و ريشه شما را براي همه ادوار تاريخ با «آتش» خواهيم سوزاند
هم میهنان گرامی ومردم شریف ایران وجوانان قیام آفرین
39سال است كه اين نظام حق حاكميت مردم ايران را غصب كرده است
زهر اتمي وبرجام ویرانگر  تا مغز استخوان اين «عمود خيمه نظام» رسوخ كرده است، قیام دیماه 96 وانزوای منطقه ای وتحریم های جدید و تلاش جهانی برای لیست تروریستی سپاه خامنه ای  اعتراضات گسترده ووقایع پلاسکو واهواز وپاسارگاد وهزاران اعتراض غارت شدگان ومعلمان وکارگران بجان آمده که هرروز درهرشهر وومحله وکارخانه ودانشگاه ادامه دارد. ،اقبال گسترده مردم شریف ایران از مقاومت سرفراز ومجاهدین خلق وپیروزی بزرگ سازمان پر افتخار مجاهدین در انتقال به آلبانی ، رژیم را به مرحله اضمحلال وفروپاشی وسرنگونی  قرارداده است  پس اين فرصت‌ را بايد شكار كرد و در جايي كه دشمن ضعيف شده است ما بايد قوي وارد شويم و چهارشنبه سوري يكي از اين فرصت‌هاي طلايي و آتشين است، لذا مراسم چهارشنبه سوري را با شعار «مرگ بر اصل ولايت فقيه» مرگ براين رژيم مردم فريب» مرگ بر خامنه ای وروحانی  وشعارهای کوبنده دیگر  در راستای سرنگونی  ، به يك حركت اعتراضي گسترده وسراسری  تبديل كنيم
پاسداران سياهي، ونیروهای سرکوبگر  هرگز با چهارشنبه سوري و آتش بر آمده از آن سر سازگاري ندارند؛ اين براي مردم ايران به سنت هر ساله فرصتي است كه مزدوران را به صورت جمعي گوشمالي بدهیم ؛ پس تا مي توانيد با خلق شیوه های نوین  و تهيه فيلم از چنين صحنه‌هايي آنها را به ثبت رسانده ودردنیای مجازی دراختیار همه قرار دهید .چهارشنبه سوري فرصتي است كه ميتوان تصاوير وبنر ها  يا آدمك خامنه اي را در آتش سوزاند ميتوان تمامي در و ديوار شهر را  با تراكت و شعار پر كرد و در فضاي مجازي اين پيام را به دوستان خود رساند كه در چهارشنبه سوري «شهر نبايد خاموش بماند» لذا با فیلم برداری وعکسبردار ی گسترده آنها را وارد فضای مجازی کنید تا جهان آگاه شود

علت دوم:
در جشن چهارشنبه سورى خامنه اى , را تمام سوز ميكنيم.
تاريخى و ملى.
آتش! آتش! شعله برکش! – شعله! شعله! دم فرومکش!
 در پاسخ به فراخوان سازمان مجاهدین خلق ایران در آستانه جشن ملی چهارشنبه‌سوری
هزار اشرف شعله‌ور برپا کنیم!
برای به آتش کشیدن خلافت باطل و فاسد خامنه‌ای به‌پا خیزیم!
آخوندها از ابتدای روی کارآمدنشان پس از سرقت انقلاب، می‌گفتند که چهارشنبه‌سوری یک سنت غیراسلامی است و ریشه در آتش‌پرستی دارد و خلاصه حرام است. اما حالا بعد از چند سال که دیدند در برابر جوانان و آتشی که به‌پا می کنند، کاری از آنها بر نمیاید مجبور شدند که حرف خود را عوض کنند و حالا می‌گویند چهارشنبه‌سوری از جشنهای ایرانی و اسلامی است.
این هم طنز جالبی است که خامنه‌ای و کارگزارانش، از فتواهای حرام بودن چهارشنبه‌سوری رسیدند به جشن ملی و اسلامی . این هم از آثار جام زهر وقیام دیماه و ناتوانی رژیم در مواجهه با پتانسیل انفجاری جوانهاست، پتانسیلی که در روز چهارشنبه‌سوری شکل انفجاری به خودش میگیرد. این در حالی است که جوانهای شهر مدتهاست که در تدارک آتش چهارشنبه‌سوری هستندهنوز چند روز به چهارشنبه سوری مانده  صدای انفجار در نقاط مختلف در شهرها وبخش ها  وهر کوی وبرزن  به گوش می‌رسد، و جوانان پرشور  با طرح و برنامه‌های خود نیروهای سرکوبگر را به ذلت وزبونی واداشته  وکار خود را ادامه می‌دهند.  ورژیم از فرط ذلت وزبونی فریاد سرمیدهد که مواظب باشید وهشدار پشت هشدار به خانواده ها که مواظب جوانان باشید !!!واقعیت این است که کارگزاران رژیم به درستی متوجه شدند که جوانان علاوه بر جشن، تدارک یک جنگ تمام‌عیار را می‌بینند. جنگی علیه نظام خرافه پرست ولایت‌فقیه. آنها در سالهای قبل هم نشان دادند که جشن ملی چهارشنبه‌سوری را به کارزاری علیه نظام ولایت‌فقیه تبدیل می‌کنند و امسال همین قصدرا  دارند تا باردیگر قیام دیماه را تکرار کنند

