۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۷, دوشنبه

آخرین تحولات جنگ در غزه : - رکود در مذاکرات آتش بس - احتمال حمله اسرائیل به رفح

ویرانه‌های جنگ در غزه

             آخرین تحولات جنگ در غزه :  - رکود در مذاکرات آتش بس - احتمال حمله  اسرائیل به رفح

تازه‌ترین دور مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره پایان یافت. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد؛ پس از نشانه‌های اولیه از پیشرفت در مذاکرات اکنون چشم‌انداز یک توافق آتش‌بس بدتر از گذشته است.

در این گزارش آخرین تحولات جنگ در غزه را دنبال کنید.

**



اسرائیل از ساکنان شرق رفح خواست محل را ترک کنند

ارتش اسرائیل صبح روز دوشنبه از فلسطینیان ساکن شرق رفح خواست این محل را به سمت یک "منطقه بشردوستانه" ترک کنند. به نظر می‌رسد آغاز تخلیه غیرنظامیان قبل از حمله زمینی به رفح آغاز شده است.ارتش اسرائیل صبح روز دوشنبه  ۱۷ اردیبهشت (۶ مه)  از فلسطینیان ساکن شرق رفح خواست این محل را به سمت یک "منطقه بشردوستانه" ترک کنند. این درخواست ارتش اسرائیل پس از حملات موشکی شاخه نظامی حماس به یک گذرگاه مرزی انجام گرفته است.ارتش اسرائیل شامگاه یکشنبه ۱۶ اردیبهشت (۵ مه) اعلام کرد در حملات موشکی از نوار غزه به گذرگاه مرزی کرم شالوم، سه سرباز این ارتش کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.  ارتش اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفته وضعیت سه تن از سربازان مجروح وخیم است. به گفته رسانه‌های اسرائیل پس از آغاز نبردها در غزه در مجموع ۲۶۶ سرباز اسرائیلی کشته شدند.

**



نتانیاهو: پایان فوری جنگ، حماس را در قدرت نگه می‌دارد

نخست‌وزیر اسرائیل درخواست حماس برای پایان دادن به جنگ غزه در ازای آزادی گروگان‌ها را با قاطعیت رد کرد. او گفت که این اقدام، گروه اسلام‌گرای فلسطینی را در قدرت نگه می‌دارد و همچنان تهدیدی برای اسرائیل باقی می‌ماند.بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه ۵ مه (۱۶ اردیبهشت) گفت که کشورش شرایطی را نمی‌پذیرد که طی آن "گردان‌های حماس از پناهگاه‌های خود بیرون آیند؛ مجددا کنترل غزه را در دست گیرند؛ زیرساخت‌های نظامی‌شان را بازسازی کنند و همچنین بار دیگر شهروندان اسرائیل را تهدید کنند."به گزارش رویترز، نتانیاهو گفت: «در حالی که اسرائیل آمادگی از خود نشان داده است، حماس همچنان بر مواضع افراطی خود تأکید می‌ورزد، به ویژه که خواستار خروج همه نیروهای‌ اسرائیل از نوار غزه، پایان دادن به جنگ و رها کردن حماس در قدرت است».او تأکید کرد: «اسرائیل نمی‌تواند این را بپذیرد.»

**



کشته شدن ۴ عضو حماس در کرانه باختری توسط ارتش اسرائیل

سایه جنگ غزه بر کرانه باختری رود اردن نیز سنگینی می‌کند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که در جریان یک "عملیات ضدترور" چهار عضو گردان قسام (بازوی مسلح حماس) را کشته است. یک عضو دیگر نیز در جریان این عملیات بازداشت شده است.ارتش اسرائیل شنبه ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) از کشته شدن ۴ عضو گردان قسام، بازوی مسلح سازمان تروریستی حماس در کرانه باختری رود اردن خبر داده است. در این راستا اعلام شد که در جریان "عملیات ضدترور" در کرانه غربی همچنین یک عضو دیگر حماس بازداشت و یک مأمور پلیس اسرائیل زخمی شده است.

طبق اعلام ارتش اسرائیل، سربازان و مأموران پلیس اسرائیلی در جریان این عملیات ۱۲ ساعته خانه‌ای در طولکرم، واقع در کرانه غربی را محاصره کردند. به گفته یک سخنگوی پلیس اسرائیل این مکان "خانه تیمی گروهی از شبه‌نظامیان حماس" بوده است.ارتش اسرائیل شنبه ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) از کشته شدن ۴ عضو گردان قسام، بازوی مسلح سازمان تروریستی حماس در کرانه باختری رود اردن خبر داده است. در این راستا اعلام شد که در جریان "عملیات ضدترور" در کرانه غربی همچنین یک عضو دیگر حماس بازداشت و یک مأمور پلیس اسرائیل زخمی شده است.

**

سازمان ملل: شمال نوار غزه وارد قحطی تمام‌عیار شده است

قحطی در غزه

قحطی در غزه

سیندی مک‌کین، مدیر آمریکایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، در مصاحبه با شبکه خبری ان.بی.سی ضمن هشدار در مورد وضعیت وخامت‌بار قحطی و گرسنگی مردم غزه اظهار داشت، مردم در شمال نوار غزه در حال حاضر با «قحطی تمام‌عیار» دست به گریبان هستند. او که یکی بلندپایه‌ترین مقام بین‌المللی است در این باره گفت: «وحشتناک است، شمال نوار غزه وارد قحطی تمام‌عیار شده و این وضعیت در حال حرکت به سمت جنوب نوار غزه است».

سیندی مک‌کین افزود: «آتش‌بس و افزایش بسیار زیاد کمک‌ها از طریق مسیرهای زمینی و دریایی برای مقابله با فاجعه انسانی فزاینده در غزه که جمعیتی ۲.۳میلیون نفری دارد ضروری است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت یک مقام امور بشردوستانه آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در غزه به این خبرگزاری گفته است: «از ماه مارس، شمال غزه، کمکهای لازم برای جلوگیری از قحطی را دریافت نکرده است».
آسوشیتدپرس نوشت: اسراییل که گذرگاههای ورود به نوار غزه را کنترل می‌کند هنوز در مورد این اظهارات و وضعیت قحطی در غزه واکنشی نداشته است.


**


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7