۱۴۰۳ شهریور ۹, جمعه

آخرین تحولات ورویدادهای جنگ غزه - واشنگتن فری بیکن: کرانه باختری مملو از گروه‌های تروریستی تحت حمایت رژیم ایران شده است


                                         کرانه باختری 

آخرین تحولات  ورویدادهای جنگ غزه  - واشنگتن فری بیکن: کرانه باختری مملو از گروه‌های تروریستی تحت حمایت رژیم ایران شده است

واشنگتن فری بیکن گزارش داد: کرانه باختری که زمانی آرام بود، اکنون مملو از گروه‌های تروریستی تحت حمایت رژیم ایران شده است. کارشناسان می‌گویند رژیم ایران دهه گذشته را بی‌سر و صدا به قاچاق تسلیحات پیشرفته به کرانه باختری گذرانده است تا بیش از ۲۲ گروه شبه‌نظامی مسئول حملات تروریستی اخیر را مسلح کند. تمرکز رژیم ایران بر کرانه باختری از حدود سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در طول سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌شدت تشدید شد.

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان در اجلاس شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفت: بدتر شدن اوضاع در خاورمیانه به این دلیل است که شبه‌نظامیان مختلف توسط رژیم ایران حمایت می‌شوند، چه در لبنان، چه در یمن و یا حتی سوریه، هم‌چنان به حملات خود به اسراییل ادامه می‌دهند.

وزارت‌خارجه انگلستان روز جمعه ۹شهریور با صدور بیانیه‌یی نگرانی عمیق خود را از عملیات نظامی اسراییل در کرانه باختری ابراز داشت. در این بیانیه از جمله آمده است «ما از روشهایی که اسراییل بکار گرفته و گزارشهایی از تلفات غیرنظامیان و تخریب زیرساختهای غیرنظامی نگران هستیم. خطر بی‌ثباتی جدی است و نیاز به کاهش فوری تنشها دارد. گسترش بیشتر درگیریها و بی‌ثباتی در کرانه باختری برای هیچ‌کس سودی ندارد».

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و استارمر، نخست‌وزیر انگلستان طی دیداری، در مورد وضعیت خاورمیانه بحث و تبادل نظر کردند. رویترز گزارش داد: آنها عمیق‌ترین نگرانی خود را در مورد افزایش تنش در منطقه خاورمیانه ابراز کردند و از همه طرف‌ها دعوت کردند که این تنشها را کاهش بدهند. آنها هم‌چنین درخواست خود را برای آتش‌بس فوری تکرار کردند.

**

آکسیوس ۳۰ اوت ۲۰۲۴ ساعت ۰۲۰۷-به قلم باراک رواید(خبرنگار سی ان ان و واشنگتن پست و آکسیوس در اسرائیل.م)

گفت‌وگوهای غزه به امید دستیابی به توافق آتش‌بس گروگان‌ها، بر «اصلی ترین نکته» متمرکز است

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که مذاکرات این هفته در قاهره و دوحه در تلاش برای جلب توافق اسرائیل و حماس در مورد جزئیات اجرای آزادسازی گروگان ها و آتش بس در غزه ادامه یافت.

چرا مهم است: کاخ سفید امیدوار است که داشتن این جزئیات و ارائه به عنوان بخشی از یک بسته جامع، یحیی سنوار، رهبر حماس و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را متقاعد کند تا در مورد برخی از مسائل بزرگ مصالحه کنند تا توافق به نتیجه برسد.

مقامات اسرائیلی می گویند که ایالات متحده به همراه میانجی های قطری و مصری می خواهند تلاش کنند تا در مورد جزئیات عملی تا حد امکان به توافق برسند، جاهای خالی را با ایده های خود در مورد توافق گسترده تر پر کنند و دوباره بسته آن را به اسرائیل و حماس ارائه دهند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی می گویند که امیدوارند وقتی بسته آماده شود، حماس ببیند که بیشتر آنچه را که می خواست به دست می آورد: حداقل شش هفته آتش بس، صدها زندانی آزاد می شوند، بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه های خود، سرازیر شدن کمک های بشردوستانه به غزه، بازسازی اولیه و درمان صدها مجروح حماس در مصر.

