۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۹, چهارشنبه

آخرین تحولات جنگ غزه - حملات اسراییل به رفع آخرین مکان برای استفرار آوارگان فلسطین همزمان با مذاکرات آتش بس

تصاویری از ترک رفح توسط مردم این منطقه

تصاویری از ترک رفح توسط مردم این منطقه

روز گذشته به‌رغم پذیرش آتش‌بس از سوی حماس، اسراییل گفت پیشنهاد حماس برای توافق آتش‌بس «به‌منظور اخلال در ورود نیروهای ما به رفح بود». همزمان نیز نیروهای ارتش اسراییل گذرگاه رفح را تصرف کردند.

در این صفحه آخرین تحولات جنگ در غزه را دنبال کنید.

**

آمریکا ارسال محموله‌‌ بمب به اسرائیل را "متوقف" کرد

سی‌بی‌اس نیوز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داده که اسرائیل، نگرانی‌های دولت آمریکا در خصوص حمله برنامه‌ریزی شده به رفح را برطرف نکرده و آمریکا نیز به همین دلیل، ارسال محموله بمب‌ به اسرائیل را "متوقف کرده است."

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به سی‌بی‌اس نیوز گفته است که اسرائیل نتوانسته نگرانی‌های دولت جو بایدن، در خصوص حمله برنامه‌ریزی شده به رفح را برطرف کند و آمریکا نیز به همین دلیل، ارسال یک محموله‌ بمب‌ به اسرائیل را متوقف کرده است. این مقام آمریکایی با اشاره به این که این محموله شامل ۱۸۰۰ بمب دو هزار پوندی (۹۰۷ کیلوگرمی) و ۱۷۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی بوده است گفته است که اسرائیل به نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا در خصوص نیازهای بشردوستانه غیرنظامیان در رفح "به ‌طور کامل رسیدگی نکرده است."

**

پیشنهاد آتش‌بس جدید میانجیگران؛ موافقت حماس، مخالفت اسرائیل

حماس با پیشنهاد جدید میانجیگران برای آتش‌بس و معامله گروگان‌ها موافقت کرد. اسرائیل اما این پیشنهاد را "غیرقابل قبول" خواند. جزئیات این پیشنهاد جدید میانجیگران اعلام نشده، اما شبکه الجزیره نکاتی از طرح را منتشر کرده است.

حماس اعلام کرد با پیشنهاد جدید مصر و قطر برای آتش‌بس در نوار غزه موافقت کرده است. به گفته این سازمان تروریستی، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، به هر دو میانجی اطلاع داده که حماس پیشنهاد آنها را برای توافق‌آتش‌بس پذیرفته است. به همین منظور وی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر و عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعاتی مصر تلفنی گفت‌وگو کرده است.

جزئیات این پیشنهاد در ابتدا مشخص نبود. همچنین مشخص نیست که موضع اسرائیل در این مورد چیست. با این حال، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که محافل اسرائیلی این پیشنهاد را "غیرقابل قبول" توصیف کرده‌اند.

**

نتانیاهو: پیشنهاد حماس برای اخلال در عملیات رفح بود



نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید آخرین پیشنهاد حماس برای توافق آتش‌بس "به منظور اخلال در ورود نیروهای ما به رفح بود" اما "این اتفاق رخ نداد". سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آلمان در مورد عملیات رفح به اسرائیل هشدار دادند.بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، پیشنهاد حماس "بسیار دور از خواست‌های حیاتی اسرائیل" است.

نتانیاهو تاکید کرد: «اسرائیل نمی‌تواند پیشنهادی را بپذیرد که امنیت شهروندان و آینده کشور ما را به خطر می‌اندازد.»

نخست‌وزیر اسرائیل در یک بیانیه ویدئویی گفت که آخرین پیشنهاد حماس برای آتش‌بس، "با هدف اخلال در ورود نیروهای ما به رفح بود"، اما "این اتفاق رخ نداد".

**

ارتش اسرائیل کنترل گذرگاه مرزی رفح را در دست گرفت



ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کنترل گذرگاه مرزی رفح در جنوب نوار غزه را از سمت شرقی این منطقه در دست گرفته‌ و محور صلاح‌الدین را "به طور کامل" به کنترل خود درآورده است.بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، شامگاه دوشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه تیپ پیاده گیواتی وارد رفح شده و تیپ ۴۰۱ زرهی صبح روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه بخش غزه گذرگاه رفح را به تصرف خود در آورده است.

به گفته ارتش اسرائیل، طی عملیات شبانه در این منطقه در حدود ۲۰ فرد مسلح کشته شدند و همچنین سربازان اسرائیلی موفق شدند سه تونل مهم را کشف کنند. همچنین گفته می‌شود که در جریان عملیات ارتش اسرائیل، "یک خودروی مسلح به مواد منفجره نیز که به سمت سربازان حرکت می‌کرد"، منهدم شده است.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7