علت سوم برای گرفتن  جهار شنبه سوری
یکصد روز، آتش ظلمت‌سوز
در پیچ و خم کوه، ناگاه در برابرش مار سیاهی از تیرگی و شقاوت، برآمده از اعماق تاریکی و جهالت، قد علم کرد. هم‌چون اهریمنی با خون سرد، برون آمده از دخمه‌های تنگ.
هوشنگ، بی‌دفاع و بی‌سلاح، سنگی برداشت و به سویش پرتاب کرد. از برخورد سنگ به تخته سنگ، جرقه‌ای برخاست؛ از پی آن یکصد روز آتشی درگرفت: یکصد روز، آتش ظلمت‌سوز
هوشنگ در لغت به‌معنی طریقت و راه و روش؛ و نیز به‌معنای فرد دانا و فرزانه است. در افسانه‌های اساطیری ایران باستان، هوشنگ شاه، روزی با یارانش (که به روایتی، یکصد تن بوده‌اند) از کوهی گذر می‌کند. در آنجا با ماری بزرگ و بدهیبت روبه‌رو می‌شود. او تصمیم به نبرد با مار سیاه می‌گیرد. هوشنگ برای نابود کردن این جانور هولناک، سنگی از زمین برمی‌دارد و آن‌را نشانه می‌گیرد. سنگ به تخته سنگی می‌خورد و از برخورد این دو سنگ جرقه‌یی پدید می‌آید.
فروغی پدید آمد از هر دو سنگ
دل سنگ گشت از فروغ آذرنگ
هوشنگ این رویداد را به فال نیک گرفت، آتش بزرگی برافروخت و جشنی برپا ساخت: جشن سده. جشن غلبه نور و روشنایی بر تیرگی و ظلمت. جشن پیروزی بر اهریمنان و بر حکام جبار زمان.
بر لشکر زمستان، نوروز نامدار
کر دست رأی تاختن و قصد کارزار
وینک بیامدست به پنجاه روز پیش
جشن سده، طلایه نوروز و نوبهار (منوچهری)