مسائل مهمی از جمله درخواست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای حفظ کنترل کامل در امتداد مرز مصر و غزه و نظارت بر حرکت فلسطینی ها از جنوب غزه به شمال و درخواست یحیی سنوار رهبر حماس مبنی بر اینکه این توافق به پایان جنگ منجر شود. ، به آخرین مرحله مذاکرات موکول می شود. یک مقام اسرائیلی گفت: «موضوع داغ سیاسی برای پایان کار باقی خواهد ماند و سپس ایالات متحده احتمالاً یک پیشنهاد حل اختلافات به روز شده و نهایی را به طرفین ارائه خواهد کرد و آنها باید تصمیم بگیرند.»

تصویر کلی: در حالی که پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است، مقامات آمریکایی گفتند که از ادامه مذاکرات و اینکه تا کنون از تشدید تنش منطقه ای با حزب الله یا ایران جلوگیری شده است، دلگرم هستند.

محرک این خبر: روز یکشنبه و دوشنبه، گروه کاری از اسرائیل، حماس، قطر، مصر و ایالات متحده به بحث در قاهره درباره متن توافق ادامه دادند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «پیشرفت‌ها ادامه دارد و تیم ما در صحنه همچنان مذاکرات را سازنده توصیف می‌کند».

مذاکرات دوشنبه شب با بازگشت مقامات اسرائیلی به اسرائیل و بازگشت مقامات حماس به دوحه برای مشورت با رهبران پایان یافت.

مقامات اسرائیلی گفتند، روز چهارشنبه، یک هیئت اسرائیلی متشکل از گروه کاری موساد، نیروهای دفاعی اسرائیل و شین بت به دوحه سفر کردند تا مذاکرات غیرمستقیم با حماس را از طریق میانجی هایی از ایالات متحده، قطر و مصر ادامه دهند.

مذاکرات در دوحه پنجشنبه شب پایان یافت و هیئت اسرائیلی به اسرائیل بازگشت.

مقامات آمریکایی گفتند که برت مک گرک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در خاورمیانه در مذاکرات قاهره و دوحه شرکت کرد. یک مقام آمریکایی گفت اگر مک گرک فکر نمی کرد پیشرفتی در این منطقه صورت می گرفت، در منطقه نمی ماند.جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در چین گفت: «ما بحث را تا جایی پیش بردیم که به مرحله‌ای رسیده است و این نشانه مثبتی از پیشرفت است، اما تا زمانی که این کار انجام نشود، کاری انجام نشده است.»

پشت صحنه: مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که موضوع اصلی مذاکره کنندگان در این هفته، روند تبادل گروگان های حماس با فلسطینی هایی است که در زندان های اسرائیل به سر می برند. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت، جزئیات شامل «این مبادله چگونه است، چه تعداد، دقیقاً چه کسانی از هر دو طرف آزاد خواهند شد و با چه سرعتی».

بزرگنمایی: بر اساس پیش نویس توافق، حماس 33 گروگان زنده را که زن، مرد بالای 50 سال یا در وضعیت پزشکی وخیم هستند، آزاد خواهد کرد. اگر 33 گروگان زنده وجود نداشته باشد، حماس با بازگرداندن اجساد گروگان های مرده به این تعداد پاسخ می دهد. به گفته مقامات اسرائیلی، به عنوان بخشی از مذاکرات، میانجی‌ها اخیراً فهرستی از اسرائیل شامل بیش از سه دوجین گروگان به حماس داده‌اند که به نظر آن‌ها در این گروه قرار می‌گیرند.

