۱۳۹۴ تیر ۳۰, سه‌شنبه

انجمن نجات ايران.سي تير سالروز قيام مردم ايران در حمايت از دكتر محمد مصدق

پيام راديوي دكتر محمد مصدق در اولين سالگرد قيام ملي30تير
روزي سي ام تير در تاريخ مبارزات ممتد ملت ايران فراموش نشدني است، زيرا در اين روز تمام افراد ملت از هر طبقه و مقام در مقابل تحريكات اجانب يكدل و يكزبان قيام به اقدام كردند و تا به مقصود نرسيدند از پاي ننشستند.
در اين روز تاريخي عده يي از گراميترين فرزندان ما به افتخار شهادت نائل شدند و خون پاك خود نهال آمال ملت را آبياري كردند تا به همت آيندگان روزي بارور و سايه گستر شود و ملت ايران ازنعمت امن، آسايش و استقلال واقعي و آزادي حقيقي برخوردار گردد.
سي‌ام تيرماه، سالروز قيام ملي 30 تير در پشتيباني از پيشواي نهضت ملي ايران دكتر محمد مصدق و بازگرداندن او به نخست وزيري در سال 1331 است. مصدق كبير در روز بيست و پنجم تيرماه سال 1331 در اعتراض به توطئه هاي دربار فاسد شاه و استعمار كه در فعاليت دولت ملي او كارشكني ميكردند و پيشبرد جنبش ملي شدن صنعت نفت را با مانع روبرو ساخته بودند، استعفاي خود از نخست وزيري را اعلام كرد. شاه كه در محبوبيت روزافزون دولت ملي دكتر مصدق نابودي بقاياي سلطنت خودكامة خود را ميديد, پس از استعفاي دكتر مصدق فرصت را غنيمت شمرد و قوام السلطنه كهنه كارترين مهره دربار و استعمار را به نخست وزيري منصوب كرد و با سرازير كردن تانكها و زرهپوشهاي ارتش سركوبگر خود به خيابانهاي تهران تلاش كرد زير برق سرنيزه و فضاي خفقان جنبش ملي مردم ايران را سركوب كند. اما در روز سيام تير، مردم دلير در شهرهاي مختلف ايران و بخصوص تهران بپاخاستند و با قيام قهرمانانة خود و با شعار «يا مرگ يا مصدق» نقشه هاي شوم شاه و استعمار را در هم ريختند. 
سركوب خونين اين قيام خللي در عزم ملت ايران ايجاد نكرد و در بعد از ظهر روز سيام تير استبداد و استعمار در برابر قيام ملي سي ام تير وادار به عقبنشيني شدند و دكتر محمد مصدق به دست توانا و پرقدرت ملت ايران، مجدداً به نخست وزيري باز گردانده شد. خاطره اين قيام غرورآفرين كه نقطة عطفي در جنبش ضد استعماري مردم ايران بود و ياد شهيدان آن, تا جاودان در تاريخ جنبش آزادي خواهانه مردم, خواهد درخشيد. 
همزمان با پيروزي بزرگ مردم ايران بر استعمار و دربار، عصر 30 تير 1331 در بازگرداندن دكتر مصدق به اريكة قدرت، خبر پيروزي ديگري نيز به ايران رسيد. اين پيروزي به دنبال تلاش دكتر مصدق در اجلاس ديوان لاهه بود كه پس از شكايت استعمارگران انگليسي براي ادامه سلطه بر صنعت نفت ايران، طي نطق مستدل خود از مظالم استعمار درايران پرده ‌برداشت و تاثيرعميقي بر هيأت داوري لاهه گذاشت. ديوان بين‌المللي لاهه برعدم صلاحيت خود در رسيدگي به شكايت انگليس از ايران رأي داده بود و با رسيدن اين خبر مردم ايران را شادي دو پيروزي بزرگ فراگرفت.
سي ام تيرماه همچنين يادآور يكي ديگر از فرازهاي تاريخ بيش از يك قرن جنبش آزادي خواهانه در وطن ماست. در روز سي ام تيرماه سال 1360 در تهران، در حاليكه خميني رژيم ولايت فقيه را يكپايه كرده و بر سركوب آزاديها و اعمال ديكتاتوري سياه, كمر بسته بود و اعدام و خونريزي حد و مرزي نمي شناخت، مسعود رجوي با بهره گيري از تجربيات خونبار مبارزات آزادي خواهانه ميهنمان، تأسيس شوراي ملي مقاومت ايران را به عنوان جايگزين ديكتاتوري مذهبي خميني اعلام كرد.
شوراي ملي مقاومت كه اكنون سي و پنجمين سال حيات خود را آغاز ميكند، نقش و شايستگي خود را بعنوان يگانه جايگزين آلترناتيو دموكراتيك حكومت آخوندها بيش از هر زمان ديگر به اثبات رسانده است.