ایرانیان باستان، یکصدمین روز از زمستان را جشن می‌گرفتند. این جشن که هر ساله در 10بهمن‌ماه به‌نام جشن سده برگزار می‌شود، یکی از بزرگترین جشنهای ایرانیان است. فردوسی، شاعر بزرگ ملی ایران، در اثر جاودان خود، شاهنامه، و در نخستین فراز آن، سه جشن بزرگ ایرانیان را به ترتیب ورودشان به شاهنامه چنین توصیف می‌کند: سده، نوروز و مهرگان. جشن سده را هوشنگ، پسر سیامک و نوه کیومرث، به‌مناسبت دستیابی به آتش ترتیب می‌دهد. نوروز، جشن آغاز سال است که آن را جمشید برپا می‌دارد؛ و مهرگان، جشن پیروزی مردم بر ضحاک‌ماربه‌دوش است که توسط فریدون برپا داشته می‌شود. خمیر مایه هر سه جشن را پیروزی انسان بر طبیعت و یا بر حاکم جبار و نیز ایجاد راههای نوین در چگونگی زندگی اجتماعی انسان تشکیل می‌دهد. پیدایش آتش نقطه عطف و آغاز تحولی بزرگ در زندگی بشر محسوب می‌شود. درباره چگونگی دستیابی انسان به آتش و مراتب نگهداری آن، در ادبیات ملل گوناگون، داستانهای هیجان‌انگیز و پرحادثه بسیار وجود دارد. نیاکان ما، اقوام مختلفی که در سرزمین ایران می‌زیستند، از این امر نه تنها مستثنی نبودند، بلکه به‌ویژه ارج و احترام فوق‌العاده‌یی برای آتش قائل می‌شدند. آتش نزد ایرانیان باستان، مظهر روشنایی و پاکی و راهنما و راهگشای مردم به‌سوی رفاه و آسایش و دانش و نیرومندی بوده است. برای نامگذاری جشن سده تا کنون روایات گوناگونی ذکر شده است. از جمله این‌که هنگام برگزاری جشن سده، یکصد روز از زمستان بزرگ، می‌گذشت. آغاز زمستان در ایران باستان از اول آبان به حساب می‌آمد. ایرانیان معتقد بودند در این روز سرمای زمستانی به اوج خود می‌رسد و از آن پس رو به افول می‌گذارد. به‌همین مناسبت مردم در دشت و صحرا گردهم می‌آمدند و انبوهی هیزم و بوته‌های خار فراهم می‌کردند. همراه با فرو رفتن خورشید و فرا رسیدن تاریکی شب، آتش می‌افروختند و در اطراف آن به شادمانی می‌پرداختند. وجه تسمیه دیگر سده این بوده است که از دهم بهمن تا فرا رسیدن بهار، پنجاه روز و پنجاه شب باقی است که جمعاً یکصد گاه را تشکیل می‌دهند. ایرانیان چنین شبی را علاوه بر آغاز اعتدال هوا، به‌عنوان طلایه نوروز و رسیدن بهار جشن می‌گرفتند. قصه‌ها و روایات دیگری نیز درباره نامگذاری جشن سده وجود دارد که همگی زیبا و جالب توجه‌اند. اگر ‌چه جشن سده نتوانست مانند نوروز و مهرگان - آن‌چنان‌که باید - پایدار بماند و به‌خصوص پس از حمله مغول کمتر مورد توجه قرار گرفت، اما ایرانیان جشن دیگری را رواج دادند که گستردگی آن خیره‌کننده است. این جشن همان جشن چهارشنبه‌سوری است. هر چقدر که مرتجعان در جلوگیری از اجرای مراسم چهارشنبه‌سوری نهایت تلاش خود را می‌کنند، اما مردم در حفظ و اجرای شکوهمندتر و گسترده‌تر آن از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند. با این همه، جشن سده به‌رغم همه محدودیتهایی که در طول زمان پدید آمد، هم‌چنان پا برجا مانده است. این جشن خوشبختانه در سالهای اخیر به‌ویژه به‌صورت نوعی مقاومت در برابر جاهلیت و تعصب آخوندهای تبهکار حاکم، در میان توده مردم رواج یافته است. در حقیقت باید گفت که ویژگیهای زیبای جشن سده، که همانند دیگر جشنهای ایرانیان چون نوروز و مهرگان، نشان از زندگی و شادمانی و مبارزه با پلیدی و اهریمنی دارد، باعث شده است که ایرانیان در هنگامه‌های سخت از آن به‌عنوان وسیله‌یی جهت مقابله با دشمنان خود بهره‌ گیرند و در برپایی و نگهداری آن کوشا باشند. بله همه با هم برای برپایی هر چه با شکوهتر چهار شنبه سوری بپا می خیزیم وبا شعله ورکردن آتش در هرکوی وبرزن ریش و ریشه آخوندهای پلید را به آتش می کشیم درود بر همه ایرانیان شریف وقیام آفرین  که سنت های ملی را ارج مینهند وبا آتش شعله ور به جنگ تاریکی رژیم ولایت فقیه وکفتارهای عمامه دار میروند 

کلیپی برای چهارشنبه سوری 




مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید