۱۳۹۴ تیر ۵, جمعه

دیدنی ها اسرارآمیزترین و زیباترین غارهای ایران


غار یخ مراد در جاده چالوس و روستای گچسر
زیبایی بعضی از این غارهای کشورمان توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. تعدادی از آنها به قدری اسرارآمیز هستندکه انسان دوست دارد قدم به قدم در درون غار جلوتر برود تا گوشه های بیشتری از این غارها را کشف کند اما غارهای مخوف و تاریکی هم وجود دارندکه کمتر کسی حتی حاضر می شوید نزدیک دهانه آنها بشود چه برسد به اینکه بخواهد در این غارها روزی مهیج را پشت سر بگذارید.
بزرگترین غارآبی خاورمیانه  ـ غار قلعه قوری در کرمانشاه
honar faa13
غار قلعه قوری بزرگترین غار آبی خاورمیانه می باشد. غار قلعه قوری که در استان کرمانشاه واقع شده و پیشینه آن به 65 میلیون سال پیش بازمی گردد.
«درازی این غار 12 کیلومتر و ژرفای آن 3140 متر است و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران، به ثبت رسیده است. ژرفای حوضچه های این غار به 14 متر می رسد و دمای آن چیزی در حدود هفت تا 11 درجه سانتیگراد است.»

غار کرفتو در استان کردستان
honar 5f774
این غار ،غار حیرت انگیزی که به دست ایرانیان باستان و بدون استفاده از ابزار برقی و تنها باوسایل دستی ساخته شده.
در واقع این غار مجموعه ای از تلاش انسان باستان برای داشتن زندگی بهتر و ایمن بوده است. این اثر باستانی و تاریخی در صخره مرتفعی در 70 کیلومتری شمال غرب شهر دیوان دره استان کردستان واقع شده است.
«غار کرفتو از نوع غارهای آهکی و طبیعی به حساب می آید و به احتمال زیاد در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است.»

غار گلجیک یا غار خفاش ها
a 31ade
نام اصلی این غار گلجیک است که در نزدیکی زنجان قرار دارد اما مردم این غار را با نام غار خفاش ها می شناسند، محلی تاریک که چشم چشم را نمی بیند وتنها چیزی که توجه شما را به خود جلب می کندبرق چشم های صدها خفاشی است که به شما خیره شده اند.
غار کتله خور در استان زنجان
a 99b5a
«کتله خور معانی مختلفی مثل تپه خورشید، روستای بدون خورشید و ... را می دهد اما مناسبترین معنی به دست آمده از این کلمه، یک کاربرد ترکی است. کتله به معنی پستی و بلندی و ناهمواری های داخل غار و خور به معنی راحتی و آسانی که در نهایت معنی پستی و بلندی های راحت و دنج را می دهد.»
غار کتله خور در دل کوه ساقیزلو واقع شده و به اعتقاد کارشناسان این تپه در حدود 30 میلیون سال قدمت دارد. زمان کشف این غار توسط انسان ها معلوم نیست ولی مردم شهرستان گرماب داستان های زیادی درباره این غار دارند، مثلا برخی از اهالی بر این باورند که تعدادی از افراد به داخل این غار رفته اند اما هنگامبازگشت موفق نشده اند راه را پیدا کنند.
«دهانه ورودی غار کتله خور به صورت طاق مثلثی شکل و به قطر 70 سانتیمتر است و تنها راه دسترسی به غار از همین قسمت است.»