انتظار می رود که اسرائیل چند صد اسیر فلسطینی را به عنوان بخشی از پیش نویس توافق آزاد کند، از جمله 150 نفر که به جرم قتل اسرائیلی ها در حبس ابد هستند. اسرائیل می خواهد بتواند آزادی 65 زندانی را وتو کند و از تمامی زندانیانی که حبس ابد را سپری می کنند می خواهد به کرانه باختری یا غزه بازنگردند. به گفته مقامات اسرائیلی، در روزهای اخیر، حماس از طریق میانجیگران به اسرائیل فهرستی از برخی از زندانیانی که می خواهد آزاد شود، داده است.مقامات اسرائیلی گفتند که مذاکره کنندگان در قاهره و دوحه این هفته بحث درباره هر یک از آنها را آغاز کردند.

مقامات اسرائیلی می گویند در حالی که هنوز توافقی در مورد آزادی هر یک از طرفین صورت نگرفته است، اما پیشرفت قابل توجهی در این زمینه حاصل شده است.

سناتور جونی ارنست جمهوریخواه از ایالت آیوا(R-Iowa) که رهبری یک هیئت کنگره به خاورمیانه را بر عهده دارد، اوایل این هفته در اسرائیل با نتانیاهو دیدار کرد. ارنست به آکسیوس گفت که او را نسبت به امکان دستیابی به یک معامله خوش بین تر می داند.

نخست‌وزیر اسرائیل ابراز اطمینان کرد که فشار نظامی کنونی بر حماس باعث می‌شود توافقی انجام شود و حداقل مرحله اول آن اجرایی شود. این مرحله شامل 42 روز آتش بس در ازای آزادی گروگان ها می شود.ارنست گفت که نتانیاهو کنترل کریدور فیلادلفی در امتداد مرز مصر و غزه را کلیدی برای تحت فشار قرار دادن حماس برای موافقت با توافق می داند و او فکر نمی کند که اسرائیل با خروج کامل نیروهای خود از آنجا در کوتاه مدت موافقت کند. او گفت: 'من محتاطانه خوشبین هستم. از اسرائیلی ها شنیدم که فشار فزاینده ای بر حماس، از جمله از سوی مردم غزه که خواهان پایان جنگ هستند، وجود دارد.'

اورشلیم پست ۳۰ اوت :‌کابینه اسرائیل باقی ماندن ارتش اسرائیل در کریدور فیلادلفی را تصویب کرد درحالی که گالانت مخالفت کرد.

این اقدام با اکثریت هشت رای، با مخالفت یوآو گالانت، وزیر دفاع و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، به تصویب رسید. کابینه امنیتی نقشه ها را تأیید کرد و تعیین کرد که ارتش اسرائیل در کریدور فیلادلفی باقی بماند.این اقدام با اکثریت هشت رای، با مخالفت یوآو گالانت، وزیر دفاع و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، به تصویب رسید.این نقشه ها توسط ارتش اسرائیل ترسیم شد و توسط ایالات متحده به عنوان بخشی از پیشنهاد معامله گروگان ها پذیرفته شد.

نیویورک تایمز 

کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در غزه با موانع بزرگی روبروست. آژانس های امدادی سازمان ملل قصد دارند روز یکشنبه یک حرکت گسترده واکسیناسیون را در سراسر غزه آغاز کنند تا از کودکان خردسال در برابر نوعی نادر فلج اطفال محافظت کنند و اسرائیل را متقاعد کرده اند که عملیات رزمی را برای چند ساعت در روز در مکان های خاص متوقف کند.این تلاش در یک منطقه جنگی که بسیاری از زیرساخت‌های آن تخریب شده است، با چالش‌های لجستیکی عظیمی مواجه است. این عملیات به برقراری آتش بس کوتاه بستگی دارد در حالی که حاکمیت قانون شکسته شده است، صدها هزار نفر در پناهگاه های موقت زندگی می کنند و بسیاری از ساختمان ها ویران شده اند.

