اخبار وتحولات جنگ – حملات متقابل پهبادی ، موشکی ، بمباران بین ایران وآمریکا درگرماگرم مذاکرات
اخبار وتحولات جنگ – حملات متقابل ایران وآمریکا
اخبار جنگ و تحولات منطقه
سنتکام :حمله آمریکا به ایران در پاسخ به حمله به کشتی تجاری تامپا، فلوریدا - نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) در 26 ژوئن، حملاتی را علیه ایران انجام دادند که پاسخی قدرتمند به حمله دیروز به یک کشتی تجاری بود که در حال عبور از تنگه هرمز بود. هواپیماهای آمریکایی پس از آنکه ایران در 25 ژوئن با یک پهپاد تهاجمی یک طرفه به کشتی M/V Ever Lovely حمله کرد، به محلهای نگهداری موشک و پهپاد و سایتهای رادار ساحلی ایران حمله کردند. این کشتی باری با پرچم سنگاپور در زمان حمله ایران در حال خروج از تنگه هرمز در امتداد ساحل عمان بود. تجاوز بیدلیل نیروهای ایرانی به کشتیهای تجاری به وضوح آتشبس را نقض کرد. علاوه بر این، رفتار خطرناک ایران، آزادی ناوبری را تضعیف کرد، زیرا تجارت به طور فزایندهای از طریق کریدور حیاتی تجارت بینالمللی جریان دارد. نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده همچنان هماهنگی و پشتیبانی عبور ایمن را برای کشتیهای تجاری که از تنگه عبور میکنند، فراهم میکنند. ارتش ایالات متحده همچنان حضور دارد و هوشیار است تا اطمینان حاصل کند که تمام جنبههای توافق با ایران رعایت، رعایت و با تمام قدرت و به طور کامل اجرا میشود.
وایر رویترز
ارتش آمریکا روز جمعه در واکنش به حمله پهپادی ایران به یک کشتی باری در تنگه هرمز، به ایران حمله کرد و هر دو کشور دیگری را به نقض مفاد آتشبس توافقشده هفته گذشته متهم کرد. فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که هواپیماها به محلهای نگهداری موشک و پهپاد و سایتهای رادار ساحلی حمله کردهاند و یک مقام آمریکایی گزارش داد که عملیات پایان یافته است. ایران اعلام کرد که یک موشک به منطقه اطراف اسکلهای در سیریک در جنوب ایران برخورد کرده است و نیروهای دریایی ایران با حمله به اهداف نظامی ایالات متحده در منطقه به این حمله پاسخ دادهاند.
نیویورک تایمز27ژوئن2026- ارتش ایالات متحده جمعه شب در تلافی حمله ایران به یک کشتی باری در تنگه هرمز در روز قبل، به سایتهای موشکی و پهپادی ایران حمله کرد و آتشبس شکننده بین دو کشور را به هم زد. ساعاتی پیش از حملات ایالات متحده، رئیس جمهور ترامپ اقدام ایران را «نقض احمقانه» توافق آتشبس خواند، توافقی که هدف آن پایان دادن به جنگی بود که بازارهای جهانی را آشفته کرده، درگیری بین اسرائیل و حزبالله، متحد ایران، را دوباره شعلهور کرده و خاورمیانه را متزلزل کرده بود. توافق اولیه، آینده تنگه را حلنشده باقی گذاشت و مقامات آمریکایی اعلام کردند که این آبراه حیاتی بار دیگر به یک نقطه آزاد ترانزیت تبدیل خواهد شد و ایران کنترل خود را بر آن اعمال می کند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیهای که توسط رسانههای دولتی ایران منتشر شد، اعلام کرد که حملات روز جمعه آمریکا نقض آتشبس بین آمریکا و ایران بوده و هشدار داد که اگر چنین تجاوزی تکرار شود، «پاسخ ما گستردهتر خواهد بود.» مقامات آمریکایی این حملات را به عنوان اقدامات تلافیجویانه برای حمله ایران به یک کشتی تجاری در تنگه هرمز در روز پنجشنبه، و نه بازگشت به جنگ، مطرح کردهاند. نیروهای امنیتی ایران ادعا کردند که در پاسخ به حملات آمریکا، تهران مواضع نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار داده است. هیچ تأیید فوری از سوی ارتش ایالات متحده در مورد چنین حملاتی وجود ندارد.
