۱۳۹۴ دی ۲۴, پنجشنبه

گفته‌ها ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی ۲۴دی ۹۴



لینک به منبع :
روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه اگر‌چه تلاش کرده‌اند ذلت رژیم در موضوع دستگیری و آزادی سریع ملوانان آمریکایی در خلیج فارس را به نمایش اقتدار تبدیل کنند، اما بلافاصله این موضوع تبدیل به ابزار جنگ باندها شده است. باند رفسنجانی آن را در جهت خط آویختن به غرب دستاویز کرده است:
شرق: در این ماجرا نشان داده شد ارتباط مستقیم میان ایران و ایالات متحده در چنین مواقعی چگونه می‌تواند جلوی بسیاری از سوءتفاهم‌های احتمالی و بازیگران طرفهای مجعول و مجهول را بگیرد. این مسأله پس از ماجرای سفارت عربستان در تهران هم در منطقی‌شدن موضع کاخ سفید، تأثیر به‌سزایی داشت. این بار هم هنوز ساعتی از بازداشت اعضای نیروی دریایی آمریکا نگذشته بود که جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده مستقیم با دکتر ظریف تماس می‌گیرد. احتمالاً سخنان ظریف هرچه بوده تا حدود زیادی باعث آرامش‌خاطر طرف مقابل می‌شود روزنامه‌های باند خامنه‌ای ضمن سوز و گداز از این‌که از دستگیری ملوانان آمریکایی درست بهره نبرده‌اند به باند رقیب در مورد تماس با آمریکا هشدار داده‌اند:

رسالت: واکنش نظامی ناو آمریکایی به این دستگیری با اقدامات به موقع نیروهای سپاه خنثی شد. باید دید واکنش‌های دیپلوماتیک آمریکایی‌ها توسط دستگاه دیپلوماتیک ما پاسخ شایسته‌ای می‌گیرد؟
در دولت گذشته فرزندان ملت با دستگیری تفنگداران انگلیسی در آب‌های سرزمینی جنوب، دست به ماشه بردن خود را در حراست از آب‌های سرزمینی کشور نشان دادند که متأسفانه دستگاه دیپلوماسی کشور و دولت آن زمان از این‌رویداد بهره‌برداری خوبی نکردند... آنچه مربوط به ارتباط وزرای خارجه دو کشور است تنها مربوط به موضوعات برجام است. نباید اجازه دهیم آمریکایی‌ها هر وقت اراده کردند در هر موردی با ما گفتگو کنند.
برخی از روزنامه‌های باند خامنه‌ای با اذعان به ذلت دیپلوماسی خارجی نظام در قیاس بین ماجرای آزادی سریع ملوانهای آمریکایی و تحقیر رژیم در رابطه با عربستان به باند رفسنجانی روحانی حمله کرده‌اند:


جوان: خوب است به این سؤال مهم پاسخ دهند که چگونه دولت متخاصم ایالات‌ متحده آمریکا در حالی که 36سال است روابط خود را با ایران قطع کرده است، در کمتر از 24‌ساعت می‌تواند نظامیان متجاوز خود را زنده از جمهوری اسلامی ایران تحویل بگیرد، اما دستگاه دیپلوماسی کشورما نمی‌تواند پس از 110روز ساده‌ترین حق کنسولی ـ یعنی تحویل گرفتن اجساد- را برای اتباع خود اعمال کند؟
برخی روزنامه‌های باند خامنه‌ای به شکل مضحکی تلاش کرده‌اند ذلت رژیم در آزادسازی شتابزده ملوانان را خرج اقتدار نظام کرده و برای کشورهای منطقه خط‌ و نشان بکشند، اما به سرعت حرفشان را پس گرفته‌اند:
حمایت: حسین شیخ الاسلام: ... این موضوع باید درس عبرتی باشد برای کشورها و حکومت‌های پادشاهی منطقه که دل به قدرت پوشالی آمریکا خوش کرده‌اند. چرا که وابستگی به نظامی که امکان چنین خطاهایی دارد، باعث ذلت آنها نیز خواهد شد... . اقدامات مقتدرانه نیروی دریایی  سپاه پاسداران  پیامی برای کشورهای مرتجع منطقه داشت که ایران توان نظامی تنه زدن به قدرت اول نظامی دنیا و مقابله با تهدیدات و تعرضهای سهوی و یا عمدی آن را دارد و هرگز خود را درگیر کشورهای کوچک نخواهد کرد. پیام بین‌المللی اقدام نظامیان ایران نیز بسیار واضح است که این ایران است که به‌دنبال ثبات و آرامش منطقه است و برای آن لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی با حروف درشت خبر از زمان نزدیک پایان تحریمها داده و ضمن ابراز نگرانی از اقدامات باند رقیب، خود را پیروز صحنه جنگ قدرت در جریان نمایش انتخابات دانسته اند:
ابتکار: طیف منتقد برجام علاوه بر همه نیتهای دانسته و ندانسته در این مخالفت، حال در ماه‌های منتهی به انتخابات باید مچ خود را خوابیده ببیند و در واقع بازی را هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه افکار عمومی باخته است. با این همه این طیف هر چند به مصداق «حرف مرد یکی است»، هیچ گاه روی به تأیید برجام نمی‌آورند، اما مدتی است تلاش می‌کنند انتظارها را از نتایج اجرایی شدن برجام بالا ببرند تک و پاتکهای مربوط به جنگ قدرت برای اشغال کرسیهای دو مجلس آخوندی در نمایش انتخابات پیش رو؛ موضوع روزنامه‌های دو باند است:

رسالت: رئیس دیوان عدالت اداری: عده‌یی هنوز سنگ فتنه‌گران را به سینه می‌زنند آرمان: نشست محفلی در قم علیه‌هاشمی و لاریجانی! - علی مطهری: لاریجانی با کسانی که به سویش کفش و مهر پرتاب می‌کنند چگونه ائتلاف کند؟ مردم‌سالاری: سیدمهدی طباطبایی نامه سرگشاده‌ای به شورای نگهبان نوشت. این نامه، اولین واکنش به سخنان آیت‌الله یزدی است که گفته بود اجازه اجتهاد علما در تأیید صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان اعتباری ندارد.