نیویورک تایمز ۳۰ اوت : هریس می گوید تسلیحات ایالات متحده را از اسرائیل دریغ نمی کند و اخبار دیگر.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت که به سیاست‌های رئیس جمهور بایدن در رابطه با جنگ غزه ادامه خواهد داد. خانم هریس روز پنجشنبه در اولین مصاحبه مهم خود به عنوان نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا، در گفتگو با سی ان ان بر لزوم توافق آتش بس تاکید کرد اما در پاسخ به این سوال که آیا از ارسال تسلیحات آمریکا به اسرائیل خودداری می کند یا خیر، پاسخ داد. او گفت: 'من در تعهد خود به دفاع از اسرائیل و توانایی آن برای دفاع از خود صریح و تزلزل‌ناپذیر هستم و این تغییر نخواهد کرد.'

گاردین ۳۰ اوت ساعت ۱۱۱۷- فرمانده حماس در جنین توسط پلیس اسرائیل - ارتش اسرائیل کشته شد

ارتش اسرائیل اعلام کرد که پلیس مرزی اسرائیل روز جمعه یکی از فرماندهان ارشد حماس را در کرانه باختری به قتل رساند.

بر اساس این گزارش، واسم حازم، فرمانده حماس در شهر ناآرام جنین، در خودرویی کشته شد که گفته می‌شود حاوی سلاح، مهمات و مقادیر زیادی پول نقد بود.

به گزارش رویترز، ارتش گفته است که دو فرد مسلح دیگر حماس هنگام فرار از خودرو توسط یک پهپاد کشته شدند.

گاردین ۳۰ اوت ساعت۱۳۱۸- سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که 1.2 میلیون دوز واکسن فلج اطفال را به غزه تحویل داده است و 400000 واکسن دیگر به عنوان بخشی از یک کمپین اضطراری قرار است تحویل بدهد که این پس از اولین مورد بیماری فلج اطفال دوران کودکی در نوار ساحلی جنگ زده در ربع قرن گذشته است.

این واکسیناسیون که قرار است این هفته آغاز شود، با توقف سه روزه درگیری در چندین منطقه از قلمرو همراه خواهد بود تا امکان تلقیح بیش از 640000 کودک فراهم شود.

**

خبرگزاری فرانسه ۳۰ اوت ۲۰۲۴

ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه فلسطینی را در حمله هوایی روز جمعه، سومین روز از عملیات بزرگ در کرانه باختری اشغالی، به ادعای اینکه آنها از شبه نظامیان حماس بودند، به هلاکت رساندند. شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفتند که این حمله با خودرویی در شهر زباده در جنوب شرقی شهر جنین در شمال این کشور برخورد کرد. یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه مشاهده کرد که بقایای انسانی توسط امدادگران از خودرو خارج شده است.

**

رویترز ۳۰ اوت - بریتانیا به شدت نگران عملیات اسرائیل در کرانه باختری اشغالی است

دولت بریتانیا روز جمعه با ابراز نگرانی عمیق از عملیات جاری اسرائیل در کرانه باختری اشغالی، هشدار داد که خطر بی ثباتی جدی است و نیاز فوری به کاهش تنش وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در بیانیه ای گفت: ما همچنان از مقامات اسرائیل می خواهیم که خویشتن داری کنند، به قوانین بین المللی پایبند باشند و اقدامات کسانی را که به دنبال دامن زدن به تنش هستند، سرکوب کنند....

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: ما نیاز اسرائیل به دفاع از خود در برابر تهدیدات امنیتی را برسمیت می شناسیم، اما از روش هایی که اسرائیل به کار گرفته است و گزارش های مربوط به تلفات غیرنظامیان و تخریب زیرساخت های غیرنظامی به شدت نگران هستیم. این سخنگو افزود که بریتانیا 'به شدت خشونت شهرک نشینان را محکوم می کند' و گسترش درگیری و بی ثباتی بیشتر در کرانه باختری اشغالی به نفع هیچ کس نیست.



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7