ابراهیم عزیزی، نماینده محافظهکار مجلس ایران و رئیس کمیته امنیت ملی مجلس، در پستی در شبکههای اجتماعی گفت که حملات روز جمعه آمریکا «نقض خودسرانه آتشبس» بوده و هشدار داد که این حملات منجر به «عقبنشینی و پشیمانی» آمریکاییها خواهد شد. عزیزی، که یک تندرو است، نمیتواند از طرف دولت ایران صحبت کند، اما او حساسیت مقامات ایران در مورد حملات آمریکا در بحبوحه تلاشهای مذاکرات صلح را تکرار کرد و گفت که این حملات نشان میدهد که چگونه رئیس جمهور ترامپ «هیچ تعهدی به اصول مذاکرات ندارد».
در پستی در رسانههای اجتماعی درباره دور جدید حملات ایالات متحده به ایران که به تازگی پایان یافته است، معاون رئیس جمهور، جی. دی. ونس، استدلال کرد که ایالات متحده به توافق آتشبس با ایران - یک یادداشت تفاهم یا M.O.U - "احترام گذاشته است" اما به تجاوز ایران پاسخ خواهد داد. او گفت: "اگر آنها در مورد نحوه اجرای M.O.U اختلاف نظر دارند، میتوانند تلفن را بردارند. اما خشونت با خشونت پاسخ داده خواهد شد."
قیمت نفت پس از حمله روز پنجشنبه افزایش یافته بود، اما روز جمعه کاهش یافت و به سطوحی رسید که آخرین بار قبل از جنگ دیده شده بود. حملات ایالات متحده به ایران پس از تعطیلی بازارها در آخر هفته رخ داد.
یک مقام آمریکایی اعلام کرد حملات ایالات متحده علیه اهداف موشکی و پهپادی ایران به پایان رسیده است. این مقام آمریکایی گفت شش جت جنگنده نیروی هوایی آمریکا - اف ۳۵ و اف ۱۶ - به چهار سایت ایرانی در امتداد تنگه هرمز و جزیره قشم حمله کردند. این مقام که به دلیل مجاز نبودن به صحبت علنی در مورد این عملیات، خواست نامش فاش نشود، گفت: این حملات حدود ۹۰ دقیقه طول کشید.
** آکسیوس 27ژوئن2026 ساعت 0050-پس از شلیک ایران به کشتیها، آمریکا به اهداف ایرانی در نزدیکی تنگه حمله کرد
فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیهای اعلام کرد که ارتش ایالات متحده حملاتی را علیه اهداف ایرانی در اطراف تنگه هرمز انجام داده است.
چرا این موضوع مهم است:
این اولین حملات ایالات متحده علیه اهداف ایرانی از زمان امضای تفاهمنامه (MOU) هفته گذشته است که پایان جنگ را اعلام کرد.
معاون رئیس جمهور ونس - که به رهبری مذاکرات هفته گذشته کمک کرد - عصر جمعه پستی منتشر کرد که "خشونت با خشونت پاسخ داده خواهد شد." او نوشت: "ایران توافق آتشبس را امضا کرد. ما به آن احترام گذاشتهایم. اگر آنها در مورد نحوه اجرای تفاهمنامه اختلاف نظر دارند، میتوانند تلفن را بردارند. اما خشونت با خشونت پاسخ داده خواهد شد."
طبق گفته سنتکام، هواپیماهای نظامی ایالات متحده به محلهای نگهداری موشک و پهپاد و سایتهای رادار ساحلی ایران در اطراف تنگه حمله کردند.
حملات ایالات متحده پس از آن انجام شد که ایران روز پنجشنبه پهپادهایی را علیه چندین کشتی تجاری که از تنگه هرمز عبور کرده بودند، شلیک کرد.
سنتکام اعلام کرد که یک پهپاد به یک کشتی باری با پرچم سنگاپور به نام «اور لاولی» در حالی که در حال خروج از تنگه در امتداد ساحل عمان بود، برخورد کرد و حملات ایالات متحده را «پاسخی قدرتمند» توصیف کرد. آنچه آنها میگویند: رئیس جمهور ترامپ اوایل روز جمعه در وبسایت تروث سوشال نوشت که حمله پهپادی ایران «نقض احمقانه توافق آتشبس ما» بود.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر جمعه اعلام کرد: «چند ساعت پیش، رژیم پیمانشکن آمریکا طبق معمول تعهدات خود را نقض کرد و به بهانههای مختلف به سواحل جمهوری اسلامی ایران حمله هوایی کرد.» سپاه پاسداران اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور با حمله به «مکانهای ارتش تروریستی ایالات متحده در منطقه» پاسخ داده است.
این نیرو هشدار داد که «در صورت تجاوز مکرر، پاسخ ما گستردهتر از این خواهد بود.»
سنتکام در بیانیهای اعلام کرد: «نیروهای سنتکام همچنان به هماهنگی و پشتیبانی از عبور ایمن کشتیهای تجاری در حال عبور از تنگه هرمز ادامه میدهند.
ارتش ایالات متحده همچنان حضور دارد و هوشیار است تا اطمینان حاصل شود که تمام جنبههای توافق با ایران رعایت، اجرا و با قدرت و اثربخشی کامل اجرا میشود.» آنچه باید تماشا کرد: اینکه آیا ایران تصمیم به واکنش نظامی میگیرد یا خیر.
ترامپ: رژیم ایران ۴۷ سال با تروریسم نفوذ خود را گسترش داد
ترامپ با اشاره به کارنامه ۴۷ ساله رژیم ایران گفت: «برخوردی که اکنون با رژیم ایران صورت گرفته، باید سالها پیش انجام میشد». او افزود رژیم ایران طی این سالها از «تروریسم» برای حفظ قدرت و گسترش نفوذ منطقهای خود استفاده کرده است.
رئیسجمهور آمریکا سپس به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه رژیم ایران، در عملیات پهپادی آمریکا در ۱۳ دی ۱۳۹۸ اشاره کرد.
ترامپ گفت شماری از نظامیان آمریکایی بر اثر بمبهای کنار جادهای زخمی یا معلول شدهاند و مسئولیت گسترش این حملات را متوجه قاسم سلیمانی دانست. او همچنین مدعی شد سلیمانی هنگام کشته شدن، در حال برنامهریزی برای حمله به ۵ تأسیسات نظامی آمریکا بود.
ترامپ این عملیات را یکی از مهمترین تحولات خاورمیانه توصیف کرد و گفت برخی آن را مهمترین رویداد منطقه در یک قرن گذشته میدانند. او همچنین سلیمانی را «فردی بیمار از نظر روانی» خواند.
او درباره عملیات نظامی اخیر آمریکا علیه رژیم ایران نیز گفت تصمیم برای ورود به درگیری، برای او تصمیمی دشوار اما از نظر نظامی اجتنابناپذیر بوده است. ترامپ این اقدام را «مسیر فرعی» توصیف کرد که دولتش برای رسیدن به ثبات و توافق ناچار به پیمودن آن شده است.
ترامپ گفت: «هنوز مقداری توان رزمی برای رژیم ایران باقی مانده است، اما این رژیم دیگر قدرت پیروزی در جنگ را ندارد». بهگفته او، هدف عملیات آمریکا انهدام توان موشکی و پهپادی، تضعیف ظرفیت دریایی رژیم ایران و جلوگیری از دستیابی آن به سلاح هستهای بوده است.
رئیسجمهور آمریکا همچنین مدعی شد رژیم ایران با حمله پهپادی به یک کشتی باری در نزدیکی عمان، توافق توقف درگیریها را نقض کرده است. او گفت ۴ پهپاد انتحاری به سوی این کشتی پرتاب شد که ۳ فروند آنها توسط نیروهای آمریکایی سرنگون شد و پهپاد چهارم به بخش فوقانی کشتی اصابت کرد. بهگفته ترامپ، این حمله در ۴ تیر ۱۴۰۵ رخ داد و با وجود آسیبدیدگی کشتی، گزارشی از تلفات انسانی منتشر نشده است.
رئیسجمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر از توافق هستهای سال ۱۳۹۴، موسوم به برجام، انتقاد کرد و گفت دولت باراک اوباما پس از اجرای این توافق، ۱.۷ میلیارد دلار وجه نقد در اختیار رژیم ایران قرار داد و با رفع تحریمها، امکان دسترسی تهران به دهها میلیارد دلار از منابع مالی خود را فراهم کرد.
ترامپ مدعی شد رژیم ایران این منابع را به جای بهبود وضعیت معیشتی مردم، صرف توسعه برنامه موشکی و حمایت از گروههای همپیمان خود در منطقه کرده است.
او در پایان، عملیات نظامی علیه رژیم ایران را بخشی از راهبرد «صلح از طریق قدرت» توصیف کرد و گفت: «جهان پس از تضعیف توان نظامی رژیم ایران، امنتر شده است».
🟢 #نه_شاه_نه_شیخ
🍏# مجاهدین_خلق ایران # کانونهای شورشی
🌳 # مریم رجوی #ایران
